Pagina 41 van 67

Re: Containerschepen

Geplaatst: 14 nov 2019 14:40
door Koos
Begrijp hieruit dat 2 van de div. classificatie buro's tw. DNV en GL goedkeuring hebben verleend voor de toepassing van een dergelijke
"Bow Wind Shield " uitvoering
Zullen waarschijnlijk de zg. "Huis Classificatie Bureau's zijn waar de beide rederijen hun schepen bij hebben ondergebracht.
Echter lijkt mij dit niets nieuws, want dacht toch al diverse keren op dit forum schepen zien voorbij komen die ook al waren uitgevoerd met een dergelijke minder windgevoelige constructie.
Tja, en dat minder hoekige-, en meer ronde vervloeiende constructies minder weerstand teweeg brengen, dat weet de bakker hier op de hoek ook al een tijdje.
En uiteraard zal dit besparing in brandstof (onder gelijke omstandigheden) teweeg brengen met de daaruit voortvloeiende vermindering van het inmiddels al te pas en te onpas gebezigde, maar het niet meer uit de maatschappij weg te denken "noemer woord" "Uitstoot".
Denkelijk heeft het te maken met het feit dat de beide Classificatie's dit nu toe laten passen op de grotere schepen waar dat dan blijkbaar nog niet werd toegestaan getuige het gegeven dat nu specifiek wordt genoemd "Ultra Large Container Carrier".
Maar blijf erbij dat het ontwerp in geen geval hagelnieuw is .
Gr. Koos

Re: Containerschepen

Geplaatst: 14 nov 2019 16:44
door Roy
Ja en dat ze het ontwerp ook nog eens zonder dek er op getekend hebben.
Hebben ze al uitgerekend hoeveel cuub / ton water in dat gat gaat staan ?.
Ja, ja, het zal wel weer afgedaan worden dat het een "voorlopig" ontwerp is. :roll: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Containerschepen

Geplaatst: 14 nov 2019 16:55
door Jinny
Voldoende gaten eronder zodat het water dat erin komt weg kan vloeien..
En als het er een keer afbeukt, wel, dan gaan we wat minder hard...

Re: Containerschepen

Geplaatst: 14 nov 2019 17:28
door Roy
Ja, dat klopt als een bus Jinny.
Mare, op de tekening zie ik geen enkel spuigat en het hele theater loopt door tot de 1e rij Verkade koektrommeltjes...………
Vandaar m'n commentaar op het ontwerp. 8)

m.v.g., Roy

Re: Containerschepen

Geplaatst: 14 nov 2019 17:33
door Jinny
Mogelijke verklaring, de tekenaar heeft geen benul van schepen, schets maar wat, en gaat er vanuit dat het zo hoog is dat er per definitie geen golf in kan komen.
Als dat zo is, dan kunnen ze nog wel eens van een natte kermis thuis komen..

Re: Containerschepen

Geplaatst: 14 nov 2019 17:35
door Koos
Jinny schreef: 14 nov 2019 16:55 En als het er een keer afbeukt, wel, dan gaan we wat minder hard...
Nou Jinny, vergeet dat maar rustig.
Ze daveren, en zeker die MSC schepen, gewoon door.
Dan verlies je er toch gewoon een paar, als je maar op tijd op de bestemming aankomt.
En zeg je gewoon dat die niet van jou boot waren, Oh ja, dat was vroeger.
Nu kunnen de authoriteiten heel simpel aantonen dat ze dus wel van jou waren.
Kijk maar met dat gevalletje boven onze noordelijke eilanden die daar nog steeds met de voortschrijdende ellende zitten.
Maar geeft, wat ik zo af en toe uit de bladen opmaak,de rederij incluis de Assuradeuren nog steeds niet thuis.
Onbegrijpelijk, want zullen de schepen van deze rederij nog steeds Rotterdam blijven aanlopen en wat vroeger toch wel vaak aan de orde was dat dan een schip van betreffende rederij aan de ketting werd gelegd totdat eea. was opgelost, lees ik daar heden ten dage nog maar weinig meer over.
Misschien het economische en havenbelang daarvoor te groot ?
Gr. Koos

Re: Containerschepen

Geplaatst: 14 nov 2019 17:49
door Koos
Jinny en Roy,
Omtrent de waterafvoer op dat uiterste bak stukje.
Ben de mening toegedaan dat daar best wel naar gekeken is.
Allereerst is die scheepsbouwer ook niet gek en zal wel al de nodige schepen hebben gebouwd.
Ook de eigenaar zal daar voldoende inzage in hebben alsmede het Classificatie Bureau waar het schip bij is ondergebracht.
Bovendien is het maar een schematische weergave waarin nog niet alles is ingetekend.
Of misschien dachten ze wel dat tegenwoordig het water naar boven weg loopt (grapje). :lol:
Ofwel hadden ze nog geen zwembad en hebben ze daar gelijk een dubbelfunctie van gemaakt.
Ook goed voor lijf en leden want moet je om te gaan zwemmen /badderen dan al een aardig stukje lopen naar de bak.(2e grapje) :lol:
Ergo: omtrent die waterafvoer ter plaatse ben ik daar niet zo bang voor en zal dat best goed komen.
Heb in het verleden ook wat ervaring opgedaan met containerschepen met open ruimen waar dus ook van alles in kon lopen.
Maar ook dat water wat er in kwam was er zo weer uit.
Dus niet wanhopen. :-D
Gr. Koos

Re: Containerschepen

Geplaatst: 15 nov 2019 02:44
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Nu maar weer een containerschip waar nog wel een bak voorop zit
+
cma cgm marco polo.jpg
cma cgm marco polo.jpg (48.2 KiB) 1580 keer bekeken
+
CMA CGM MARCO POLO 2012 Gebouwd bij Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - South Korea - voor Snc Nordenskiold
Dwt 187.625t
L.o.a. 396mtr
Br 53.6mtr
Teu cap.: 16.020
+
Bij haar te water laten op 6 november 2012 werd ze het grootste containerschip op dat moment.
Kort daarop werd ze al weer overtroffen door de 1e Maersk Tripple E Class met een capaciteit van 18.270 Teu.
Tegenwoordig hebben we het over een capaciteit van 21.400 Teu of nog meer.

Re: Containerschepen

Geplaatst: 20 nov 2019 21:50
door kabo
NL-RtSA_4277_MR-26.jpeg
NL-RtSA_4277_MR-26.jpeg (119.69 KiB) 1486 keer bekeken
Oscar op 3/3/2015.
gr. Bas

Re: Containerschepen

Geplaatst: 02 dec 2019 01:41
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
cscl globe_1.jpg
cscl globe_1.jpg (28.08 KiB) 1351 keer bekeken
+
CSCL GLOBE 2014 Gebouwd bij Hyundai Heavy Industries Co. Ltd - Ulsan - South Korea voor CSCL Shipping
Dwt 184.320t
L.o.a. 399mtr
Br. 58 mtr
voor en achter
+
cscl globe.jpg
cscl globe.jpg (49.54 KiB) 1351 keer bekeken