Offshore
Re: Offshore
Aeolus completes turbine installation at Borssele III & IV offshore wind farm
Van Oord’s offshore installation vessel Aeolus has successfully completed the installation of all 77 MHI Vestas V164-9.5 MW turbines at the Borssele III & IV offshore wind farm. As the Balance of Plant contractor for the Borssele III & IV offshore wind farm, Van Oord was responsible for the design, engineering, procurement, construction and installation of the foundations and inter array cables. In addition the Aeolus was deployed for the transport and installation of the wind turbines. In April, Van Oord installed the last of 77 monopiles. Cable installation vessel Nexus and trencher Dig-It completed the installation and burial of more than 170 kilometres of inter array cables.
“Good project execution starts with great preparation and planning; the start date of turbine installation was picked in 2017 and happened precisely on that day in May this year. Overcoming many additional challenges in this extraordinary year required even more collaboration between all key parties, and led to a successful completion of the installation phase.” - Roeland Borsboom, Project Director for Blauwwind Blauwwind
The Borssele III & IV wind farm, which is situated 22 kilometres off the coast of the Province of Zeeland, the Netherlands, is being developed by the Blauwwind consortium, consisting of Partners Group, Shell, Eneco, Diamond Generating Europe and Van Oord. The first turbines have been delivering power since the beginning of August. The final set of turbines will now undergo commissioning and testing in preparation for full power generation. Upon completion of the project, the 731.5 MW wind farm will supply renewable energy accounting for up to 2.3% of total Dutch electricity demand.
Source: Van Oord
Van Oord’s offshore installation vessel Aeolus has successfully completed the installation of all 77 MHI Vestas V164-9.5 MW turbines at the Borssele III & IV offshore wind farm. As the Balance of Plant contractor for the Borssele III & IV offshore wind farm, Van Oord was responsible for the design, engineering, procurement, construction and installation of the foundations and inter array cables. In addition the Aeolus was deployed for the transport and installation of the wind turbines. In April, Van Oord installed the last of 77 monopiles. Cable installation vessel Nexus and trencher Dig-It completed the installation and burial of more than 170 kilometres of inter array cables.
“Good project execution starts with great preparation and planning; the start date of turbine installation was picked in 2017 and happened precisely on that day in May this year. Overcoming many additional challenges in this extraordinary year required even more collaboration between all key parties, and led to a successful completion of the installation phase.” - Roeland Borsboom, Project Director for Blauwwind Blauwwind
The Borssele III & IV wind farm, which is situated 22 kilometres off the coast of the Province of Zeeland, the Netherlands, is being developed by the Blauwwind consortium, consisting of Partners Group, Shell, Eneco, Diamond Generating Europe and Van Oord. The first turbines have been delivering power since the beginning of August. The final set of turbines will now undergo commissioning and testing in preparation for full power generation. Upon completion of the project, the 731.5 MW wind farm will supply renewable energy accounting for up to 2.3% of total Dutch electricity demand.
Source: Van Oord
Re: Offshore
A quick delivery in Australië by the Aegir
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Offshore
Uit de SCHUTTEVAER van vandaag 07 december 2020
-----------------------------------------------------------------
Kraanschip Thialf van Heerema in Rotterdam voor onderhoud
Rotterdam 07 DECEMBER 2020
Het kraanschip Thialf van Heerema Marine Contractors is zondag 6 december in Rotterdam aangekomen. Het halfafzinkbare kraanschip is in Nederland voor onderhoud. Diepwater-constructieschip Thialf arriveert op de Landtong, Noordzeeweg in Rozenburg
-
De Thialf is afgemeerd naast de Sleipnir, op de Landtong van Rozenburg. Op de Landtong werken Eneco, Heerema en het
Havenbedrijf hard aan de installatie van de walstroom voor de Heerema-ligplaatsen. De verwachting is dat in de lente de schepen aan de walstroom kunnen.
Energieleverancier Eneco en Havenbedrijf Rotterdam hebben gezamenlijk Rotterdam Shore Power (80/20) opgericht, dat een ‘e-house’ met een vermogen van twintig megawatt gaat ontwikkelen. Dat is voldoende om de twee hijsgiganten gelijktijdig van stroom te kunnen voorzien. Voor zover bekend zijn de Heerema-schepen tot nu toe de grootste ter wereld die aan de stekker gaan wanneer ze in een haven liggen.
