Studieboeken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Studieboeken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zou iemand me eens kunnen vertellen welke boeken tegenwoordig worden gebruikt voor
  • Zeevaartkunde
    Zeemanschap
    Scheepsbouw
Ik ben daar wel benieuwd naar, vooral naar die zeevaartkunde en de scheepsbouw.

Toen ik die grote tankers moest gaan inspecteren, schoot mijn kennis van de scheepsbouw tekort, vooral van de Engelse termen en benamingen omdat mijn rapporten uiteraard in het engels waren. Toen heb ik een paar Engelse boeken gekocht -Taiwanese kopieën, uiteraard - maar zo erg goed vond ik die nu ook weer niet. Okay, samen met wat ik al wist en de oude boeken die ik nog had, was het voldoende, maar een goed, modern scheepsbouwboek zou toen toch erg welkom zijn geweest. Hoe zit dat nu, met al die nieuwe scheepstypes? Wordt er nog veel over onderwezen en in geëxamineerd?
Ik zou alsnog graag een modern scheepsbouwboek willen hebben, Engels of Nederlands maakt me niet uit. Weet iemand er soms eentje?

Worden die, in mijn ogen en naar mijn bescheiden mening, veel te moeilijke en ongelofelijk opgeklopte boeken in de serie Leerboek Navigatie van Draaisma, de Meester, Mulders en Spaans nog steeds gebruikt?
Die kreeg ik voor het eerst onder ogen toen ik in 1980 of daaromtrent alsnog voor mijn 1ste rang ging. We kregen in Delfzijl toen les van ene heer Pen, zo ongeveer de beste leraar zeevaartkunde die ik ooit heb gehad. Die had er ook geen goed woord voor over, maar kon dat niet hardop zeggen. Hij raadde ons toen aan om de Bowditch te gaan gebruiken en vroeg zich af waarom er eigenlijk niet uitsluitend uit Engelstalige boeken les werd gegeven. Daar had hij eigenlijk wel gelijk in, vond ik toen en ook nu nog.
Ik zweer sindsdien bij de Bowditch.
Zijn er meer mensen die hem regelmatig gebruiken?

Garoeten,

Theo

Mark

studieboeken

Bericht door Mark »

zeevaartkunde van van rheenen, scheepsbouw en stabiliteit van van Dokkum,verder gebruik ik de bowditch als ik buitenlanders les moet geven,dat deze niet gebruikt wordt in het nederlandse middelbaar zeevaartonderwijsi,s dat het intrede niv tegenwoordig VMBO schrikbarend laag is afgelopen jaar eerste lichting gehad op mbo leerjaar 1,ditzelfde geldt ook voor een Havo klant op het HBO.Ik kan nog wel meer nautische boeken opgeven die op de zeevaartschool hedendaags gebruikt worden je zegt het maar.

mvgr mark
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Mark, ik begrijp het.
Zou ik de volledige titel, uitgever en ISBN van dat scheepsbouwboek van je kunnen krijgen? Ik kan het zo een twee drie nergens vinden.
Mark

studie boeken

Bericht door Mark »

Scheepskennis
In dit boek wordt een uitvoerige behandeling van de vakgebieden scheepsbouw en zeemanschap gepresenteerd. Daarbij is getracht een zo compleet mogelijk beeld van een schip en van de aan boord aanwezige onderdelen en hulpmiddelen te geven.

Het boek is uitermate geschikt voor een ieder die nu, of in de toekomst, met schepen, scheepvaart of een scheepvaartbedrijf te maken heeft of krijgt, ongeacht de positie of functie aan boord of in het bedrijf.

De inhoud van het boek sluit aan op de nieuwste ontwikkelingen die zich in de scheepvaart voltrekken. Veel onderwerpen worden in dit boek voor de eerste keer als leerstof gepresenteerd.

Het boek is bedoeld voor mbo-opleidingen en de eerste klassen van hbo-opleidingen. Ieder hoofdstuk wordt met een aantal vragen afgesloten. Dit maakt het de student mogelijk zijn of haar kennis zelfstandig te toetsen.
ISBN: 90-806330-3-8 (nieuwe druk)

Engelstalig

Ship Knowledge
ISBN: 90-806330-2-X

Ronny heeft andere boeken en isbn gegeven anders kijk ik nog even op school.
Mark
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Mark en Theo.

Als het goed is moet Theo een berichtje van mij krijgen met wat gegevens omternt navigatie-stabiliteid en meteo.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt Mark en, ja, Ronny, ik heb het gekregen, ook bedankt.
Mijn zoon had dat boek van Van Dokkum en dat heb ik een paar maanden geleden eens zitten bekijken. Prachtig boek.
De inzichten en ideeën over wat je van scheepsbouw en zeemanschap moet onderwijzen en hoe je die stof moet brengen, zijn drastisch veranderd, zo komt het me voor. Of dat een verbetering is, kan ik niet beoordelen.
Maar het is dus voor de eerste klassen van de hbo-opleiding. Waar gaan die dan in de volgende klassen mee verder? Ik bedoel: je moet toch tekeningen kunnen lezen, om nu maar eens iets te noemen. Je moet na een voltooide opleiding en een ruime ervaring toch in staat zijn om bij een forse schade zelfstandig een rapport te maken waar een rederij en een werf iets aan hebben. Dat soort kennis van scheepsbouw bedoel ik.
Of wordt dat niet meer van je verwacht en mag je rustig uit je neus gaan staan eten tot er een expert komt? Dat zou naar mijn mening een verarming zijn.

