loods aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

loods aan boord

Bericht door Arie Hazebroek » 06 aug 2005 17:19

Afbeelding


Afbeelding

Ik heb altijd de grootste bewondering gehad voor de
capriolen die loodsen moesten uithalen om aan boord te komen.
Er zijn vast wel Kombuizenaren die daar foto's van hebben.
Dit keer was het een makkie voor de loods.
Op weg naar IJmuiden met de Amstelwal kwam hij al in
het Kanaal aan boord.
Gr. Arie.


Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 06 aug 2005 17:30

Hallo Arie,
Mooie foto's, maar een loods in het kanaal?
Ik kan me niet voorstellen dat de havenloods van IJmuiden al in het kanaal op deze manier aan boord kwam.
Ben er natuurlijk al 25 jaar uit...
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 06 aug 2005 17:36

De Amstelwal was toendertijd één van de grootste bulkcarriers
onder Nederlandse vlag en we kregen die keer de loods
inderdaad al in het Kanaal net als ook wel bij de grote tankers gebeurde.
Uiteraard kwam de havenloods een paar uurtjes later.
Gr. Arie.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3055
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 07 aug 2005 13:43

Ook toen, en nu trouwens nog steeds, maken veel grote schepen als tankers en bulkers gebruik van een partikuliere Noordzeeloods, Kanaalloods of welke naam je er maar aan geeft. Vooral als er reden is om aan te nemen dat de eigen bemanning weinig plaatselijke bekendheid heeft

Hutchinsons, Dirkzwager en Redweiss zijn een paar bekende namen in deze buisiness.

Veelal zijn het ex-Register- of Trinity loodsen of ex-Kapiteins.

Ze komen meestal ergens op een afgesproken plaats in het Engels Kanaal aan boord. Soms al bij Falmouth maar ook wel Dover of Plymouth.

Heb wel waargenomen dat ze de hele periode in Noord Europesche wateren aan boord bleven.

Groeten,
Bert de Boer

Bram

loods aan boord

Bericht door Bram » 07 aug 2005 14:37

:D :D Heb ik vroeger toch het verkeerde beroep gekozen voor een gratis vacantie :wink: :roll:
Groetjes Bram

Douwe J.
Berichten: 1760
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. » 07 aug 2005 14:49

Hallo mannen,

Dat de loods een eindje meevoer was heel normaal.
Bij de N.E.T.M.kregen wij een loods aan boord in Valparaiso
en die voer dan ons door de straat Magallanes heen en
dat ging dan in Rio de la Plata weer van boord.

Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 07 aug 2005 15:22

Het zelfde gebeurd als je achter het Barriere rif bij Australie vaart.
Vroeger kon je gelijk garnalen bestellen bij de loods.
Die werden dan aan boord gebracht door de afhaalboot.
Ik vraag me af of dat nog steeds zo is.

Een ander uiterste, we hadden om te vertrekken,al uren liggen wachten op de loods in Aqaba.
Eindelijk komt er een grote slee aanrijden en er stapt een kerel, met
vreselijk veel goud op, uit.
Hij kijkt eens naar de gangway en dan naar de brug en ziet de ouwe op de vleugel staan en roept:
Captain, I am de pilot I tell you , you go.
Draait zich om en stapt weer in de auto.
Wat de kapitein toen uitriep past zelfs niet in dit forum.
Gr. Arie.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3055
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 07 aug 2005 17:05

In de '60er en '70er jaren in Pasajes was het ook gebruikelijk dat de loods pas ná het binnenlopen
in de havenkom aan boord kwam. En schepen die er regelmatig kwamen kregen hem pas ná het afmeren aan boord om zijn briefje te laten tekenen. 8)

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco » 08 aug 2005 11:49

Pasajes ziet er dus zo uit:
Foto is misschien beetje te groot, maar wel te volgen........