2 miljoen euro
Als de kraanschepen op hun vaste ligplaatsen op walstroom in plaats van dieselgeneratoren gaan draaien, wordt volgens de initiatiefnemers jaarlijks een CO2-uitstoot bespaard die overeenkomt met die van ongeveer vijfduizend dieselauto’s.
Calandkanaal
De twee schepen hebben al decennia vaste ligplaatsen in het Calandkanaal, dat als uitvalsbasis dient voor klussen op de Noordzee. Ze liggen er naar schatting tussen de 10 en 20% van de tijd en worden dan meestal voorbereid voor een volgend project. Rotterdam Shore Power is al met andere geïnteresseerden in gesprek over de levering van walstroom.
Sleipnir De Sleipnir en de Thialf van Heerema in het Calandkanaal. Foto Ries van Wendel de Joode
-
Met Thialf heeft Heerema Marine Contractors voor de oostkust van Nova Scotia een zevental gasproductieplatformen ontmanteld. Opdrachtgever voor het ontmantelingswerk is ExxonMobil Canada. Na een paar maanden gaat de Thialf weer de Noordzee op om een boorplatform te ontmantelen.
De Sleipnir is eveneens een schip van Heerema. Lange tijd was de Thialf van Heerema Marine Contractors het grootste halfafzinkbare kraanschip in haar soort. In 1985 liep het vaartuig, met een hefcapaciteit van 14.200 ton, als DB-102 van stapel. Nadat in 1997 het met McDermott International aangegane samenwerkingsverband HeereMac was ontbonden, kwam het schip in handen van Heerema Marine Contractors.
Die herdoopte het in Thialf. Onder de vlag van de nieuwe eigenaar werden wereldwijd hefrecords gevestigd. Zoals in 2000 met de installatie van de 11.883 ton wegende topside van het Shearwater platform in de Noordzee en in 2004 van het grootste SPAR-type platform ter wereld in de Golf van Mexico. Laatstgenoemd platform had bij de installatie een gewicht van 7810 ton.
De Thialf heeft een lengte van 202 meter, een breedte van 88 meter, een waterverplaatsing van bijna 200.000 ton en biedt accommodatie aan 736 personen. Door de komst van de Sleipnir is de Thialf haar koppositie kwijtgeraakt.
-----------------------------------------------------------------
Kraanschip Thialf van Heerema in Rotterdam voor onderhoud
Rotterdam 07 DECEMBER 2020
Het kraanschip Thialf van Heerema Marine Contractors is zondag 6 december in Rotterdam aangekomen. Het halfafzinkbare kraanschip is in Nederland voor onderhoud. Diepwater-constructieschip Thialf arriveert op de Landtong, Noordzeeweg in Rozenburg
-
De Thialf is afgemeerd naast de Sleipnir, op de Landtong van Rozenburg. Op de Landtong werken Eneco, Heerema en het
Havenbedrijf hard aan de installatie van de walstroom voor de Heerema-ligplaatsen. De verwachting is dat in de lente de schepen aan de walstroom kunnen.
Energieleverancier Eneco en Havenbedrijf Rotterdam hebben gezamenlijk Rotterdam Shore Power (80/20) opgericht, dat een ‘e-house’ met een vermogen van twintig megawatt gaat ontwikkelen. Dat is voldoende om de twee hijsgiganten gelijktijdig van stroom te kunnen voorzien. Voor zover bekend zijn de Heerema-schepen tot nu toe de grootste ter wereld die aan de stekker gaan wanneer ze in een haven liggen.
2 miljoen euro
Als de kraanschepen op hun vaste ligplaatsen op walstroom in plaats van dieselgeneratoren gaan draaien, wordt volgens de initiatiefnemers jaarlijks een CO2-uitstoot bespaard die overeenkomt met die van ongeveer vijfduizend dieselauto’s.
Calandkanaal
De twee schepen hebben al decennia vaste ligplaatsen in het Calandkanaal, dat als uitvalsbasis dient voor klussen op de Noordzee. Ze liggen er naar schatting tussen de 10 en 20% van de tijd en worden dan meestal voorbereid voor een volgend project. Rotterdam Shore Power is al met andere geïnteresseerden in gesprek over de levering van walstroom.
