loods aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

loods aan boord

Bericht door Nick »

Winston schreef:Hallo Thijs,

We hebben het hier over een Belg, en het is in de loodsenwereld algemeen bekend, dat deze het niet zo nauw nemen met het drankgebruik.
Hoe hier op gereageerd zal worden in Belgie is voor mij gissen.
De loodsen zijn daar nog ambtenaar, zo zullen de sancties ook wel volgens een aldaar geldend ambtenaren regelement gaan en mogelijk via de rechter.
Het is voor mij ook de eerste keer, dat ik zo'n geval hoor, wat betreft onze zuider buren.

In Nederland zijn de loodsen sinds 1988 verzelfstandigd, hetgeen inhoud dat ze binnen een coöperatie ( Nederlandse Loodsen Coöperatie) als zelfstandigen werken.
Ze worden register loodsen genoemd hetgeen inhoud, dat men net als de accontants etc. in een beroeps register staat ingeschreven.
De loods is niet aansprakelijk voor schadevaringen, hetgeen bij wet is geregeld.
Voor er hier allerlei opmerkingen overkomen het volgende:
Mocht de loods wel aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schades welke door een menselijke fout zouden ontstaan, dan moet hij zich hier voor verzekeren. De ongetwijfeld hoge premie wordt dan weer in de loodsgelden bij het schip neergelegd.
Echter het schip is al verzekerd voor dit soort zaken en zou dus dubbel verzekerd zijn, vandaar deze constructie.

Dat de gezagvoerder altijd aansprakelijk blijft geldt eigenlijk overal ter wereld.
Echter ontstaat deze schade door grove schuld en/of nalatigheid van de loods, dan is deze loods wel degelijk aansprakelijk voor de door zijn toedoen ontstane schade.
Dit zal dan door de rechter vastgesteld moeten worden.

Verder komt hij dan zeker voor de tuchtraad (intern tuchtcollege bij wet ingesteld en voorgezeten door een onafhankelijk jurist), waarbij sancties opgelegd kunnen worden. In het ergste geval betekent dit schrappen uit het loodsen-register maw. stoppen met werken.

In een geval dat de loods dronken is geweest zal je echt geen poot hebben om op te staan.
Het is in Nederland dan ook nog nooit gebeurd.

Nu praat ik dus over de tijd van na 1988.

De ouderen op dit forum zullen echt wel verhalen kennen van loodsen die gedronken hadden, maar dan in de ambtelijke tijd en dat ligt gelukkig ver achter ons.

Gr.
Winston
Hallo
Toch wil ik hier eens op reageren.
Het fact is en blijft inderdaad dat de kaptein is en blijft altijd verantwoordelijk voor de boot
Wat dus staat in dit bericht.
Wat dus zover de schade aan gaat het schip is verzekerd.
Maar als een goed verantwoordelijk Kaptein.
Had deze man de loods moeten weigeren op grond dat deze man zich uitzonderlijk gedroeg en een nieuwe loods moeten vragen.
Of loodsen in Belgie aldan niet het niet zo nauw nemen met het regelement
Van drinken tijdens het werk kan en wil ik niets over zeggen.
Toch lijk me het sterk dat zij niet de zelfde regels hanteren als
Het Nederlands loods wezen.
Want al zijn ze nu zelfstandig en geregistreed er is nog steeds een grote vinger van de Nederlandse overheid in de pap.
Maar ik denk dat we nu van het feit afwijken.
En dat is gewoon dat de Kaptein van dit schip hem of haar had moeten weigeren.
Je kan in iemand aan iemand ze ogen goed zien of hij onderinvloed is en of dat nu drugs of alcohol is.
Groetjes Nick

Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Men moet dus wel goed lezen.
Ik schrijf ook, dat in een geval van grove schuld en of nalatigheid de schadeaansprakelijkheid bij de betreffende loods zal liggen.
Ik neem dan ook aan dat de verzekeringsmaatschappij van het betreffende schip de loods en daardoor als ambtenaar, de Belgische staat aansprakelijk zal stellen.

Over de schades waar ik het over had, waar het schip aansprakelijk voor blijft zal in de praktijk neer komen op schades aan kaden, schip etc., welke dus ontstaan door een foute inschatting van de loods dan wel een technisch probleem.

Een kapitein kan ten alle tijden een loods weigeren. Als dit gebeurt zou het wenselijk zijn dat hij onmiddellijk de waterpolitie laat waarschuwen, welke dan gelijk een blaasproef, dan wel indien mogelijk een bloedproef kunnen nemen. ( dit laatste moet echter door een arts gebeuren, dus zal de betreffende persoon eerst meegenomen moeten worden).

Ligt het schip nog aan de kade, dan is dit natuurlijk geen probleem, het vertrek wordt uitgesteld.
Ligt men op de rede, dus buitengaats, dan is het ook geen probleem want men kan op zee blijven wachten.

