Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Roy »

Dat werkt bij b.v. polyprop ook prima Hans !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Chr.Vr. »

Op de foto waar de kabelgast stroppen zit te splitsen , dat doet hij met een houten FIT, en het liefst een, die van colleander hout is gedraaid , dat is prettig splitsen omdat het vrij hard hout is,[glijd goed] en de marlpriem [spijker] is hoofd zakelijk voor staaldraad te spitsen bestemt .
en het is wel lekker als je de tampjes van de kadelen [strengen] afbindselt met zeilgaren of wat tape rond plakt , het werkt een stuk makkelijker.
Chris
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons »

he hey

weet iemand ook wie deze man is ?

groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door HENK HERMANNS »

Hoi Ruud.

weet iemand ook wie deze man is ?

Heeft deze vraag betrekking op Chris Vrolijk of de kabelgast die aan 't splitsen is ?

Groetjes, Pedro.
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

ik bedoel de kabelgast
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

jacko schreef: 01 sep 2019 09:58 Ik heb alles afgezocht , helaas niets te vinden , ook niet hier.
http://www.clydeships.co.uk/view.php?ref=16170
http://forums.clydemaritime.co.uk/viewforum.php?f=99
Groet Hans
Hallo Hans,
In Maritiemdigitaal staan 2 bijgaande afbeeldingen.
De ene van HMS Hope, het schip dat de overlevenden van de Salland aan boord nam.
En een afbeelding van een Salland, volgens bijschrift zwaar ijzer lossend in Buenos Aires.
Ik zie geen aanknopingspunten om te bepalen of dit nou de Salland I of II is. Jij misschien?
Blijkbaar zijn er vanaf de Hope wel foto's gemaakt. De 3e foto kwam ik tegen op deze website.
https://www.worldnavalships.com/acorn_class.htm
Misschien zijn er meer foto's, maar die zou je dan moeten bestellen.

HMS Hope 1917.jpg
HMS Hope 1917.jpg (48.21 KiB) 1978 keer bekeken
Salland Buenos Aires.jpg
Salland Buenos Aires.jpg (73.11 KiB) 1978 keer bekeken
Crew Salland 23-01-1917.jpg
Crew Salland 23-01-1917.jpg (69.63 KiB) 1978 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo Paul

Helaas kan ik hier ook niets van maken , maar uitgaande van de andere foto's moeten we aannemen dat het de Salland I is .
Ik ga toch nog even verder zoeken.

Bedankt en groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo allemaal

Voor de collega's die op de tankers hebben gevaren zal dit verhaal bekend voorkomen.
Kees L. heeft dit verhaal erover geschreven.


BOEIENROUTE
Gedurende de jaren 1959 tot 1961 werden op de Verolmewerf te Heusden vijf identieke olietankers gebouwd. Dus de machine installatie en indeling van deze vijf schepen had dezelfde uitvoering. Het roulerend personeel was dus altijd vertrouwd. Er kwamen altijd mensen aan boord, die bekend waren met de installatie. De schepen waren min of meer van één tekening gebouwd. Maar waren ze ook werkelijk gelijk aan elkaar? Er bestonden kleine verschillen. Bij het eerste schip werden enige tekortkomingen vastgesteld, welke dan op de volgende schepen aangebracht werden. Maar op zeker moment gebeurt het volgende . De tanker arriveert in Hamburg, waar de lading gelost wordt. Een deel van de bemanning wordt afgelost, en gaat naar huis. De nieuwe bemanningsleden vertrekken nu met het lege schip. Men vaart op de Elbe, en na verloop van tijd gaat de laatste loods van boord. Dit is het tijdstip : “Einde Haventraject”. Nu vangt aan: “Begin Zeereis”. De volgende handelingen worden uitgevoerd. Aanzetluchtvaten worden gesloten. Omwentelingen van de hoofdmotor worden opgevoerd. Bij het langzaam opvoeren van het vermogen worden de bijbehorende temperaturen op de juiste waarde gehouden. Dit alles met handbediening. Op de rivier zijn twee stuurmachines in dienst, maar nu op het zeetraject wordt met één stuurmachine gevaren. Op de brug schakelt men dus bijv. de Stuurboord stuurmachine uit. Hier ging het niet goed. Men vaart van boei naar boei, welke allen genummerd zijn. Maar waar is de volgende boei? Die komt men niet meer tegen. Maar na enige tijd, ja, daar komt een boei in zicht. Nu ontdekt men, dat dit een boei is van de hoge boeienroute. Er zijn namelijk twee routes. Een hoge en een lage. Het schip is uit z'n roer gelopen, en stuurboord uit gevaren. Hoe kan dat? Het blijkt dat dit schip is uitgerust met een keuzeknop, welke op stuurboord staat. Immers de Bakboords stuurmachine bleef in dienst, en de keuze knop had dus ook op bakboord behoren te staan. Op een vorig schip ontbrak de keuzeknop. Natuurlijk werd de knop in de vereiste stand geschakeld. Het schip luisterde weer naar zijn roer. Na de oorlog werden de routes door de marine mijnenvrij verklaard. Maar het was de vraag of dit ook gold voor het zeegebied tussen de beide routes? Nee, ik heb gelukkig nooit iets met zeemijnen te maken gehad. Alhoewel.

groet
Hans

p.s.
bijgevoegde foto is al eens geplaatst door Koos
Bijlagen
Tahama.JPG
Tahama.JPG (100.86 KiB) 1868 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jacob Bothof »

Harry uut Canada zou hier wel een antwoord op weten, die was namelijk met de Reuzen uut Heusden bekend,
maar hij is jammer genoeg nog steeds off-topic. :(
Jacob
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos »

Ja Jacob,
Maar zo te lezen waren hun er ook al uitgekomen.👍
En waren dus al snugger van zichzelf.😇
En je kan toch niet “1 en dezelfde man” op alle 5 de schepen tegelijk hebben ? 🤣


Plaats reactie