Sleipnir De Sleipnir en de Thialf van Heerema in het Calandkanaal. Foto Ries van Wendel de Joode
-
Met Thialf heeft Heerema Marine Contractors voor de oostkust van Nova Scotia een zevental gasproductieplatformen ontmanteld. Opdrachtgever voor het ontmantelingswerk is ExxonMobil Canada. Na een paar maanden gaat de Thialf weer de Noordzee op om een boorplatform te ontmantelen.
De Sleipnir is eveneens een schip van Heerema. Lange tijd was de Thialf van Heerema Marine Contractors het grootste halfafzinkbare kraanschip in haar soort. In 1985 liep het vaartuig, met een hefcapaciteit van 14.200 ton, als DB-102 van stapel. Nadat in 1997 het met McDermott International aangegane samenwerkingsverband HeereMac was ontbonden, kwam het schip in handen van Heerema Marine Contractors.
Die herdoopte het in Thialf. Onder de vlag van de nieuwe eigenaar werden wereldwijd hefrecords gevestigd. Zoals in 2000 met de installatie van de 11.883 ton wegende topside van het Shearwater platform in de Noordzee en in 2004 van het grootste SPAR-type platform ter wereld in de Golf van Mexico. Laatstgenoemd platform had bij de installatie een gewicht van 7810 ton.
De Thialf heeft een lengte van 202 meter, een breedte van 88 meter, een waterverplaatsing van bijna 200.000 ton en biedt accommodatie aan 736 personen. Door de komst van de Sleipnir is de Thialf haar koppositie kwijtgeraakt.
Re: Offshore
RWE chooses Van Oord for foundations and array cables at Sofia Offshore Wind Farm
Van Oord has been selected by RWE as the preferred supplier for the engineering, procurement, construction and installation (EPCI) of the monopile foundations and array cables for Sofia Offshore Wind Farm, one of the world’s largest offshore wind projects. The 1.4 GW Sofia is sited on Dogger Bank in the central North Sea 195 kilometres from the North East coast, where Van Oord, through its UK branch MPI Offshore, will create a logistics hub to deliver the comprehensive scope of work.
Van Oord will deploy its offshore installation vessel Aeolus to install the 100 extended monopile foundations without transition pieces, while the 350 kilometres of array cables will be installed by cable-laying vessel Nexus. Van Oord will sub-contract the fabrication of the foundations and array cables.
“On Dogger Bank, we are realising one of the world’s largest offshore wind farms. Van Oord is a well-known partner to us, with Sofia the fifth and largest UK offshore wind farm that we have worked on together. This gives us a wealth of experience to draw on as we progress the project through its construction phase. Sofia is a flagship for RWE Renewables in terms of technology and innovation, and for the UK through regional supply chain opportunities and as a major contributor to the nation’s net zero ambitions.” - Sven Utermöhlen, Chief Operating Officer Wind Offshore Global of RWE Van Oord worked closely with RWE on the construction of the Rampion, Humber Gateway, Robin Rigg and London Array offshore wind farms. Sofia presents the opportunity to further develop UK supply chain relationships, evolve construction techniques, and optimise the design of the foundations, which will be supporting some of the largest turbines currently on the market.
“We are extremely proud to be working together with RWE Renewables as the EPCI contractor for the permanent works of the Sofia Offshore Wind Farm. By contributing to the realisation of one of world’s largest offshore wind farms, Van Oord is again at the forefront of projects that contribute to the transition to renewable energy. Sofia will make a major contribution to the UK’s climate goals. The project will be executed by MPI Offshore from our Stokesley office in Teesside and will deliver excellent opportunities for the local supply chain and labour market and to support the industry’s UK Sector Deal ambitions.” - Pieter van Oord, CEO of Van Oord
Onshore construction will get underway at Sofia’s converter station site in Teesside early next year. Work on the foundation and array package is set to begin after the project’s financial investment decision in Q1 2021, with installation scheduled for 2024.
Source : Van Oord.
Van Oord has been selected by RWE as the preferred supplier for the engineering, procurement, construction and installation (EPCI) of the monopile foundations and array cables for Sofia Offshore Wind Farm, one of the world’s largest offshore wind projects. The 1.4 GW Sofia is sited on Dogger Bank in the central North Sea 195 kilometres from the North East coast, where Van Oord, through its UK branch MPI Offshore, will create a logistics hub to deliver the comprehensive scope of work.
