loods aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Hallo Cor,

Ik vaar al een tijdje niet meer op dat soort landen ( 30 jaar), maar vroeger presteerden ze het zelfs om bijv. in Brazil, een lijstje mee te geven, wat de heren de volgende reis wensten te ontvangen.

Buiten drank en cigaretten was dit altijd dozen Mac Intosch ( chocolade toffees). Van deze ronde dozen snoep kregen we er tientallen mee om uit te delen.

Mogelijk als je nu op dat soort landen vaart, dat er een speciale partij drank mee gaat, achter slot en grendel.

Die kast gaat dan alleen open voor de havenauthoriteiten, maar absoluut niet voor de loods.

Mogelijk zijn er anderen op deze site, die meer informatie hebben.

groeten Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Drank in de loods

Bericht door ferryvaneeuwen »

Merkwaardigerwijs zaten er bij de loodsen in New York rotte appels. Ik heb meegemaakt dat een Amerikaanse loods een poosje na vertrek tegen de kapitein op een gegeven moment zei: "Hard to port. We are going back". Toen deze vroeg waarom antwoordde hij dat het schip boven zijn NWA-merk lag. Dat was nog waar ook wist de eerste stuurman te vertellen. Die had al eerder voor de kant de ouwe gewaarschuwd dat het schip met zijn huidige belading iets over z'n merk lag, maar dat werd terzijde geschoven. Na enig verhit gedebatteer bleek dat de loods voor een tiental flessen Johnny Walker bereid was de koers weer te vervolgen. De kapitein, een hoekige zuinige Fries, had nog gebluft dat de loods naar drank rook en dat hij na terugkomst op de steiger een bloedmonster zou eisen, maar het korte antwoord was: "Do as you please". Ook aan het argument dat de loods voor afvaart de kapitein hierop had moeten wijzen had hij maling: "You are responsible, not me." Afgebluft sloot hij dus deze deal. Een incident dat je hier niet zo gauw verwachtte.....

Later bleek mij trouwens op de de W. Alton Jones, waarmee we elke reis in Philadelphia kwamen, dat daar weer de dokter die op de rivier aan boord kwam een eigen handeltje dreef. Werd er niet geschoven dan kreeg je een uitgebreide pikkenparade die extra lang duurde. Als er drank geschoven werd dan tekende hij al langzaam varend af voor een goed verlopen controle. Ankeren hoefde dus ook al niet meer als onderdeel van zijn dienstverlening. Het waren kieskeurige mannetjes die meegingen naar de drankenkast en daar zelf uitzochten wat van hun gading was.

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Omkoperij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Ferry,

Verbaasd van toendertijd?? :wink: 8)

Volg je een beetje wat er NU gaande is met die mannuh uit de zandbak die zo nodig het een en ander mottuh regeluh in de havens daar EN de rol van dat baassie GWB in z'n Witte Huisie??? :wink:
WAT zou ie denkuh??? :wink:
Hij weet geeneens waaaar de zandbak IS, maar telluh kan ie wel?? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Verbazing?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Harry,

Nee, tegenwoordig ben ik nergens meer verbaasd over, toen nog wel maar al doende leer je snel bij en verdween je onschuld als sneeuw voor de zon. Ja, elke land krijgt de leider die het verdient.... Wij ook trouwens! GWB heeft India nu nodig als buurland van China om zonodig de zaak in de regio met atoomgeweld in toom te houden. Dus wordt het illegaal ontwikkelen van een atoombom door India recentelijk plotseling goedgekeurd en krijgen ze ook nog eens een beloning in de vorm van steun bij de verdere ontwikkeling van kernenergie. Zo werkt dat. Die loodsen, dokters en niet te vergeten de Amsterdamse havenloodsen indertijd zijn natuurlijk peanuts vergeleken bij het huidige grote kiezersbedrog her en der.

