Containerschepen
Re: De grootste Containerschepen
Zijn geloof 4 schepen bijgekomen met een E naam, (Maersk Edinburgh, Maersk Emden, Maersk Eindhoven, Maersk Essen), brug in het midden, komt geloof nog een triple E klasse bij, maar pin me er niet op vast.
Kom ook eens kijken op: scheepvaartfoto.blogspot.nl/
Re: De grootste Containerschepen
Nee, zeker niet.Albert schreef:Is groter ook altijd mooier ?
Maar als "mooi" het criterium was, dan zouden we waarschijnlijk bij de clippers zijn blijven hangen...
... want direct daarna kwam dit ...
En dat is dan nog een mooie...
Re: De grootste Containerschepen
Nou, Theo....
als de brandstoffen echt beginnen op te raken, zien we een moderne variant van de klipper misschien wel weer terugkomen.....
In Japan hebben ze het echt al geprobeerd: schepen (deels) weer op windkracht te laten varen, en in Belgie (meen ik) een complete serie wowo's !
En -als ik heel eerlijk ben- snap ik niet echt waarom dat niet echt 'loopt'....
Toegegeven: A: het schip wordt zowel in bouw als in onderhoud, én in de bediening een stuk gecompliceerder...
B: Je vaartijden zijn afhankelijk van de elementen, dus dat maakt het voor "kantoor" en "haven" moeilijker ze in te plannen....
Maar dat wordt allemaal dan weer gecompenseerd door de enorme verlaging van het brandstofverbruik...dacht ik
Misschien zijn de baten gelijk aan de kosten, en wordt er daardoor van afgezien......
Want wáár vind je nog zeelui die qua opleiding nog kunnen zeilen....
Mijn vader had nog zeillessen, omdat de KHV door de heren in DenHaag niet tot motor- of stoomvaart geschikt werden geacht, en alle kusters dus ook als zeilschip uitgerust dienden te zijn....
Misschien ben jij ook nog van die catagorie....
Maar die zijn -voor de aktieve vaart gezien !! - 'uitgestorven', en blijft de Enkhuizer "zeevaartschool" over.
als de brandstoffen echt beginnen op te raken, zien we een moderne variant van de klipper misschien wel weer terugkomen.....
In Japan hebben ze het echt al geprobeerd: schepen (deels) weer op windkracht te laten varen, en in Belgie (meen ik) een complete serie wowo's !
En -als ik heel eerlijk ben- snap ik niet echt waarom dat niet echt 'loopt'....
Toegegeven: A: het schip wordt zowel in bouw als in onderhoud, én in de bediening een stuk gecompliceerder...
B: Je vaartijden zijn afhankelijk van de elementen, dus dat maakt het voor "kantoor" en "haven" moeilijker ze in te plannen....
Maar dat wordt allemaal dan weer gecompenseerd door de enorme verlaging van het brandstofverbruik...dacht ik
Misschien zijn de baten gelijk aan de kosten, en wordt er daardoor van afgezien......
Want wáár vind je nog zeelui die qua opleiding nog kunnen zeilen....
Mijn vader had nog zeillessen, omdat de KHV door de heren in DenHaag niet tot motor- of stoomvaart geschikt werden geacht, en alle kusters dus ook als zeilschip uitgerust dienden te zijn....
Misschien ben jij ook nog van die catagorie....
Maar die zijn -voor de aktieve vaart gezien !! - 'uitgestorven', en blijft de Enkhuizer "zeevaartschool" over.
Oost, west...ook best
Re: De grootste Containerschepen
“ foto”, is niet van E- classe maar van de nieuwe nog te bouwen “Triple –E classe” ,
18.000 TEU, Er worden er 10 van in Korea gebouwd, met een optie op nog 20 stuks.
400 m lang, 59 m breedt, max diepgang 14.5 m Deadweight 165.000 MT
Oplevering van 2013 tot 2015.
En volgens de geleerde zijn ze een stuk beter voor het milieu, o.a. brandstofbesparing
18.000 TEU, Er worden er 10 van in Korea gebouwd, met een optie op nog 20 stuks.
400 m lang, 59 m breedt, max diepgang 14.5 m Deadweight 165.000 MT
Oplevering van 2013 tot 2015.
