Pagina 194 van 350

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 19 feb 2016 12:50
door jacko
Hoi Jaap

Laat maar weten wanneer je in Nederland bent , de re√ľnie is geen optie voor jou :?: :?:

Groeten
Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 19 feb 2016 13:20
door jacko
Dit was de "Graveland" in betere tijden (eind 1969), maar toen ook al een beetje bejaard (bouwjaar was juni 1951).
Ze werd gesloopt begin 1982.

Groetjes,

Arie

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 19 feb 2016 14:48
door Martinus
Ik maakte er mijn eerste zeereis op en was gehuisvest in de loodshut.

Bij het uitvaren van Las Palmas op 03/12/1970 botsten we tegen een Spaans passagiers- of veerschip. Het ging net zo als bij de botsing met een voetganger op straat. Wij stopten, hij ook, wij weer op volle kracht, hij ook enz. Ik zie de Spanjaarden nog van de bak af rennen. Zij zaten van voren behoorlijk in elkaar en wij hadden een gat hoger in de romp.

Na dat bekeken en ingeschat te hebben besloot kapitein Kortenhoeve door te varen omdat we anders zeker nog geruime tijd in Las Palmas zouden moeten blijven.

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 20 feb 2016 11:19
door jacko
Sloep zeilen door Arie

Ditmaal wat over zeilen met sloep.
1e stuurman Henk Dobbenga was een liefhebber van zeilen, ik dek dat de meesten van ons die hem gekend hebben, dat vast wel weten.
Toen ik begin 1972 als 3e stuurman op de ""Kennemerland" aanmonsterde (Kapitein Cees de Jong), had Henk al het een en ander voorbereid betreffende een kiel om beter te kunnen zeilen; deze werd met 2 "Mohatch"spanners en staaldraad onder de kiel van de sloep getrokken en stijf gezet.
Ik dacht dat we een optimalisering van de tuigage wel kondern verbeteren en van een kennis (Mastenmakerij Van der Neut uit Alphen a/d Rijn kreek ik de voet van een afgebroken mast; aanboord van de "Kennemerland"werd dit stuk mast "verrbouwd" tot boegspriet.
Tevens werd een giek gemaakt van een Eucalipsboompje uit Sao Francisco do Sul opgehaald met een bevriende Brazilaan (bootwerkersvoorman) en een gecharterde vrachtwagen.
Het beslag dat nodig was werd door mijzelf gemaakt in de machinekamer van de "Kennemerland" (autogeen lassen ! - zelfs de HWTK - ik geloof dat het v/d/ Puttelaar was - liet zijn middagslaapje schieten om te zien dat een stuurman aan het lassen ging. (Wellicht was een een" voorloper SGO").
Toen we later in Porto Alegre SB afgemeerd lagen gingen we zeilen.
SB afgemeerd dat betekent BB's sloep en daar zat geen motor in !
Maar we gingen op weg en kwamen (weliswaar uren) later veilig terug want veel wind stond er niet.
Broer van Winston Duits (Emiel) mopperde wel dat de wacht aan dek die hem was toebedeeld (lees: toegewezen) wel erg lang had geduurd !
Zie bijgaande foto's om een beter beeld te krijgen van onze werkzaamheden.

Laten we genieten deze herinneringen !!

Groet,

Arie

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 22 feb 2016 11:14
door jacko
Beetje vreemde kleuren.
Nedlloyd Flevoland

groet
Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 24 feb 2016 14:44
door jacko
Hier weer een foto van Arie.
Vertrek Eemland , Rio Grande do Sul nog met stoomsleepboot januari 1973

Het leuke aan deze foto is , dat ik toen zelf in de rook stond. Ik was toen bootsman op de Eemland. :mrgreen: :mrgreen:

groet
Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 24 feb 2016 17:51
door Jos Komen (R.I.P)
De Kennemerland in haar nadagen als Saudi Venture.
Dit kleurenschema doet gewoon pijn aan de ogen. :(
Zoals ze in de fraaie KHL kleuren in het Noordzeekanaal voer staat nog op mijn netvlies gebrand. :wink:
(Bij gebrek aan camera).
saudi venture.jpg
saudi venture.jpg (184.63 KiB) 2853 keer bekeken
Foto Shipspotting.com

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 25 feb 2016 09:07
door jacko
De "Kennemerland" in betere tijden.
Dit plaatje is ook door Arie gemaakt, hij heeft patent op deze compositie. :-D :-D

groeten
Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 25 feb 2016 10:14
door Koos
Hoi Jacko (Hans),
Mooie foto en mooi schip.
Zou zo met een Jachten Race mee kunnen doen.
Gr. Koos

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 25 feb 2016 10:22
door jacko
Hoi Koos

Ja we deden ons best, iedere reis van 10 tot 11 weken buitenboord rondom in de verf zetten.
Nu geen geld , tijd en mensen meer om onderhoud te plegen.
Gewoon blijven varen tot de wet een beurt voorschrijft, en anders naar de sloop. :twisted:

Groet
Hans