Afbeelding
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 08 aug 2005 15:27

Hallo Arie,
Ik heb mijn vraag misschien anders gesteld dan de bedoeling was.
Ik verbaasde me erover dat een Nederlands schip met een Nederlandse kapitein en Nederlandse officieren een kanaalloods namen, dat Chinezen en Jappen dat destijds deden, daar kan ik wel inkomen.
Maar in het kanaal, de Straat Dover en op de Noordzee met een loods aan boord... Kan die ouwe eindelijk iets doen voor zijn geld, pikken ze een loods op, nu weet ik ook wel dat die ouwe de verantwoording houdt, maar toch...Onder loodsaanwijzing beleefde ik mijn wacht toch altijd anders.
Harry G.Hogeboom zal wel denken: "Ze hadden het nog te druk met pingpongen".
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 08 aug 2005 15:34

Ben verschillende malen met de Amstelwal in IJmuiden geweest.
Dit was de enigste maal dat de loods zo vroeg kwam.
De reden weet ik niet maar het was wel een mooi gezicht
zo'n grote heli die op het ruim lande.
Ze hadden alle tijd want ze hebben er wel een kwartier gestaan.
Gr. Arie.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 08 aug 2005 15:36

Hallo Jaco,
Ik heb het formaat van je foto aangepast, alle tekst werd een beetje onoverzichtelijk, vandaar.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 204
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Loods Amstelwal.

Bericht door Winston » 07 nov 2005 12:23

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw en dit is het eerste bericht.

Ik ben ex Loods uit IJmuiden en dus wel een beetje bekend met de gang van zaken.
De foto met de KLM helicopter is al zeer oud, omdat het loodswezen tegenwoordig ( zeg maar de laatste 15 jaar) met Schreiner een lease contract heeft. De heli vliegt vanaf de maasvlakte, terwijl er in IJmuiden ook een heliport is.

Vaak worden helivluchten van Rotterdam en Amsterdam gecombineerd, hetgeen betekent dat de IJmuidense loods soms al ver voor Rotterdam aan boord gezet wordt.
Volgens mijn herinnering is de eerste reis van de Amstelwal, bestemd voor de Hoogovens een beetje gevierd en kwamen er nog wat bobo's mee, en heeft de beloodsing op verzoek toen in het Engels kanaal plaats gevonden.

De loods begint zijn werk op deze diepstekende schepen ( toendertijd 16,5 mtr. diepgang), op zo'n 30 mijl uit de pieren.
Er komt echter geen havenloods aan boord, zoals eerder in een reactie vermeld.

Groeten Winston

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3055
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 07 nov 2005 13:37

Welkom op dit forum "Winston", :!:

We mogen ons zo langzamerhand wel het meest deskundige forum van Nederland (of wellicht nóg verder..) noemen. 8)
Uit alle geledingen der zee- en binnenvaart hebben we wel iemand die zijn zegje kan zeggen en dat is dan ook wel te merken aan het aantal bezoeken.

Ik hoop dat je jezelf géén beperkingen oplegt en je licht laat schijnen over alles wat je interesseert. :idea:

We horen vast nog van je.

Maar er gaat soms wél meert tijd in zitten dan je denkt; vóór je het weet ben je een paar uur verder. Je bent gewaarschuwd ... :wink:

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 07 nov 2005 14:18

Hallo Winston,
Welkom aan boord.
De betreffende foto van de KLM helikopter is door mij op
15 maart 1986 genomen.
Er werden geen bobo's aan boord gebracht, alleen de loods.
Gr. Arie.

H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) » 07 nov 2005 15:01

Nou ben ik wel geen nautisch deskundige maar ik herinner mij uit mijn tijd op Nederlandse schepen en met Nederlandse officieren dat er soms in de Nederlandse wateren een loods genomen werd.
Er waren stuurlieden bij hoewel Nederlands die weinig of geen ervaring hadden in Nederlandse wateren.
Er staat bij b.v. ook bij dat als je zonder loods de nieuwe waterweg opwilde je aan moest kunnen tonen daar een zekere ervaring in te hebben.

Groeten,
Harry



Plaats reactie