Containerschepen
Re: Containerschepen
Dan is een passagiersschip ook een PIPO, Passenger In - Passenger Out...jdbvos schreef: ↑25 jul 2020 10:14 ...ik zit net nog dat verhaal van die wowo ff na te lezen, en fantaseerde daar wat op door....
Als ik dezelfde "sleutel" toepas, is een tanker een PIPO.... (Pump In- Pump Out)
...en een moderne general cargo, mét- of zonder eigen laad-&losgerei, zou dan een HIHO zijn.... (Hoist In- oist Out)
...maken we van een bulker een TITO (Throw In- Throw Out) of een DIDO (Dump In- Dump Out)
Het leven is geen facebook
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Containerschepen
De nieuwste Hi-HO container carrier HMM ROTTERDAM (2020)
Zusterschip van de HMM ALGECIRAS - HMM COPENHAGEN. 23.964 Teu
Het schip is de vorige maand uit het verre oosten (China - Hongkong - Taiwan) vertrokken en via het Suez Kanaal op weg naar
Rotterdam met een eta voorlopig 14 augustus 17:00 uur. Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte.
hier te KaohsiungZusterschip van de HMM ALGECIRAS - HMM COPENHAGEN. 23.964 Teu
Het schip is de vorige maand uit het verre oosten (China - Hongkong - Taiwan) vertrokken en via het Suez Kanaal op weg naar
Rotterdam met een eta voorlopig 14 augustus 17:00 uur. Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte.
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Containerschepen
Over die HMM Rotterdam:
HMM.
23964 TEU. Per TEU op een vrachtauto = 9 meter lang. Tussenruimte auto's = 5 meter.
Maakt lengte file 23964 x (9+5) = 335 kilometer. Met allemaal spulletjes die we erg hard nodig hebben . . .
En dat alles op één boot.
Onvoorstelbaar eigenlijk.
HMM.
23964 TEU. Per TEU op een vrachtauto = 9 meter lang. Tussenruimte auto's = 5 meter.
Maakt lengte file 23964 x (9+5) = 335 kilometer. Met allemaal spulletjes die we erg hard nodig hebben . . .
En dat alles op één boot.
Onvoorstelbaar eigenlijk.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Containerschepen
De 12e en laatste container carrier van de classe 24.000 Teu gebouwd door de SHI zuid Korea zal in september worden opgeleverd aan de HMM.
Zij zal ook worden ingezet op de verre-oosten / west europa dienst in een 12 weken durende round trip.
+
Zij zal ook worden ingezet op de verre-oosten / west europa dienst in een 12 weken durende round trip.
+
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Containerschepen
Een normaal, ouderwets passagiers schip zou dus een lo-la zijn. Loop op-loop af.
Cor
Cor
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Containerschepen
Ik zou van die HOMO en omgeving best wat meer fotos willen zien
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Containerschepen
@Jakob Ik zal eens kijken wat ik kan vinden.
Hier nog een Maersk container +
MAERSK EMDEN 2010 Gebouwd als RUBY RICKMERS bij Hyundai Heavy Industries Ulsan , maar na de bouw al verchartered aan de Maersk
Dwt 142.105t.
L.o.a. 366mtr
Br. 48mtr
Cont. Cap. 13.100 Teu
De in 2010 gebouwde schepen voor Rickmers werden hernoemd. MAERSK EDINBURGH, MAERSK EMDEN, MAERSK EINDHOVEN en MAERSK ESSEN.
Die van 2011 werden hernoemd MAERSK EDMONTON, MAERSK ELBA, MAERSK EVORA en MAERSK ESSEX.
Hier nog een Maersk container +
MAERSK EMDEN 2010 Gebouwd als RUBY RICKMERS bij Hyundai Heavy Industries Ulsan , maar na de bouw al verchartered aan de Maersk
Dwt 142.105t.
L.o.a. 366mtr
Br. 48mtr
Cont. Cap. 13.100 Teu
De in 2010 gebouwde schepen voor Rickmers werden hernoemd. MAERSK EDINBURGH, MAERSK EMDEN, MAERSK EINDHOVEN en MAERSK ESSEN.
Die van 2011 werden hernoemd MAERSK EDMONTON, MAERSK ELBA, MAERSK EVORA en MAERSK ESSEX.
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Containerschepen
Ik laat me verrassen en leer techisch graag nog steeds wat bij.
Op die grote bakken met zo weinig bemanning hoe gaat dat tijdens de reis,
loopt men nog wachten in de machinekamer(4 op 8 af) of alleen dagdienst.
En die brugwachters hoe gaat het daar, nachts alles op de automatische piloot
en overdag zonnen en pingpongen
Jacob
Op die grote bakken met zo weinig bemanning hoe gaat dat tijdens de reis,
loopt men nog wachten in de machinekamer(4 op 8 af) of alleen dagdienst.
En die brugwachters hoe gaat het daar, nachts alles op de automatische piloot
en overdag zonnen en pingpongen
Jacob
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Containerschepen
@Jakob
vraag me niet over wachten in de MK of op de brug. Ik zou het je niet kunnen vertellen.
Weet wel dat er op die nieuwste containerbakken 22 of 23 man aan bemanning zit.
Verdeeld als 10 voor de MK en 12 voor de dekdienst en wellicht nog 1 in de kombuis.
vraag me niet over wachten in de MK of op de brug. Ik zou het je niet kunnen vertellen.
Weet wel dat er op die nieuwste containerbakken 22 of 23 man aan bemanning zit.
Verdeeld als 10 voor de MK en 12 voor de dekdienst en wellicht nog 1 in de kombuis.
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Containerschepen
Bedankt voor de uitleg en fotos. 10 man in de mk is niet slecht dacht ik zo.