loods aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Dokter aan boord

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Bob,

Ja, those were the days....... Nee dan had je met dr. Boonakker aan boord minder gedoe!

Groetjes,

Ferry

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Calibreren op zee

Bericht door ferryvaneeuwen »

Onderstaand verhaal had ik bij het onderwerp De-gaussing gezet omdat er iets werd geschreven over het calibreren rond de kompaspaal in de Waalhaven in Rotterdam. Omdat daarin ook het calibreren van de richtingzoeker op zee voor Hoek van Holland werd genoemd zal ik het hier maar even herhalen:

Het was een kompaspaal daar in Waalhaven waarop je calibreerde. Behalve het kompas werd er ook de richtingzoeker gecalibreerd. De zender stond aan de wal en werd het 'hondenhok' genoemd. Eéntje stond er boven visuele peilingen te nemen van dit hok en de ander stond beneden bij de richtingzoeker te peilen op periodiek geschreeuw van: 'Stop' van boven. Het schip werd langzaam rond de kompaspaal getornd en zo kreeg je een correctiekromme voor de richtingzoeker. Iets dergelijks deed de kompassteller.

Grotere schepen werden buitengaats voor de richtingzoeker gecalibreerd. Je kwam dan gelijk met de loods aan boord. Alltijd spannend, vooral bij slecht weer, om op het zeetje vanaf die touwladder 'op maat' op die loodsdobber te springen. Daarmee was je nog niet aan de wal want soms moest er nog een aantal schepen voorzien worden van een loods en anderen - zoals wij - weer worden opgehaald. Al met al een behoorlijk tijdrovende klus. Iedereen aan boord had altijd de pest aan de vertraging die ze opliepen door dat calibreren, dus het werd je niet in dank afgenomen. Maar ja, het moest van de scheepvaartinspectie.....

Dat calibreren buitengaats gebeurde eigenlijk dag en nacht, net zo het uitkwam met het vertrek van het schip. 's Nachts was het springen toch nog iets lastiger dan bij daglicht. Het gebeurde wel dat bij slechter wordend weer je er niet meer af kon en dan moest je meevaren tot Southampton meestal. Lekker rustig. Niks GSM gedoe om het thuisfront verzenuwd te bellen. Moeder de vrouw wist niet beter dan dat het weer eens wat was uitgelopen als je twee of drie dagen later weer thuis kwam. Dat zou mijn schoonzoon nu eens mijn dochter moeten flikken..... Maar ja, wij waren toen nog de baas he......


Ferry
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Meander V ex Atlantis

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Meer informatie: http://www.meanderships.nl/

Enkhuizen 15 april 2006
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Quote:
Nog 16 maanden en drie dagen, dan zit ik in de vut.
Dan ga ik verhuizen naar Ierland, Cabo Verde, Delfziel of waar ook ter wereld, kwait nait.


Zoiets als de Meander V is wel wat voor jou Jos. Kun je gaan waar je wil. Geen moeilijke keuzes hoeven maken waar te gaan wonen. De ene keer op de tribune bij Neptunia een andere keer bij Cape Verde national team met de Nickname Sihlangu Association Federação. En anders ga je een keertje naar Dindua. Volgens mij heb je wel geld voor zo'n bootje. Altijd naar bioscopen geweest, musea bezocht en een vette maandbrief naar huis.
Moi,
Anne
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond Anne.

Was je even de grote plas overgestoken via de DIJK :D :?:
Die Meander ligt hier alweer een paar dagen, zie hem regelmatig voor bij schuiven.

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Moi Nico. Was na jaren weer eens in de Drommedaris. Optreden van Martin Korthuis. Fantastisch concert. De Drom heeft natuurlijk alles voor een sfeerrijk concert. En niet te vergeten de uitbaters waren zeer gastvrij. Hoorde dat de vader van Gonnie Lubbers nog als stoker en machinist op de R. van Hasselt en C. Bosman had gevaren. Tot in de vroege uurtjes zitten zwetsen. Overnacht in het Wapen en gisteren weer onthaast (wat wil je met het zangerig Enkhuzers) naar het Oosten. Jammer dat de bollen buiten de Koepoort nog niet in bloei stonden. Maar je kan niet alles hebben.
Moi,
Anne
Pluijm

Bericht door Pluijm »

2 april ben ik met de Saline buitenom van Hansweert naar Schiedam gevaren. Wat loodsen foto's van die trip.
Afbeelding
Loodstender Pieter Rubens langszij
Afbeelding
Zeeloods komt aan boord
Afbeelding
en daarna stapt de rivierloods af.
Afbeelding
Pieter Rubens gaat terug naar de loodsensteiger in Vlissingen (Koopmanshaven)
Bij zuidwest 6 á 7 uitschieters 8 komt na het nodige slingerwerk bij de Steenbank de loodssloep langszij
Afbeelding
om de de zeeloods van boord te halen
Afbeelding
en na een veilige landing in de sloep
Afbeelding
gaat het terug
Afbeelding
naar de, ik dacht, Mirfak
Afbeelding
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond Anne.

AaaHhhh jij hebt dus een beetje CULTUUR gesnoven :D
Ouwe Jo.Lubbers helaas niet meer onder ons, was een pracht man, geen mens die kwaad bij hem kon doen, zijn laatste werkzame jaren bij de NS versleten, altijd opgewekt enz
Dat hij ook nog op de Staverse boot heeft gevaren is voor mij nieuw, was ik denk nog wel een heel erg jong broekkie.

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Deze zat ook nog in mijn oude diadoos, loods aan boord van de Moerdijk.
Zelf denk ik dat het bij de westkust is van een van de midden Amekaanse staten. Misschien dat iemand het kan zien aan de loodsboot.
Afbeelding

Groetjes Jos Linders
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Afbeelding
De loodsboot 'Los 113' zet de loods over op het m.s. "Lys Point' nabij Kristiansand. Foto genomen op 12 juli 2006.

Afbeelding
De loodsboot 'Los 113' uit Alesund, Noorwegen. Foto genomen op 12 juli 2006.

Afbeelding
De loodsboot 'Perseus' uit Rotterdam zet de loods over aan boord van de 'Lys Point' op 13 juli 2006.

Afbeelding
De loodsboot 'Perseus' uit Rotterdam. Foto genomen op 13 juli 2006.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie