Containerschepen
Re: De grootste Containerschepen
mooi filmpje van a/k en laden/lossen van de Eugen Maersk...............wat een effeciency ...............zonder containervervoer denk ik dat butenlandse goederen onbetaalbaar zouden zijn geworden
http://www.youtube.com/watch?v=vD05HCJs ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=vD05HCJs ... ure=relmfu
Re: De grootste Containerschepen
Hallo Allemaal,
Mijn ervaring met containers was in 1965 en het gezegde was "Dit is de Toekomst". Toen kregen we 6 containers aan dek en ze hadden nog de euvele moed om twee daarvan als vriescontainer mee te geven. Om voldoende prik te hebben om die containers koud te houden moesten we een extra hulpmotor laten draaien.
Als je nu naar die oerlelijke enorme bakken kijkt dan hadden ze gelijk.
We hadden aan boord regelmatig een gezegde over "het goede motorschip De Almacht"
Als daar de lampenist het voortoplicht moest vervangen was je hem een paar weken kwijt, of de stuurlui zagen een heklicht vooruit maar dat was hun eigen heklicht als ze rond een eiland moesten varen.
Dat begint er nu toch op te lijken als er nog een Elec aan boord is en die moet iets aan b.v. het ankerspil doen.
Groetjes uit België.
Mijn ervaring met containers was in 1965 en het gezegde was "Dit is de Toekomst". Toen kregen we 6 containers aan dek en ze hadden nog de euvele moed om twee daarvan als vriescontainer mee te geven. Om voldoende prik te hebben om die containers koud te houden moesten we een extra hulpmotor laten draaien.
Als je nu naar die oerlelijke enorme bakken kijkt dan hadden ze gelijk.
We hadden aan boord regelmatig een gezegde over "het goede motorschip De Almacht"
Als daar de lampenist het voortoplicht moest vervangen was je hem een paar weken kwijt, of de stuurlui zagen een heklicht vooruit maar dat was hun eigen heklicht als ze rond een eiland moesten varen.
Dat begint er nu toch op te lijken als er nog een Elec aan boord is en die moet iets aan b.v. het ankerspil doen.
Groetjes uit België.
Re: De grootste Containerschepen
Het lijkt mij dat voor de mensen op de brug er geen
zicht is op wat er VOOR de boeg gebeurd.
Dat vraag ik me ook altijd af. Of hebben ze een cam of zoiets voorop staan?
zicht is op wat er VOOR de boeg gebeurd.
Dat vraag ik me ook altijd af. Of hebben ze een cam of zoiets voorop staan?
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: De grootste Containerschepen
Ik lees vaak maritieme "vakbladen" zoals Llyds List en Fairplay. Wanneer je dan tussen de regels doorleest blijkt dat de grote
container rederijen die mega schepen laten bouwen in de hoop dat de wereldeconomie over een paar jaar wat zal aantrekken, en, dat is het voornaamste: PRESTIGE. Wat staat mooier in een geschreven artikel dat rederij zus en zo nu het grootste
containerschip ter wereld heeft, en dat er nog grotere in aanbouw zijn. In een ander artikel in dat zelfde weekblad staat
dat de rederij zus en zo heeft besloten om de frequentie op de Verre Oosten-Europa diensten voorlopig zullen verlagen omdat er minder aanbod van lading is.
De nieuwe CEO van rederij zus en zo geeft toe (stond een paar weken geleden in Lloyds List) dat de mega schepen niet een geheel juiste beslissing was geweest maar economisch wel juist was omdat de transportprijs per vervoerde eenheid lager werd
naar gelang het schip per reis meer eenheden mee kan nemen. Daar zit wat in, maar wanneer het aanbod van lading minder
wordt door de slechte economie, er wordt immers door de consument weinig gekocht omdat er minder centjes te besteden zijn, dan heb je een probleem.
De "E" schepen van A.P. Moller zijn rendabel bij een volle bak: 18.000 teu's. Kan de rederij echter hooguit 9.000 eenheden
bij elkaar sprokkelen per reis, dan moet er geld bij. Daarbij komt dat de mega carriers eigelijk maar een soort eenrichtings-
verkeer varen. Volle containers uit het verre oosten naar Europa, en lege containers terug. De reis vanuit Azie naar Europa moet dus alles goed maken.
Zo zie ik het.
Ik zal nog een koud pijppie pakken. Proost
Cor.
Re: De grootste Containerschepen
Vandaag zal het grootste Containerschip, de CMA CGM Marco Polo naar Bremerhaven komen.
De aankomst wordt zo rond 10 uur verwacht.
