Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11564
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door roy » 10 sep 2019 21:03

Dat werkt bij b.v. polyprop ook prima Hans !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Chr.Vr.
Berichten: 488
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Chr.Vr. » 10 sep 2019 21:54

Op de foto waar de kabelgast stroppen zit te splitsen , dat doet hij met een houten FIT, en het liefst een, die van colleander hout is gedraaid , dat is prettig splitsen omdat het vrij hard hout is,[glijd goed] en de marlpriem [spijker] is hoofd zakelijk voor staaldraad te spitsen bestemt .
en het is wel lekker als je de tampjes van de kadelen [strengen] afbindselt met zeilgaren of wat tape rond plakt , het werkt een stuk makkelijker.
Chris

ruudsijmons
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons » 11 sep 2019 16:47

he hey

weet iemand ook wie deze man is ?

groet ruud sijmons

Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 354
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door HENK HERMANNS » 12 sep 2019 20:34

Hoi Ruud.

weet iemand ook wie deze man is ?

Heeft deze vraag betrekking op Chris Vrolijk of de kabelgast die aan 't splitsen is ?

Groetjes, Pedro.

ruudsijmons
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons » 13 sep 2019 16:30

hey hey

ik bedoel de kabelgast

Patru
Berichten: 2480
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru » 15 sep 2019 11:36

jacko schreef:
01 sep 2019 09:58
Ik heb alles afgezocht , helaas niets te vinden , ook niet hier.
http://www.clydeships.co.uk/view.php?ref=16170
http://forums.clydemaritime.co.uk/viewforum.php?f=99
Groet Hans
Hallo Hans,
In Maritiemdigitaal staan 2 bijgaande afbeeldingen.
De ene van HMS Hope, het schip dat de overlevenden van de Salland aan boord nam.
En een afbeelding van een Salland, volgens bijschrift zwaar ijzer lossend in Buenos Aires.
Ik zie geen aanknopingspunten om te bepalen of dit nou de Salland I of II is. Jij misschien?
Blijkbaar zijn er vanaf de Hope wel foto's gemaakt. De 3e foto kwam ik tegen op deze website.
https://www.worldnavalships.com/acorn_class.htm
Misschien zijn er meer foto's, maar die zou je dan moeten bestellen.

HMS Hope 1917.jpg
HMS Hope 1917.jpg (48.21 KiB) 1262 keer bekeken
Salland Buenos Aires.jpg
Salland Buenos Aires.jpg (73.11 KiB) 1262 keer bekeken
Crew Salland 23-01-1917.jpg
Crew Salland 23-01-1917.jpg (69.63 KiB) 1262 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2706
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 16 sep 2019 09:47

Hallo Paul

Helaas kan ik hier ook niets van maken , maar uitgaande van de andere foto's moeten we aannemen dat het de Salland I is .
Ik ga toch nog even verder zoeken.

Bedankt en groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2706
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 16 sep 2019 09:53

Hallo allemaal

Voor de collega's die op de tankers hebben gevaren zal dit verhaal bekend voorkomen.
Kees L. heeft dit verhaal erover geschreven.