Het gaat me nu dus vooral om scheepsbouw, maar misschien is het met de zeevaartkunde wel net zo gesteld: waarom zou je dat allemaal nog leren als de elektronica alles voor je regelt? Niet dat ik dat een juiste benadering zou vinden, maar mogelijk gaat de ontwikkeling in die richting. Ik weet het niet.

Ik geloof verdomd dat we blij mogen zijn met onze ouderwetse rangen, vooral als je, zoals ik en nog een aantal anderen die ik ken, de laatste pas veel later hebt gehaald, wat toen tegelijkertijd een enorme opfriscurus betekende. Maar dit terzijde.
Mark

Bericht door Mark »

Theo voor beide is wat te zeggen denk ik persoonlijk zelf ook me rangen gedaan komt nu in het onderwijs erg van pas maar wat je praktisch gebruik is niet meer dan 60% schat ik in dus 40% ballast in de opleiding natuurlijk niet erg als je monidisiplinair er 4 jaar over kan doen,maar ja de maroff op leiding is ook 4 jaar vroeger was machinist en stuurman beide 4 jaar dus het onderwijs en de mogelijkheden want ja je moet twee opleidingen in 4 jaar doen is drastisch veranderd,hetb gaat me wel aan het hart dat dit dus geen kwaliteits verbetering is geweest maar ja de reders wilden het zelf.Wat betreft zeevaartkunde is er wel wat geschrapt maar niet te veel astro wordt nog steeds behandeld etc.
Wat betreft tekening lezen wordt er wel aandacht aangeschonken mbt het lijnenplan etc spantnummers kunnen lezen en specifieke benamingen en verbanden kennen zoals waterdichte vrang volle vrang open vrang ,spanten kimknie etc etc maar niet meer zo uitvoerig zoals jij en ik dat gehad hebben op de rangen opleiding.

Wat jij schrijft dat de rangen opleiding een soort opfris cursus was kan ik me volledig in vinden misschien is dat een goede oplossing voor de toekomst denk ik een soort derde rang als je van school afkomt na stage en dan doorleren voor tweede stm en eerst stm kun je veel meer kennis kwijt aan ervaren en gemotiveerde mensen,maak dit weekelijks mee met de verplichte cursussen STCW zoals bridge management etc met ervaren eerste en tweede stuurlui en kapteins kom je aardig op het rangen niv
Nou theo weer een kleine beetje info meer
mark
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Theo,

Ik heb het bovenstaande niet in detail doorgelezen, maar d'r is op dit moment een soortement "Encyclopedisch" Engelstalig "state of the art" scheepsbouw boek op de markt, hier in Noord Amerika, dat toevallig??? door een stelletje Hollanders bij elkaar is geschreven, bijzonder goede kwaliteit. Heb op kantoor enkele exemplaren, maar niet hier thuis. Kan je haast garanderen dat je d'r eentje van wil en zal je gegevens opsturen, help even herinneren.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar ben ik benieuwd naar, Harry. Ik hoor graag van je.

Intussen heb ik - zuiver "for sentimental reasons" - voor 10 euro de oude Gugelot uit 1951 weer besteld. Die heb ik in in 1956 een keer uitgeleend, maar ik neem aan dat de lener wat traag van lezen of studeren is, want ik heb hem nog altijd niet terug.
Toen ik voor 2de rang ging, kreeg ik scheepsbouw van Bram van Weele en dus was ik verplicht om zijn boek te kopen, anders slaagde je natuurlijk nooit. Was toen een rib uit mijn lijf, dat weet ik nog wel. :) Maar Bram was onverbiddelijk.

Maar ik begrijp dus, Mark, dat jij het ook geen verbetering vindt en jij zit er middenin. Dat is toch jammer? Hoe lang praten we nu al niet over dat zeevaartonderwijs?
Toen ik 30 jaar geleden bij Wagenborg een poosje aan de wal kwam, kreeg ik er ook direct mee te maken en mocht ik ook eindeloos meevergaderen in een commissie. Wat een ellende.
Het is in die tijd geweest dat ze de opleiding onnodig zijn gaan "opkloppen" naar hbo-niveau met maar één bedoeling: een betere aansluiting bij een walfunctie. Ik heb dat nooit juist gevonden. Je leidt op voor de zeevaart en daar moet je je volledig op richten. Iemand met een goede zeevaartopleiding en een ruime ervaring is aan de wal overal inzetbaar en een tekort aan speciale kennis kun je aanvullen..
Je leidt piloten toch ook niet op met in het achterhoofd de gedachte dat ze eventueel ook nog bij Philips aan de slag kunnen?

Maar, ik zal het wel verkeerd zien.
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Mark,


Heb dat boek scheepskennis hier ook ergens liggen, misschien twee keer in gekenen vindt het eerder een boek wat op de basischool thuishoort want het is allemaal wel erg simpel en kort beschreven, tevens zijn volgens mij een hoop plaatjes gewoon van internet afgeplukt.

Heb voor de rest dezelfde boeken als Mark heeft beschreven liggen en nog een doos vol met boeken die door de school zelf zijn geschreven.

En Theo heb hier ook nog een oude versie liggen van die stabiliteit boeken zijn er twee of drie volgens mij. Mocht je intresse hebben dan wil ik ze wel naar je opsturen, heb zelf de nieuwe versie liggen en die gaat straks weer mee naar zee.

Die aparte opleidingen gaan ze volgens mij volgend jaar weer invoeren in Vlissingen althans zoiets vernam ik.


Plaats reactie