Vanaf ca. 10 uur is het life op NDR1 te volgen.
http://www.ndr.de/regional/niedersachse ... rt917.html
Groeten, Hans.
De aankomst wordt zo rond 10 uur verwacht.
Vanaf ca. 10 uur is het life op NDR1 te volgen.
http://www.ndr.de/regional/niedersachse ... rt917.html
Groeten, Hans.
Re: De grootste Containerschepen
het zijn toch echte giganten ......ook al vinden de meeste Kombuizers ze maar lelijk
de Edith Maersk
http://vimeo.com/38434700
de Edith Maersk
http://vimeo.com/38434700
Re: De grootste Containerschepen
goedenavond ,
voor de mensen die toch wel van reuzen houden , en echte nachtmensen zijn heb ik goed nieuws ,
morgennacht komt komt de cma cgm marco polo naar rotterdam.
voor de tijden dit zit nieuwsartikel
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... fault.aspx
mvg,
matthijs van der laan
voor de mensen die toch wel van reuzen houden , en echte nachtmensen zijn heb ik goed nieuws ,
morgennacht komt komt de cma cgm marco polo naar rotterdam.
voor de tijden dit zit nieuwsartikel
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... fault.aspx
mvg,
matthijs van der laan
Re: De grootste Containerschepen
hier een paar foto's genomen door Blackal van de in aanbouw zijnde Triple E klasse van Maersk ( Location: Okpo - Feb 2013 )
A pair of props, identical except for being opposite-handed.
Makes me surmise that they are for the Maersk Triple-E vessel being assembled in the drydock just now.
'The Maersk Triple-E will be the world’s largest container vessel class yet the propulsion system is remarkable for its relatively small size and high efficiency. Contrary to postulations in earlier studies for this size of vessel, it does not require the monster 18 cylinder engine with propeller of record breaking proportions
The adoption of a twin skeg propulsion system with two engines driving two propellers heralds a new era in container ship design producing the vessel’s world record efficiency.
In keeping with the present and future economic and political climate, Maersk have paid very much attention to the “Green Credentials” of this ship. They have resisted the opportunity to go for a faster ship of 25+ knots, with ever larger engines but instead aimed at a top speed of 23 knots, some two knots slower than the Emma Maersk PS Class.
The lower speed of Triple-E means a lower total power requirement of around 63 MW, considerably less that the 80MW of the PS Class. The lower speed also introduces the opportunity of using an engine with a lower rpm, such as the recently announced MAN B&W G series of ultra long stroke engines.'
Superstructure being mated with the 4 decks already mounted on the hull.
nog eens één van de bruggen van een Triple E klasse schip gezien van de zijkant en van voren.................
A pair of props, identical except for being opposite-handed.
Makes me surmise that they are for the Maersk Triple-E vessel being assembled in the drydock just now.
'The Maersk Triple-E will be the world’s largest container vessel class yet the propulsion system is remarkable for its relatively small size and high efficiency. Contrary to postulations in earlier studies for this size of vessel, it does not require the monster 18 cylinder engine with propeller of record breaking proportions
The adoption of a twin skeg propulsion system with two engines driving two propellers heralds a new era in container ship design producing the vessel’s world record efficiency.
In keeping with the present and future economic and political climate, Maersk have paid very much attention to the “Green Credentials” of this ship. They have resisted the opportunity to go for a faster ship of 25+ knots, with ever larger engines but instead aimed at a top speed of 23 knots, some two knots slower than the Emma Maersk PS Class.
The lower speed of Triple-E means a lower total power requirement of around 63 MW, considerably less that the 80MW of the PS Class. The lower speed also introduces the opportunity of using an engine with a lower rpm, such as the recently announced MAN B&W G series of ultra long stroke engines.'
Superstructure being mated with the 4 decks already mounted on the hull.
nog eens één van de bruggen van een Triple E klasse schip gezien van de zijkant en van voren.................
Re: De grootste Containerschepen
de bouw van de triple E klasse vordert gestaag ........
(foto's en gegevens van Lapino )
DSME shipyard is on a roll...
Second Maersk "Triple E", DSME hull No. 4251, IMO 9619919, name still TBA.
Shown still missing her starboard bridge wing and forward container lashing bridges, but otherwise she's already pretty much complete in her hull part...
IMO: 9619907
(foto's en gegevens van Lapino )
DSME shipyard is on a roll...
Second Maersk "Triple E", DSME hull No. 4251, IMO 9619919, name still TBA.
Shown still missing her starboard bridge wing and forward container lashing bridges, but otherwise she's already pretty much complete in her hull part...
IMO: 9619907