Van Oord will deploy its offshore installation vessel Aeolus to install the 100 extended monopile foundations without transition pieces, while the 350 kilometres of array cables will be installed by cable-laying vessel Nexus. Van Oord will sub-contract the fabrication of the foundations and array cables.
“On Dogger Bank, we are realising one of the world’s largest offshore wind farms. Van Oord is a well-known partner to us, with Sofia the fifth and largest UK offshore wind farm that we have worked on together. This gives us a wealth of experience to draw on as we progress the project through its construction phase. Sofia is a flagship for RWE Renewables in terms of technology and innovation, and for the UK through regional supply chain opportunities and as a major contributor to the nation’s net zero ambitions.” - Sven Utermöhlen, Chief Operating Officer Wind Offshore Global of RWE Van Oord worked closely with RWE on the construction of the Rampion, Humber Gateway, Robin Rigg and London Array offshore wind farms. Sofia presents the opportunity to further develop UK supply chain relationships, evolve construction techniques, and optimise the design of the foundations, which will be supporting some of the largest turbines currently on the market.
“We are extremely proud to be working together with RWE Renewables as the EPCI contractor for the permanent works of the Sofia Offshore Wind Farm. By contributing to the realisation of one of world’s largest offshore wind farms, Van Oord is again at the forefront of projects that contribute to the transition to renewable energy. Sofia will make a major contribution to the UK’s climate goals. The project will be executed by MPI Offshore from our Stokesley office in Teesside and will deliver excellent opportunities for the local supply chain and labour market and to support the industry’s UK Sector Deal ambitions.” - Pieter van Oord, CEO of Van Oord
Onshore construction will get underway at Sofia’s converter station site in Teesside early next year. Work on the foundation and array package is set to begin after the project’s financial investment decision in Q1 2021, with installation scheduled for 2024.
Source : Van Oord.
Re: Offshore
Vertaald met Google, maar dat kan je wel zien
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Offshore
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Offshore
Jacket lift system is beginning to take shape on board Pioneering Spirit
How do you lift complete offshore steel jackets – equal in weight to 2 Eiffel Towers – off the seafloor? Conventionally, these structures need to be cut into small sections suitable for lighter crane lifts. However, Allseas vessel Pioneering Spirit will be able to remove and install jackets weighing up to 20,000 t in a single lift. How does it work? Put simply, jackets are lifted over the stern of the vessel. After foundation piles are cut near the seabed, hoisting blocks are lowered from two towering main beams and connected to hooks on the top of the jacket. The jacket is then pulled out of the water, aligned with the beams and tilted horizontally. For installations, the operation is reversed.
After 18 months of production at sites around the globe, this unique lift system is beginning to take shape on board Pioneering Spirit. Assembly is in full flow, with many of the 200-plus subcontractors finalising their scopes and key components arriving daily, including the “Upend System” that raises the two 170 m long main beams into the jacket lift position.
See the jacket lift system in action:
VIDEO
Source : Allseas
How do you lift complete offshore steel jackets – equal in weight to 2 Eiffel Towers – off the seafloor? Conventionally, these structures need to be cut into small sections suitable for lighter crane lifts. However, Allseas vessel Pioneering Spirit will be able to remove and install jackets weighing up to 20,000 t in a single lift. How does it work? Put simply, jackets are lifted over the stern of the vessel. After foundation piles are cut near the seabed, hoisting blocks are lowered from two towering main beams and connected to hooks on the top of the jacket. The jacket is then pulled out of the water, aligned with the beams and tilted horizontally. For installations, the operation is reversed.
After 18 months of production at sites around the globe, this unique lift system is beginning to take shape on board Pioneering Spirit. Assembly is in full flow, with many of the 200-plus subcontractors finalising their scopes and key components arriving daily, including the “Upend System” that raises the two 170 m long main beams into the jacket lift position.
See the jacket lift system in action:
VIDEO
Source : Allseas
Re: Offshore
gr. Bas
Re: Offshore
Zo zeg.....dergelijke bootjes zie je niet vaak in de davits hangen...
Oost, west...ook best