Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 2839
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru »

De Drechterland was de ex-Steenbergen. Hier haar achterwerk. :)

Steenbergen per 29-10-1915 Drechterland.jpg
Steenbergen per 29-10-1915 Drechterland.jpg (84.8 KiB) 805 keer bekeken
Groet, Paul G.


Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7865
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Wat een prachtig plaatje...jammer dat de foto wat vaag is....
Schitterend, dat kleine stoompluimpje van het stoom-stuurgerei... Kan ook nog een beetje aangevuld zijn door het warmhoudsysteem van de achterlier....
Ik hóór gewoon het gesis....

...daarentegen: dat hoor ik dag in-dag uit met m'n tinitus tgv gehoorbeschadiging.... :lol: :lol:
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2836
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

De Beekbergen heeft dus volgens Marhisdata onder zowel Gaasterland als onder Drechterland gevaren. :?: :?:

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2836
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Volgens boek van , van Munching.

Steenbergen is Drechterland
Beekbergen is Gaasterland

Opgelost zou ik zeggen. :D :D

Groet
Hans

p.s.
In Marhisdata staat het foutje.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

roy
Berichten: 12286
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door roy »

Neen hoor, er waren 2 schepen die van de N.V. Indische Lloyd overgenomen waren.
De "Drechterland",1915-1933, was de ex "Steenbergen", 1913-1915 en ex "Wensleydale", 1903-1913 van de Britse Furness.
De "Gaasterland", 1915-1935, ex "Beekbergen", 1913-1915, ex "Langdale, 1903-1913 van de Britse Furness.

m.v.g., Roy

p.s. ik zie net dat het al rechtgezet is...…………….
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru
Berichten: 2839
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru »

Veel zie ik niet fout staan bij de gegevens over beide schepen in Marhisdata.
Alleen een keer een verkeerde datum ( 22 januari 1917 i.p.v. 22 februari) bij de ondergang van de Gaasterland.
Dat schip heeft overigens amper 11 maanden met die naam gevaren, dus een foto vinden zal inderdaad wel moeilijk zijn.
Bijgaand een passage uit het jaarverslag KHL in een knipsel m.b.t. de aankoop van de beide schepen.

AHB 2 april 1916.jpg
AHB 2 april 1916.jpg (26.45 KiB) 760 keer bekeken
Groet, Paul G.

roy
Berichten: 12286
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door roy »

Dat valt mij trouwens toch tegen Paul.
Ik heb tot 3 x toe Marhisdata gewezen op fouten. Er ook bij vermeldt hoe ik er aan kwam, maar ik heb nooit sjoege terug gekregen. Dus dat leer je dan ook wel af !.
Een heel simpel systeem om fouten op te sporen is de gegevens van zusterschepen op een rijtje te zetten. Dit, gesteld dat er sprake is van zusterschepen natuurlijk. Dan zie je direct waar de fouten zitten. Kleine verschillen kunnen uiteraard wel en zeker bij de al wat oudere schepen, maar grote verschillen kunnen niet. Bovendien worden de tonnenmaten nogal eens door elkaar gehusseld...…………. Het wordt ook vaak niet aangegeven dat een open shelterdekker verbouwd is tot gesloten shelterdekker, of dat het schip als beide te beschouwen is !.
Ja, ik weet het, ik mag graag vlootlijstjes maken en separaat de zusterschepen vermelden. Er wordt wel eens smalend over m'n lijstjes gedaan, maar ik verzeker je dat het werkt. En toch, en toch komen er bij mij ook fouten voor. Iets voor zoete koek nemen is er dan ook niet bij. Graag bewijzen hebben of iets wel klopt. De Lloyds Register of Shipping beschouw ik nog als de meest betrouwbare, maar ook daar komen "drukfouten" voor.
Daarom zet ik m'n lijstjes regelmatig op de helling en kijk de hele handel van een bepaalde rederij weer eens na. Dit niet omdat ik mezelf niet vertrouw, maar het blijft mensenwerk en je moet, zeker op jezelf, kritisch blijven.
Einde prevelement. ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru
Berichten: 2839
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru »

dus een foto vinden zal inderdaad wel moeilijk zijn
Op de omslag van een boekje over de aanval op dat konvooi van de Gaasterland staan wel de 7 silhouetten van de schepen.
Volgens mij is de Gaasterland de voorste in de 2e linie en de Eemland, die er ook deel van uit maakte, het schip daaronder. ;)


Aanval op de zeven.jpg
Aanval op de zeven.jpg (98.25 KiB) 652 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2836
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Goedemorgen

Een zoekplaatje voor de Brazilië kenners.
De Gaasterland komt hier aan bij welke haven. ???????

Ik weet het niet.

Groet
Hans
Bijlagen
95915593_10207483251836421_4725989387530141696_n.jpg
95915593_10207483251836421_4725989387530141696_n.jpg (103.46 KiB) 371 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3172
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Hoi Jacko,
Zou het het binnenvaren van de Baia de Todos os Santos kunnen zijn? Met dan aan SB Salvador.
Daar links zie ik in de verte een 4-5 schepen liggen. Met daar nog een kleine breakwater.
Salvador zelf ligt een 100mtr hoger. Dat zie je op de foto er wel aardig uitkomen.
Die gebouwen en de kerken vooral waren op zich nog niet zo hoog.
Verder naar rechts staat dan de Farol da Barra.
Het is ook maar een suggestie.
salvador - bahia 1959.jpg
salvador - bahia 1959.jpg (58.42 KiB) 216 keer bekeken
salvador bahia 1970.jpg
salvador bahia 1970.jpg (50.95 KiB) 216 keer bekeken



Plaats reactie