Bright Star

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Harry. :wink:

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Bright Star

Bericht door Compass »

Hallo,

Dit topic maar weer eens opgepikt uit de diepste spelonken van Kombuispraat omdat de nieuwerwetse dingen toch ook niet alles zijn. :(

Sinds een paar jaar zijn er van die LED lampen in alle maten verkrijgbaar. Ze geven een felle lichtbundel en het lijkt dus een hele vooruitgang.
Zelfs Maglite is overstag en verkoopt ze nu kant en klaar en ook conversie setjes.

Heb zelf ook sinds een jaar of zo zo'n geval (Maglite) voor in het werk. Ze geven een mooie stoot meer licht dan de gewone maar .....
Het was me al een paar keer overkomen dat net op kritieke momenten dat ding er mee kapte en altijd in de buitenlucht; batterij leeg (dacht ik) maar ook gisteren in IJmuiden was het weer raak terwijl ik er pas geleden nieuwe batterijen in had gedaan. Maar na een paar minuutjes op het schavotje in de frisse (-2) buitenlucht werd Maglite ineens Magdark. Aanzetten lukt nog maar steeds na een paar seconden weer uit. Even opwarmen in de broekzak en dan deed hij het weer een minuut of zo. Dus duidelijk een kwestie van temperatuur. Natuurlijk neemt door de kou de batterijspanning af maar het feit dat hij wel even aan gaat kan ook duiden op onvoldoende startcapaciteit want ik heb begrepen dat ze een beetje werken als TL buizen. Dus als het lampje te koud wordt is het schijnbaar ook einde oefening. En dan is het, in tegenstelling tot een conventionele lantaarn alles of niks.
Om te onthouden dus. Ik heb ook de oude Maglite maar weer uit het vet gehaald en van verse batterijen voorzien. Beter weinig licht dan geen licht.

Dan maar beter een Brightstar zou ik bijna zeggen :lol:

Groeten,
Bert de Boer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Bright Star

Bericht door ferryvaneeuwen »

Een LED is temperatuursafhankelijk in die zin dat als de temperatuur lineair stijgt de lichtintensiteit exponentieel daalt en omgekeerd. Dat gaat dus hard. Dit houdt in dat overdag een LED minder fel brandt en 's nachts juist feller. Dat spoort dus niet met jouw ervaring. Ook het kleurenspectrum verschuift bij temperatuursveranderingen maar dat is nauwlijks waarneembaar. Daarom worden er wel electronische compensatiecircuits toegepast die dit effect corrigeren. Dat zal wel niet in een Maglite zitten, maar wel bij LED achterlichten van auto's bijvoorbeeld.

Toch ga je aan de batterijen denken als oorzaak van dit euvel. De capaciteit van batterijen loopt sterk terug, afhankelijk van het type, lood - NiCad - NiMh. De batterij is dan zo leeg bij lage temperaturen en de spanning zakt dramatisch. Een LED werkt alleen goed in een vrij nauwe band van spanning en stroom. Dat hij even licht geeft en dan weer dooft duidt daar ook op. Wat voor soort batterijen zitten erin? In ieder geval oplaadbare neem ik aan.

Je kunt proberen er gewone niet oplaadbare alkaline batterijen in te zetten, als die passen en kijken wat er gebeurt.

Ik heb voor proef een klein zaklantaarntje met een paar LED-lampjes in de koelkast gelegd en tot 2 graden Celsius afgekoeld, maar het ding schijnt vrolijk verder en inderdaad iets feller.

LED's werken ook bij extreme koude zoals -125 graden Celsius maar alleen onder de juiste spanning- en stroomcondities.

Ferry
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Bright Star

Bericht door Compass »

Hallo Ferry,

Het euvel doet zich juist voor bij gewone alkaline batterijen ; Varta,Duracell of Panasonic.
Maar daarvan is de temperatuursafhankelijke spanningsval schijnbaar vrij groot

Kan het natuurlijk ook eens met NiMh proberen maar dacht altijd dat dat niet de oplossing was aangezien die van huis uit al een lagere spanning hebben.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Bright Star

Bericht door jandezeeman »

Niet elke vernieuwing is een verbetering.
Ik hou het nog maar bij de oude knijpkat :mrgreen:

Gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Bright Star

Bericht door Compass »

Ja, ja Jan,

De knijpkat dus. En dan het liefst in het donker zeker ? :lol: :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Bright Star

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb jaren lang zo'n elektriek koplampie op mijn fietsie gehad, werkte altijd, ook bij min 5 graden en slechts een keer per jaar nieuwe batterijtjes erin. :)
Als ik 's avonds ging stappen, dan stopte ik dat ding altijd in mijn jaszak als ik de fiets geparkeerd had, want ze konden dat ding er wel heel erg makkelijk afjatten. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Bright Star

Bericht door jandezeeman »

Bert,
Je hebt hem helemaal door. :mrgreen:

Gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Bright Star

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Mannen,

Hier nog een foto van de Bright Star en een oliepotje .
Met een klap deden de Bright Stars het weer,maar toch altijd licht gegeven.
Bijlagen
De Bright Star.JPG
De Bright Star.JPG (60.05 KiB) 4572 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Bright Star

Bericht door Roy »

Mooi Jan, zo'n lichtgevend oliepotje................ :wink:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie