Pagina 1 van 67

Containerschepen

Geplaatst: 15 aug 2005 20:01
door Jaco
Onderweg naar Antwerpen:

MSC Pamela, Voor het eerst in de "zeeuwse wateren".
Volgens Omroep Zeeland Nieuws het grootste Container schip ter wereld.

Geplaatst: 15 aug 2005 20:06
door jan
Wat is tie groot kom nog 12 schermen te kort.gigigigigig.
Gr Jan

Geplaatst: 15 aug 2005 20:19
door stuurcadeautje
kijk effe gauw op ais live dan zie je de msc pamela varen.

Geplaatst: 16 aug 2005 11:31
door Jan Dikker
De regionale omroep van Zeeland bracht gisteravond uitgebreid het nieuws dat het grootste containerschip ter wereld op weg naar Antwerpen in de namiddag Vlissingen was gepasseerd.
De Provinciale Zeeuwse Courant had een dag te voren al een artikel aan de Pamela gewijd. Dat was zeer lezenswaard.

Wat is nu eigenlijk de grootste?

Is dat de lengte? Dan moet de Pamela het onderspit delven met 337 meter tegen de 26 Maersk bootjes van de Serie S met een lengte van 352 meter, en de Gudrun Maersk met een lengte van 367 meter. Met de woorden van de PZC: de Pamela is ruim drie voetbalvelden lang, maar de Gudrun nog twee strafschopgebieden langer (en dat kan een doelpunt schelen).

Is dat de breedte? De Pamela wint met 45,6 meter en zijn ene kistje meer in de breedte. De Gudrun is 43 meter en dat is precies een kistje minder breed.

Het aantal doosjes! Daar zit de clou. Over de gehele lengte een plakje meer telt natuurlijk door. Daar komt die 9000 vandaan. Voor de Colombo Express wordt 8750 opgegeven en die waren dus aardig op weg, De Gudrun zou er 7000 kunnen laden, maar insiders menen dat er meer in en op kunnen: misschien wel 9000. Maersk is niet (meer) zo scheutig met informatie.

De foto hierboven is van opzij genomen. En dat is niet de voordelige kant om de afmetingen van het schip te tonen. Zeker niet op afstand. Vandaar dan ook een paar teleurstellende reacties van Vlissingers die naar de boulevard gekomen waren.

Het sluit allemaal een beetje aan bij het onderwerp dat ik een paar dagen geleden schreef: Waar gaat dat naar toe?

Antwerpen bouwt een enorme containerhaven, eigenlijk om zulke en nog grotere schepen af te kunnen werken. Er is echter een klein probleempje: de toegangsweg over Nederlands grondgebied is eigenlijk niet diep genoeg! Nu staat er weer een verdieping voor de deur. Niemand zal toch geloven dat dat de laatste is! Die overeenkomst uit de 19de eeuw met betrekking tot de vrije toegang tot Antwerpen valt echt niet vanzelf in de prullenmand.
Het is niet alleen de verdieping maar ook de milieumaatregelen die hiermee samenhangen.
Waarom , waarom zoveel geld uitgeven in plaats van een haven aan diep water te bouwen?

Geplaatst: 16 aug 2005 14:02
door jannuh
Dat je zo diep het binnenland invaart is natuurlijk ook het grote voordeel, dat hoef je over de weg al niet meer af te leggen, of per spoor natuurlijk.

Zullen jullie in zeeland wellicht niet zo realiseren, maar België oefent momenteel enorme druk uit om de IJzeren Rijn, de spoorverbinding van Antwerpen via Limburg naar het Rijn/Roergebied weer in ere te herstellen.
Ook hier zijn er contracten uit een ver verleden (spoorlijn is ong. 15 á 18 jaar buiten gebruik).

Ook hier mag de nederl. belastingbetaler, veel, zeer veel, gaan betalen om Antwerpen als haven te promoten.
Alleen een spoortunnel bij Roermond, door een natuurgebied, gaat al miljarden kosten, mag nederland gaan betalen is onlangs duidelijk geworden...

Dus wij wel de lasten, maar waar blijven de lusten??

Geplaatst: 17 aug 2005 14:02
door Eric
In Sines (Portugal) is een haven gebouwd speciaal voor deze grote jongens.
Ze mogen nog wel 5 maatjes groter gebouwd worden ook, want Sines heeft van nature al een diepe haven.
De haven is gefinancieerd door met name Singapore, en in mindere mate door Rotterdam.
Doel is om de containers vanaf de grootste containerjongens over te laden op feeders. Dat kan direct of eerst via de wal.
Achterliggende gedachte is dus inderdaad dat "onze" havens, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam en Hamburg deze diepgaande schepen niet kunnen ontvangen.
Er zitten wel wat addertjes onder het gras.
Zo is er bijvoorbeeld niet zoveel ruimte om containers op de wal op te slaan.
Het grootste probleem is echter de deining, die vanaf de Atlantic direct de haven binnen komt.
Om die reden is het moeilijk om met een spreader de containers op te pakken, want die container is constant in beweging.
Factor snelheid is daardoor nihil.
Ik zie pas een toekomst voor deze haven als ze nieuwe pieren met een sluisdeur maken, maar aangezien het op de plek van die pieren al 70m diep is........
Toen men het over de plannen had, zei ik al dat ze problemen zouden krijgen met de deining (en met mij vele anderen). Iedereen die iets met zeevaart of overslag te maken heeft kon dat zien. Ik werd voor gek verklaard. Maar we hebben nu dus toch gelijk gekregen.

Groeten,
Eric
Maar nu heb ik toch gelijk gehad

Geplaatst: 17 aug 2005 20:46
door stuurcadeautje
hier nog een fotoke van de Pamela tijdens aankomst in antwerpen aan de westerschelde terminal
Afbeelding
(helaas een beetje wazig)

gr niels

Geplaatst: 18 aug 2005 15:41
door pluijmpje
Afbeelding
De haven van Eric, Sines.
groeten
Jan van der Pluijm

Geplaatst: 18 aug 2005 20:18
door Aad v Staveren (RIP)
De Gudrun Maersk is nu in de vaart.Ik heb haar vanmiddag zien vertrekken uit de Europoort.Foto stuur ik op aan Jos.
HG Aad

Geplaatst: 19 aug 2005 16:44
door Jos Komen (R.I.P)
Hier de beloofde "Gudrun Maersk"