Offshore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Image1.jpg
Image1.jpg (61.06 KiB) 4619 keer bekeken
Gisteren middag (24 mei) hebben ze een fles geestrijk vocht achter op geknald
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Offshore

Bericht door Roy »

Eindelijk Leo !.
Gaat m'n naamgenoot nu eindelijk eens aan 't echte werk ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

joh joh, die jongen is al die tijd al druk bezig
Maar het schiet wel op Roy, moet nog wel het 1 en ander gebeuren hoor
223.jpeg
223.jpeg (106.59 KiB) 4571 keer bekeken
Sleipnir.jpg
Sleipnir.jpg (122.27 KiB) 4569 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Offshore

Bericht door Koos »

Heren ea,
Kwam nog een GA plaatje tegen (zij-aanzicht) van de "Micoperi"
En ik altijd maar denken dat in vaartoestand het het accomodatie/brug gedeelte als voorschip werd beschouwd.
Blijkt net andersom te zijn :? :roll
Rare vogels die Italianen.
Zeker bevreesd dat bij hijsen een strop in de schroeven zou verdagen bij kraanhandelingen.
Zal denkelijk wel een andere belangrijker reden hebben schat ik zo in.
Gr. Koos
Bijlagen
Micoperi Lay out.png
Micoperi Lay out.png (949.36 KiB) 4339 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Offshore

Bericht door Sparks316 »

Dat was natuurlijk niet "De Micoperi", maar een nieuw SS ontwerp voor Micoperi. Net als Santa Fe, Brown & Root en b.v. Heerema een itialiaans bedrijf wat in offshore deed. Dit was volgens mij een ontwerp uit de jaren 70 voor een pijpenlegger, tevens te gebruiken als "derrick barge" voor hijswerkzaamheden. Wat de naam geworden is weet ik echt zo 1-2-3 niet meer. Ze hadden toen een zootje echte bakken en verbouwde schepen die o.a. Micoperi-26 en Micoperi-27 heetten, kortweg ook wel Mike-26 genoemd. SS was in voor de Noordzee. in navolging van Santa Fe's Choctaws, Heerema's nieuwe Balder en Hermod, NOC's Narwhal en nog wel wat meer. In die tijd stond ook de Castoro Sei op stapel meen ik. O ja, mijn oude werkgever Zapata had toen de Semac-1 op stapel staan of al in gebruik :wink:
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Offshore

Bericht door Breeze »

Dat nieuwe SS (basis)ontwerp voor Micoperi werd gedaan door Gusto en resulteerde in de Micoperi 7000, later hernoemd in Saipem 7000. De 2x 7000 t kranen werden ontworpen door Amhoist tot groot verdriet van Gusto.
De totale bouwsom werd nooit bekend gemaakt, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met het gerucht dat er soldi mafiosi ingestoken is.

Adri
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

De Balder en de Hermod en de Thialf hebben (had voor de Hermod) de brug aan de voorkant staan.
De Saipem 7000 heb de brug op de stern
, daar door lijkt het net of hij achteruit vaart.
De nieuwe Sleipnir heeft de brug ook op de stern staan, aan de portside.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
altena 1
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Offshore

Bericht door altena 1 »

Koos schreef: 29 mei 2019 17:31 En ik altijd maar denken dat in vaartoestand het het accomodatie/brug gedeelte als voorschip werd beschouwd.
Blijkt net andersom te zijn :? :roll
Gr. Koos
dat had ik dus ook toen ze de laatste keer rotterdam uitvoer en ik mijn foto's bekeek,
waar is de brug?

Afbeelding

euhhh,daar dus,

Afbeelding

vond het al zo vreemd dat ze ''achteruit'' wegvoer,niet dus .

zo vertelde mij een superviser die wel eens bij haar werkzaamheden aanwezig was en inspecties uitvoerde op mijn opmerking dat als 1 kraan de ene kant uitdraaide de andere kraan de andere kant opdraaide. toen ik vroeg of dat vanwege ballast was wat raar was omdat ze bij verolme aan de kade/ of in dok lag. het schijnt dat de kranen te groot zijn en niet langs mekaar kunnen draaien als de andere in ruststand staat.

zo stond ik er ook van te kijken dat ze zonder sleepboten wegvoer.
ook later op marine traffic zag ik ze nog steeds zonder sleepboten onderweg zijn.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Offshore

Bericht door Sparks316 »

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre die "brug" voorop moet staan, ofwel fatsoenlijk uitzicht moet geven in de richting waarin je vaart.
Bij een "gewoon schip", wat meestal vaart en weinig stillicht lijkt dat logisch. Ik heb me ooit (tijdens een eerste of zo reis van de Challenger, die effe door de Middellandse Zee denderde op weg naar de Rode Zee en op eigen kracht) afgevraagd hoe die gasten manoevreerden. Brug achterop en het hele dek voor die brug lag vol jackets en andere zooi waardoor er naar voren weinig te zien was. Zo ging dat meestal, hoewel je ook kan zeggen dat de meeste van die vroege bakken doorgaans gesleept werden en dan gebeurt de navigatie vanaf de sleper.
Toen de eerste self-propelled bakken verschenen stond doorgaans de brug ook op het voorschip met behoorlijk zicht naar voren. Bij de Saipem-7000 is dat dus duidelijk anders gedaan. Daarbij kan je ook stellen dat zo'n ding weinig dagen "vaart" en meestal op 1 plek ligt. In hoeverre vrij zicht naar voren dan reuze belangrijk is, dan denk ik weer aan die Challenger die in 1969 of 1970 ook gewoon rondvoer met "zeer beperkt zicht". Die Challenger is destijds goed op lokatie in de Rode Zee gekomen en ook weer terug in de Noordzee en die ging toch gewoon door het Suezkanaal. Ook zonder deklading had je dan nog altijd kraanhuis en giek die het uitzicht behoorlijk belemmerden.
Bovendien denk ik dat bij langere reizen er toch wel degelijk iets als een Lloyds captain aanwezig is, die de zaak in de gaten houdt. Zo ook tijdens sleepreizen door de Noordzee op de booreilanden waarop ik werkte. Je had 3 tot 5 slepers die je verplaatsten, één daarvan had "de leiding" maar aan boord van de rig zat dan niet alleen een zg. "barge-master" van Zapata maar ook een Lloyds "towmaster", die de feitelijke verantwoordelijkheid had. VHF verbinding met de hoofdsleper om eventueel te overleggen. En via de radio stuurde je elk half uur een TTT-tje met waar je zat, hoe snel je verplaatste en "dat iedereen maar wide berth moest geven en goed uitkijken". De sleper deed dat op de 500 kHz, en ikke op VHF en 2182.
Louis
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore

Bericht door Ron H »

Als ik nog eens naar die GA van "de Micoperi" kijk, lijken mij er geen American maar Gusto kranen op te staan, op de tekening dan. Toch?
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.


Plaats reactie