BOEIENROUTE
Gedurende de jaren 1959 tot 1961 werden op de Verolmewerf te Heusden vijf identieke olietankers gebouwd. Dus de machine installatie en indeling van deze vijf schepen had dezelfde uitvoering. Het roulerend personeel was dus altijd vertrouwd. Er kwamen altijd mensen aan boord, die bekend waren met de installatie. De schepen waren min of meer van één tekening gebouwd. Maar waren ze ook werkelijk gelijk aan elkaar? Er bestonden kleine verschillen. Bij het eerste schip werden enige tekortkomingen vastgesteld, welke dan op de volgende schepen aangebracht werden. Maar op zeker moment gebeurt het volgende . De tanker arriveert in Hamburg, waar de lading gelost wordt. Een deel van de bemanning wordt afgelost, en gaat naar huis. De nieuwe bemanningsleden vertrekken nu met het lege schip. Men vaart op de Elbe, en na verloop van tijd gaat de laatste loods van boord. Dit is het tijdstip : “Einde Haventraject”. Nu vangt aan: “Begin Zeereis”. De volgende handelingen worden uitgevoerd. Aanzetluchtvaten worden gesloten. Omwentelingen van de hoofdmotor worden opgevoerd. Bij het langzaam opvoeren van het vermogen worden de bijbehorende temperaturen op de juiste waarde gehouden. Dit alles met handbediening. Op de rivier zijn twee stuurmachines in dienst, maar nu op het zeetraject wordt met één stuurmachine gevaren. Op de brug schakelt men dus bijv. de Stuurboord stuurmachine uit. Hier ging het niet goed. Men vaart van boei naar boei, welke allen genummerd zijn. Maar waar is de volgende boei? Die komt men niet meer tegen. Maar na enige tijd, ja, daar komt een boei in zicht. Nu ontdekt men, dat dit een boei is van de hoge boeienroute. Er zijn namelijk twee routes. Een hoge en een lage. Het schip is uit z'n roer gelopen, en stuurboord uit gevaren. Hoe kan dat? Het blijkt dat dit schip is uitgerust met een keuzeknop, welke op stuurboord staat. Immers de Bakboords stuurmachine bleef in dienst, en de keuze knop had dus ook op bakboord behoren te staan. Op een vorig schip ontbrak de keuzeknop. Natuurlijk werd de knop in de vereiste stand geschakeld. Het schip luisterde weer naar zijn roer. Na de oorlog werden de routes door de marine mijnenvrij verklaard. Maar het was de vraag of dit ook gold voor het zeegebied tussen de beide routes? Nee, ik heb gelukkig nooit iets met zeemijnen te maken gehad. Alhoewel.

groet
Hans

p.s.
bijgevoegde foto is al eens geplaatst door Koos
Bijlagen
Tahama.JPG
Tahama.JPG (100.86 KiB) 1152 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Jacob Bothof
Berichten: 612
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jacob Bothof » 16 sep 2019 13:04

Harry uut Canada zou hier wel een antwoord op weten, die was namelijk met de Reuzen uut Heusden bekend,
maar hij is jammer genoeg nog steeds off-topic. :(
Jacob

Koos
Berichten: 820
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos » 16 sep 2019 14:48

Ja Jacob,
Maar zo te lezen waren hun er ook al uitgekomen.👍
En waren dus al snugger van zichzelf.😇
En je kan toch niet “1 en dezelfde man” op alle 5 de schepen tegelijk hebben ? 🤣

Jacob Bothof
Berichten: 612
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jacob Bothof » 16 sep 2019 17:26

Dat is waar, maar het positive commentaar wat Harry regelmatig had dan had hij zeker wel enige
wijzigingen laten aanbrengen :) en zeker later als LLoyds mannetje. :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7149
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 17 sep 2019 22:52

En je kan toch niet “1 en dezelfde man” op alle 5 de schepen tegelijk hebben
Nou....
...van m'n destijdse NieuwZeelandse vechtgenote kreeg ik een mooi (Engelstalig) boek dat over de gouwe-ouwe-zeilvaart ging, en in dat boek zag ik dat dezelfde kapitein (of stuurman) steeds op andere schepen verscheen....
Iemand met een Poolse naam, of zo...
Ik keek blijkbaar nogal bedenkelijk, want ze vroeg me wat er was.
Toen ik haar uitlegde dat ik op diverse schepen steeds dezelfde Pool tegenkwam, vroeg ze om méér uitleg. Die ik haar uiteraard vertelde...
Haar reactie ?
"Sonofabitch ?? Really ?? Sonofabitch ??? SON OF A BITCH !!!"

