loods aan boord
loods
Hoi.
Die foto bij delfzijl was rond 1990 a 92
Heb zelf ook nog een tijdje op de wega en menkar gevaren
via su maritime(uitzendbureau).
Was toen op zoek naar een huis in delfzijl, wou toen in de buurt blijven.
Waren fijne schepen om op te varen.
En inderdaad die jollen lagen als een huis, was altijd evern leuk na het onderhoud van de jol even een stukkie proefvaren.
Groet richard
Die foto bij delfzijl was rond 1990 a 92
Heb zelf ook nog een tijdje op de wega en menkar gevaren
via su maritime(uitzendbureau).
Was toen op zoek naar een huis in delfzijl, wou toen in de buurt blijven.
Waren fijne schepen om op te varen.
En inderdaad die jollen lagen als een huis, was altijd evern leuk na het onderhoud van de jol even een stukkie proefvaren.
Groet richard
Hallo Richard,
Ja in Delfzijl is de Wega tot in de 90er jaren in dienst geweest.
Ik dacht dat het voor IJmuiden was, met de Altair ( De schepen leken nog al op elkaar). Deze is in 1982 buiten dienst gesteld en later ook omgebouwd tot lux jacht. Hij vaart nu ergens in Nieuw Zeeland.
Er was vroeger ook een site over loodsjollen.
Ik heb net even met Google gekeken, maar kreeg als antwoord toen ik de site aanklikte, dat hij tijdelijk uit de lucht was.
Zo'n oude jol is vrij kostbaar, er van uitgaande dat het een houtenjol is.
(Later zijn er kunststof jollen in gebruik genomen. ) Je kunt voor het bedrag wat ze er voor vragen een aardige middenklas auto voor kopen.
Ik ben vrijwilliger in het Zee en Havenmuseum hier in IJmuiden. Daar hebben we een zaal geheel gewijd aan het loodswezen.
Daar ligt ook een overnaatse houten jol, welke door het loodswezen in bruikleen is gegeven ( een plaatje!).
Groeten
Winston
Ja in Delfzijl is de Wega tot in de 90er jaren in dienst geweest.
Ik dacht dat het voor IJmuiden was, met de Altair ( De schepen leken nog al op elkaar). Deze is in 1982 buiten dienst gesteld en later ook omgebouwd tot lux jacht. Hij vaart nu ergens in Nieuw Zeeland.
Er was vroeger ook een site over loodsjollen.
Ik heb net even met Google gekeken, maar kreeg als antwoord toen ik de site aanklikte, dat hij tijdelijk uit de lucht was.
Zo'n oude jol is vrij kostbaar, er van uitgaande dat het een houtenjol is.
(Later zijn er kunststof jollen in gebruik genomen. ) Je kunt voor het bedrag wat ze er voor vragen een aardige middenklas auto voor kopen.
Ik ben vrijwilliger in het Zee en Havenmuseum hier in IJmuiden. Daar hebben we een zaal geheel gewijd aan het loodswezen.
Daar ligt ook een overnaatse houten jol, welke door het loodswezen in bruikleen is gegeven ( een plaatje!).
Groeten
Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Leuk filmpje, van de Volkskrant, over de nieuwe Swath van R'dam:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/120
http://www.volkskrant.com/videoreportages/120
Groeten Sander
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Hallo Nico,
Klopt, dit is de manier van jolbeloodsing.
Ze werden ook gebruikt voor aflossing van het vuurschip.
De lichtschepen en betonning hoorde tot 1980 bij het loodswezen, we waren tot dan een onderdeel van de marine. Daarna zijn we overgegeaan naar verkeer en waterstaat (DGSM) De betonning is toen mee gegaan maar werd een onafhankelijk van het loodswezen maar wel een onderdeel van DGSM.
In 1988 vond de verzelfstandiging van het loodswezen plaats en gingen we onze eigen weg als zelfstandige ondernemers.
Gr. Winston
Klopt, dit is de manier van jolbeloodsing.
Ze werden ook gebruikt voor aflossing van het vuurschip.
De lichtschepen en betonning hoorde tot 1980 bij het loodswezen, we waren tot dan een onderdeel van de marine. Daarna zijn we overgegeaan naar verkeer en waterstaat (DGSM) De betonning is toen mee gegaan maar werd een onafhankelijk van het loodswezen maar wel een onderdeel van DGSM.
In 1988 vond de verzelfstandiging van het loodswezen plaats en gingen we onze eigen weg als zelfstandige ondernemers.
Gr. Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
hoi gerard
Gerard Ik heb even iets door elkaar gehaald.
Su maritime heb ik mijn A gehaald.
En het uitzend bureau was DNL.
EN jeroen volgens mij heb je gelijk hellevoet heeft zo een jol
En volgens mij op de betelgeuze hebben ze er volgens mij nog twee.
Wij zaten er ook een keer achter aan voor een bijbootje voor de naarden
Maar we konden niet 1 los peuteren.
Als ik een keer in de buurt ben zal ik eens kijken in het museum
en kom even een bakkie pleur bij je halen winston.
Ik vond het toen zonde dat de wega wegging vond het een machtig schip.
De hoofdmotoren stonden er ook nog niet zo lang in als ik heb goed heb.
De werkspoors waren vervangen door Man.
Groet richard
Su maritime heb ik mijn A gehaald.
En het uitzend bureau was DNL.
EN jeroen volgens mij heb je gelijk hellevoet heeft zo een jol
En volgens mij op de betelgeuze hebben ze er volgens mij nog twee.
Wij zaten er ook een keer achter aan voor een bijbootje voor de naarden
Maar we konden niet 1 los peuteren.
Als ik een keer in de buurt ben zal ik eens kijken in het museum
en kom even een bakkie pleur bij je halen winston.
Ik vond het toen zonde dat de wega wegging vond het een machtig schip.
De hoofdmotoren stonden er ook nog niet zo lang in als ik heb goed heb.
De werkspoors waren vervangen door Man.
Groet richard