Op de binnenrede Vlissingen wordt meestal van loods gewisseld.
Dit heeft te maken met de lengte van het te beloodsen traject(zeeloodsen en rivierloodsen). In het uiterste zou men dan ten anker kunnen gaan.
Hier zijn diverse ankerplaatsen voor. Hopelijk blijft dit toch een grote uitzondering.

Wat betreft de Nederlandse Overheid die een grote vinger in de pap van het loodswezen zou hebben het volgende:

Alles wat de loodsen, het loodsen en het loodswezen betreft wordt geregeld in de loodsenwet.
De overheid heeft hier geen inspraak in. ( Alleen zou zij de wet kunnen veranderen, maar dat kan met iedere wet).

Het enige waar de minister van V en W nog bij betrokken is ( lees haar ambtenaren) is het vaststellen van de loodsgelden, hier heeft zij samen met de loodsen en de havenraad een stem in.

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Pluijm

Bericht door Pluijm »

Deze kan wel na de zware loodsen dicussie.
Afbeelding
groeten
Jan van der Plujm
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

loods aan boord

Bericht door Nick »

Hallo Winsto.
Dus we zijn het over het grootste gedeelte eens.
Niet slecht voor een stel amateurs denk ik. :lol: :lol:
Het enige feit is dus dat die ouwe hem of haar gewoon had moeten weigeren.
Simple is het of niet.
Ik denk dat dit muisje toch een groot staardje zal krijgen.

Groetjes Nick
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
Leuk stukje uit de Zeeuwse Almanak. :)
En Nick, Winston kan ik niet als amateur bestempelen gezien zijn staat van dienst als loods.
Wat ik me nog kan herinneren van loodsen?
In het Kieler kanaal namen de loodsen regelmatig ein Bier inplaats van de overheerlijke koffie, sommige nog ein Zweiter, maar daar bleef het toch wel bij.
Ik vraag me af in hoeverre de kapitein of stuurman van de loodsboot buitengaats het in de peiling konden houden of een loods al te diep in het glaasje gekeken had en in hoeverre zij daar iets tegen konden doen.
Wat ik me kan herinneren van de hiërarchie bij het loodswezen stonden de loodsen ver verheven boven de bemanning van de loodsboot.
Ik heb namelijk als uitzendkracht eind jaren zeventig drie maanden op kantoor gezeten als technisch assistent op het kantoor in IJmuiden.
Toen waren het daar nog echte ambtenaren.
Ze waren de hele dag bezig elkaar brieven te schrijven op strikt ambtelijke toon.
Al schrijvende vroegen de twee heren elkaar advies: "Wat zal ik nou es tegen die godvergete klojo zeggen"
Daar kwam dan bijvoorbeeld uit: "Gezien het vigerende belang, zoals U reeds opgemerkt zult kunnen hebben uit mijn schrijven dd ....en uit de notulen van de recente vergadering.....moet ik toch tot de conclusie komen dat Uw mening welliswaar door ons gerespecteerd wordt, maar gezien het belang van de materie blijf ik toch pleiten voor het plaatsen van een Hyab kraantje aan boord van onderhavige loodskotters".
De chef was een oud marinemachinst en zijn rechterhand ex-machinist op de loodsboot. Ze voelden zich niet echt prettig aan de wal en ik als stuurman helemaal niet.
Ze lagen constant in de clinch met de nautische tak van het loodswezen en zagen in mij een mooie buffer.
Ze probeerden mij dus via een omweggetje in vaste dienst te krijgen, maar ik voelde de bui al hangen en pakte maar gauw weer een bootje als aflosstuurman.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Hallo Jos,

Dan moeten we elkaar wel tegengekomen zijn bij het loodswezen.

Ik ben daar op 1 september 1976 begonnen.
De toenmalige technische dienst kan ik me nog wel voor de geest halen, maar ik kan er geen namen meer bijzetten.

Wat je schrijft over de toenmalige hiërachie klopt als een bus.
Maar die was toen ook aanwezig bij oude loodsen tegenover jonge collegae.
Gelukkig was dat eind jaren 80 allemaal verleden tijd.

Gr.

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Winston,
De ex-marineman heette Goovers en de ex-loodsbootmachinst heette Kraak.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Hallo mannen.

Dan was de personeelsman Maurer grijs/wit haar, die zat daar ook voor het Loodswezen, onder het bewind van een Kolonel van de Marine. :?:

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Ja klopt allemaal,

Govers, Kraak en Maurer zijn allemaal bekende namen.

Bedankt

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Afbeelding

Hallo Winston.

Dan heb je hier zeker, een stukje opleiding ondergaan, en uiteraard de peil/opleiding reizen naar Amsterdam en Scheveningen.
En effe Chillen in het beruchte barretje Champetre, achterop de Zaandam.

Groet Nico.


Plaats reactie