Ferry
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Ex Zilvermeeuw

Bericht door Akwanaut »

De Dageraad, ex Zilvermeeuw in Lauwersoog.

Afbeelding

Groet Frank
Groet Frank
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Ferry,

Ik ken die dokter in Phila ook van mijn tijd op de Burl. Eerst even kijken welke dokter in het bootje zat en als het het drankorgel was een seintje naar de hofmeester om met cognac boven te komen. Je was er dan zo door. Anders moest het schip voorstrooms gaande gehouden worden. Je moest n.l. met de vloed naar binnen.

groeten
Bob
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Dokter aan boord

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Bob,

Ja, those were the days....... Nee dan had je met dr. Boonakker aan boord minder gedoe!

Groetjes,

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Calibreren op zee

Bericht door ferryvaneeuwen »

Onderstaand verhaal had ik bij het onderwerp De-gaussing gezet omdat er iets werd geschreven over het calibreren rond de kompaspaal in de Waalhaven in Rotterdam. Omdat daarin ook het calibreren van de richtingzoeker op zee voor Hoek van Holland werd genoemd zal ik het hier maar even herhalen:

Het was een kompaspaal daar in Waalhaven waarop je calibreerde. Behalve het kompas werd er ook de richtingzoeker gecalibreerd. De zender stond aan de wal en werd het 'hondenhok' genoemd. Eéntje stond er boven visuele peilingen te nemen van dit hok en de ander stond beneden bij de richtingzoeker te peilen op periodiek geschreeuw van: 'Stop' van boven. Het schip werd langzaam rond de kompaspaal getornd en zo kreeg je een correctiekromme voor de richtingzoeker. Iets dergelijks deed de kompassteller.

Grotere schepen werden buitengaats voor de richtingzoeker gecalibreerd. Je kwam dan gelijk met de loods aan boord. Alltijd spannend, vooral bij slecht weer, om op het zeetje vanaf die touwladder 'op maat' op die loodsdobber te springen. Daarmee was je nog niet aan de wal want soms moest er nog een aantal schepen voorzien worden van een loods en anderen - zoals wij - weer worden opgehaald. Al met al een behoorlijk tijdrovende klus. Iedereen aan boord had altijd de pest aan de vertraging die ze opliepen door dat calibreren, dus het werd je niet in dank afgenomen. Maar ja, het moest van de scheepvaartinspectie.....

Dat calibreren buitengaats gebeurde eigenlijk dag en nacht, net zo het uitkwam met het vertrek van het schip. 's Nachts was het springen toch nog iets lastiger dan bij daglicht. Het gebeurde wel dat bij slechter wordend weer je er niet meer af kon en dan moest je meevaren tot Southampton meestal. Lekker rustig. Niks GSM gedoe om het thuisfront verzenuwd te bellen. Moeder de vrouw wist niet beter dan dat het weer eens wat was uitgelopen als je twee of drie dagen later weer thuis kwam. Dat zou mijn schoonzoon nu eens mijn dochter moeten flikken..... Maar ja, wij waren toen nog de baas he......


Ferry
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Meander V ex Atlantis

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Meer informatie: http://www.meanderships.nl/

Enkhuizen 15 april 2006
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Quote:
Nog 16 maanden en drie dagen, dan zit ik in de vut.
Dan ga ik verhuizen naar Ierland, Cabo Verde, Delfziel of waar ook ter wereld, kwait nait.


Zoiets als de Meander V is wel wat voor jou Jos. Kun je gaan waar je wil. Geen moeilijke keuzes hoeven maken waar te gaan wonen. De ene keer op de tribune bij Neptunia een andere keer bij Cape Verde national team met de Nickname Sihlangu Association Federação. En anders ga je een keertje naar Dindua. Volgens mij heb je wel geld voor zo'n bootje. Altijd naar bioscopen geweest, musea bezocht en een vette maandbrief naar huis.
Moi,
Anne


Plaats reactie