...'t stond er toch echt: Sonofabitch…
:lol:

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2706
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 20 sep 2019 17:00

Beste KHLers

We hebben er momenteel 55 voor de voorinschrijving, dus we gaan door met de planning.
Toezeggingen hebben we van de volgende personen

Eric Alles
Marius Bakker
Peter Beffers
Jan Berg
Rick Bloem
Winston Duits
Gerard Eik
Siem Groen
Arie Groenenwegen van Wijk
Robert Hansen
Cees Honig
Koos Hoog
Ed Hornick
Gijs Houweling
Michiel Jelsma
Hans Jurjus
Ron Keesman
Hans Keetlaer
John Kooij
Tom Lantau
Hans van Leeuwen
Evert Meulenberg
Guus Oesterreicher
Rein Oever
Kees Paardekooper
Meindert Post
Kees Ras
Gerard Rossum
P. Ruiter
Frank Sandt
Ruud Sijmons
José Pascoal Soares
John Storm
Peter Swart
Harry Timmer
Wiebe Veen
Jan Vercouteren
Paul Vierveyzer
Meindert Vink
Kees Visser
Gerard Vries
Peter Vugts
Kees Woude

Je bent nog niet te laat om aan te melden , doe het nu , khl@upcmail.nl.

groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

kabo
Berichten: 925
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door kabo » 20 sep 2019 19:17

144441.jpgAlkmaar.jpg
144441.jpgAlkmaar.jpg (96.05 KiB) 693 keer bekeken
Jaren 30 met een passagierschip van de Holl. LLoyd met de Cuba er voor.
gr.Bas

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2706
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 22 sep 2019 09:11

Nog maar een keer onder de aandacht brengen.
Uw komst als voormalig KHL collega word zeer op prijs gesteld , dus doe het nu en geef het door aan hen die niet op Kombuispraat actief zijn.



Na alle mooie artikelen van de diverse , al dan niet oud collega's
Nu een dingetje van huishoudelijke aard.

Vooraankondiging voor een reünie 2020

Hallo KHL-ers,

Bij voldoende interesse willen wij op 21 maart 2020 weer een reünie organiseren in het voormalige koffiehuis van de Koninklijke Hollandsche Lloyd aan de Oostelijke Handelskade – de Nieuwe KHL - naast het Lloyds hotel en tegenover de voormalige loods Brazilië. De bedoeling is om de reünie te houden tussen 14:00 en 20:00, met een buffet om ca. 17:00.

Voordat wij echter een en ander in werking stellen, willen wij eerst weten of er nog voldoende interesse is om aan de reünie deel te nemen, aangezien we allemaal ouder worden en wellicht slechter ter been zijn.

Uiteraard kan er ook in de tussentijd een hoop gebeuren. Maar indien er onvoldoende animo is, gaan wij geen reünie organiseren. Wij willen best verplichtingen aangaan, maar wel met enige zekerheid, zodat niemand er financieel bij inschiet.

Mocht u de intentie hebben naar de reünie van 2020 te komen, stuur dan svp een berichtje voor 1 Oktober 2019 naar Kees Paardekooper, Snoekenveen 920, 3205CX Spijkenisse of een e-mail naar khl@upcmail.nl of een telefoontje naar 0181-623268 (gedurende weekdagen na 19:00 uur ivm werk)

Met vriendelijke groet
Marius Bakker/Kees Paardekooper


groet
Hans

p.s.
Veel oud collega's hebben geen internet , dus schroom niet en neem contact (telefonisch ) met hen op en/of ga even bij ze langs.
Wellicht willen ze wel , maar zullen gehaald / gebracht moeten worden.
[/quote]
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Koos
Berichten: 820
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos » 22 sep 2019 22:32

Hoi Jacko / Hans,
Leuk deelnemers lijstje alreeds.
Alleen heeft de Secretaris waarschijnlijke een " kunstkastje" wat zo te zien een hekel heeft aan voorvoegsels. :roll:
Toch wel van een redelijk aantal personen, of wie daar dan mee zijn uitgerust, de voorvoegsels tussen wal en schip gevallen om maar in het jargon te blijven. :(
Ofwel de lijmpot leeg. :-D
Maar goed, we kunnen wel ontleden wie worden bedoeld.
Gr. Koos



Plaats reactie