En volgens de geleerde zijn ze een stuk beter voor het milieu, o.a. brandstofbesparing
Re: De grootste Containerschepen
het verschil tussen de E klasse en de triple E klasse
de nieuwe generatie containerschepen worden de kolossen van de zee
http://www.youtube.com/watch?v=zMct-d68CM0
de nieuwe generatie containerschepen worden de kolossen van de zee
http://www.youtube.com/watch?v=zMct-d68CM0
Re: De grootste Containerschepen
de CMA CGM Marco Polo ......tot Juni 2013 even de "grootste"
http://gcaptain.com/cgms-marco-polo-worlds-largest/
http://gcaptain.com/cgms-marco-polo-worlds-largest/
Re: De grootste Containerschepen
....en goed voor 18.000 containers.....
Ik heb nog gevaren op NL eerste echte containerschip, de Abel Tasman....
Een allerverschrikkelijks groot schip destijds, met een flatgebouw van wel 7 verdiepingen erop.... (ook maar heel kort erg groot: de Delft en Dejima waren binnen een paar jaar al zowat een keer zo groot)
En ze nam toen het enorme aantal containers mee van wél 1830 stuks !!!
Toen ging het nog om snelheid...27 kn haalde ze als je haar kietelde....maar dát werd héél snel verminderd tot een 22 a 24 kn (hier linksonder op ca 23 kn) ...wat is die schaalvergroting snel gegaan, nietwaar ?
Ik heb nog gevaren op NL eerste echte containerschip, de Abel Tasman....
Een allerverschrikkelijks groot schip destijds, met een flatgebouw van wel 7 verdiepingen erop.... (ook maar heel kort erg groot: de Delft en Dejima waren binnen een paar jaar al zowat een keer zo groot)
En ze nam toen het enorme aantal containers mee van wél 1830 stuks !!!
Toen ging het nog om snelheid...27 kn haalde ze als je haar kietelde....maar dát werd héél snel verminderd tot een 22 a 24 kn (hier linksonder op ca 23 kn) ...wat is die schaalvergroting snel gegaan, nietwaar ?
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: De grootste Containerschepen
Complimentjes aan de luchtfotografen, ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is een goed lijkende foto van zo'n bak te maken.
Maar zijn ze mooi????????? Vul het zelf maar in. Zijn ze veilig????????? Het lijkt mij dat voor de mensen op de brug er geen
zicht is op wat er VOOR de boeg gebeurd. Ik zie het meer als "God zegene de greep, horen we geen boem, nou, dan is alles goed gegaan".
Een ander punt!: Verdienen die schepen nou werkelijk hun centjes????? Ze kosten een kapitaal aan investeringen. De rederijen doen allerlei noodsprongen om nog enigzins iets te verdienen en de aandeelhouders te laten smilen, terwijl de verdiensten bijna altijd ten koste gaan van de mensen die er op varen. Ik ken iemand die als Wtk bij de "grootste container maatschappij ter Wereld" heeft gevaren. Hij is een Noor, de rederij komt uit Denemarken dus aan de taal zal het niet hebben gelegen, maar voor een tweede maal je bord volscheppen was not done, een rolletje keukenpapier als servetjes. Die goeie ziel heeft het niet lang vol gehouden.
Ik hen ergens gelezen dat de huidige CEO van die "Grootste container rederij ter Wereld" tot de ontdekking is gekomen dat
die monsterschepen toch niet zo'n goede uitvinding zijn geweest.
Nog een prettige middag allemaal, met groetjes
Cor
Re: De grootste Containerschepen
Hallo Cor,
Gewoon geen belasting aan de Overheid betalen, zoals Onassis en Niarchos deden. Dan kun je een gigantische vloot opbouwen, niet dan?
gr.
GerardN
Gewoon geen belasting aan de Overheid betalen, zoals Onassis en Niarchos deden. Dan kun je een gigantische vloot opbouwen, niet dan?
gr.
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Re: De grootste Containerschepen
Cor, als die mega-schepen niet zo'n goede uitvinding zijn waarom besteld Maersk er dan eerst 10 en zetten naderhand 10 van de 20 opties om in bestellingen