Pagina 42 van 424

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 09 apr 2010 12:40
door jacko
Paar interieur foto's van Orania en Flandria (from the collection of Björn Larsson)


groet
Hans (jacko)

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 10 apr 2010 11:50
door jacko
De "Brabantia" te ??????

groeten
Hans (Jacko)

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 10 apr 2010 17:19
door jacko
De "Orania" te Amsterdam klaar voor vertrek.

groeten
Hans (Jacko)

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 11 apr 2010 09:07
door jacko
Volgens opgave de "Tubantia" maar als ik de naam wat uitvergroot lijkt het mij meer de "Gelria"
Wie geeft de juiste naam ??

groetjes
Hans (Jacko)

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 11 apr 2010 13:17
door jacko
Ansichtkaartjes van de KHL.

groet
Hans(Jacko)

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 11 apr 2010 15:24
door jacko
Vaarschema / prijslijst

groetjes
Hans

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 11 apr 2010 21:53
door Jaap Dee
Beste oud KHL'ers,

Mag ik mij als nieuw lid van dit forum even aan u voorstellen.

Ik heb als leerling wtk op de Gaasterland gevaren van 1968 tot 1969.
Namen die ik mij uit die tijd kan herinneren zijn: Hwtk de Beer; tweede wtk Hoornweg, vierde wtk Jaap Schouten (speelde zeer verdienstelijk accordeon) vooral na een paar biertjes); vierde wtk Piet Glerum; derde wtk Jaap Glas. Later ook nog Hwtk Jan Vlug (Juan Rapido) en leerling stuurman Duits. Deze heb ik later nog als loods aan boord gehad.
Vanaf 1970 tot 1972 als assistent, vierde en aflos derde wtk gevaren op de William R. Adams. Hwtk was daar Meindert Post (zure Meindert) Dat laatste viel trouwens heel erg mee. Ik kon prima met die man door de bocht. Op de Adams heel veel problemen gehad met de hydraulische kranen maar toch een leuke tijd gehad. De eerste jaren was er een groot personeels verloop hetgeen in mijn periode rustiger werd. Met een vaste ploeg ca. 1 jaar op deze boot gevaren. Derde wtk was Cees van de Meene, de kapitein was een Engelsman, ene Diggens. Volgens hem was hij "the only white man onboard". Ik heb ook nog een reis gemaakt met de eerste Hwtk van de Adams, ome Arie Smit. Hij liep altijd met zijn pet op en met een zwaar sjekkie in zijn mondhoek. Had niet het lef om hem een vuurtje aan te bieden want dan vroeg hij of je hem dood wilde hebben. Hij was n.l. gestopt met roken nadat hij in Jacksonville was overvallen door een natte pluritus.
We voeren een lijndienst van Rotterdam naar Bremerhaven. Vandaar naar Felixstowe en vervolgens naar Jacksonville, Florida. Als lading naar Jacksonville hadden we veelal oude auto's zoals Mercedes, Rolls Royce, Bentley etc. Ook wel caravans of catamarans. De rest werd bijgeballast want deze ladingen zetten geen zoden aan de dijk.
Het schip was eigendom van mr. Peralta. Hij was aanvankelijk zelf waterklerk maar vond dat hij het kunstje ook wel zelf kon uitvoeren. Na het binnenhalen van een contract met St Regis Papermill voor het vervoer van papier naar Europa heeft hij in Japan de William R. Adams laten bouwen en het management van dit schip uitbesteedt aan de KHL.

Nadat ik mijn A-diploma heb gehaald aan de Rua de Fruta in Den Haag heb ik nog ongeveer 3/4 jaar gevaren op de Adams waarna ik aan de wal ben geen werken als Procesoperator in een zuurstoffabriek. Na 5 jaar begon het weer te kriebelen maar varen was voor mij geen optie meer. Daarom ben ik in de off-shore terecht gekomen. Eerst als wtk en later als Hwtk op het verplaatsbare hotel-platform Seafox 1 van Workfox B.V.
Toen de Barge Captain ziek werd heb ik met veel bravoure zijn werk overgenomen en heb dat ca. 12 jaar naar volle tevredenheid gedaan. Later hetzelfde kunstje uitgehaald toen de Operations-manager op kantoor ziek werd en later afgekeurd. Dat werk heb ik tot 31 december 1999 gedaan waarna ik werd ontslagen na de verkoop van de Seafox 1 aan Unocall. Door een reeks van toevalligheden ben ik daarna al snel in het onderwijs terecht gekomen als docent ICT-gebruik. Dit werk doe ik nog steeds maar per 31 september trek ik de deur achter me dicht en ga ik met vroegpensioen.

Al jaren ben ik op zoek naar oud collega's van de KHL maar tot nu toe heb ik van de mij bekende mensen nooit meer iets kunnen vinden.
Ik heb ook nog veel foto's uit die tijd maar die zou ik eerst eens moeten scannen.

Ik ben benieuwd of ik hier nog van bekenden iets hoor/lees.

Vriendelijke groet,
Jaap Dee

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 12 apr 2010 01:31
door AugustCraanen
Hallo Jaap

Ik heb op de Eemland gevaren van Nov 63 tot Aug 66 en Jan 1968 met Hoornweg als 4de WTK.
Ik was in Japan voor de afbouw van de William R Adams in Aug 1968 en ben er af gegaan Kerstmis 1969,
Meindert Post was best mee te werken.

Groeten,

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 12 apr 2010 03:20
door Harry G. Hogeboom
Hallo oud Hollandsche Lloyd'rs.

Is er iemand hierbij wie de naam Erik Dingeldein iets zegt???

Re: Koninklijke hollandse lloyd

Geplaatst: 12 apr 2010 11:51
door jago
Hallo Jaap Dee,

Ook toevallig, heet ook met voornaam Jaap en kom ook uit Hoorn.
Heb in de periode 1963-1964 bij de K.H.L. gevaren op de Eemland en Waterland.
Schrijf zo nu en dan wat op de site onder de naam Jago.
Hoop dat je gauw in de oude schoenee doos duikt, en veel memories op de site zet.
Groeten Jaap (Jago)