Opzoek naar foto's en of schaalmodellen NL Dejima / Delft /

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry Weijnands

Opzoek naar foto's en of schaalmodellen NL Dejima / Delft /

Bericht door Harry Weijnands »

Hoi Hoi allemaal,

Wie heeft foto's, schaalmodellen of info van
Nedlloyd Delft / Dejima.
Ex Neder lek / Safocean Mildura (rampreis SA zware spier verloren)
Pacific Princess
Pacific Empress
Carola Smits

losiha@wxs.nl

heb op deze schepen gevaren en ben best benieuwd wie event. ook?

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hallo Harry.

De reis met de Safocean Mildura, die heb ik ook mee gemaakt. Wat ik me er nog van herrinner, dat we 's avonds nog een (walport) film hebben gekeken, bij een uiterst kalme zee, even daarna aan de bar hebben gezeten en zo rondom een uur of twaalf het schip behoorlijk begon te slingeren. We kwamen op de 100 vadem lijn voor East Londen en daar brak de hel los. De zware spier was overboord geslagen en hing nog aan één jijn, die we door hebben moeten hakken, met risico voor eigen leven, want de golven waar we tegen aan keken, waren monsterachtig. Winches waren weggeslagen of totaal vernield, enorme gaten in de luikhoofden en binnenshuis het was niet om aan te zien. Ik weet nog, dat ik gedacht heb dit is het einde, maar we hebben het overleefd. Later hoorde ik dat we te maken hebben gehad met de beruchte Freak Waves, die een paar keer huis houd voor de Zuid-afrikaanse kust. De golven waar we tegen aan keken, die waren monsterachtig en de geschatte hoogte was ongeveer 30 meter, het leek wel of je in roeibootje zat i.p.v een vrachtschip.
Ook weet ik nog dat de marconist de enige gewonde aan boord was, omdat hij zijn type machine wou opvangen, maar dat de type machine op zijn hoofd terecht kwam. Een Engels schip voor ons had één dode en elf gewonden. We zijn Kaapstad binnen gelopen en hebben daar 2 weken voor reparatie gelegen en ook de Zuid-Afrikaanse kranten gehaald. Ik heb nog enkele foto's liggen, van de schade die we hadden en zal ze binnenkort even gaan opzoeken en dan zal ik ze gaan plaatsen op het forum. Het vervelende is, dat ik jou niet meer voor me kan halen, Harry. Misschien is het andersom ook wel, ik was zelf scheepsgezel aan boord.
Ik vind het wel leuk, dat ik eindelijk na al die jaren iemand tegenkom, die deze ervaring heeft meegemaakt.

Gr Willem V.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig Willem dat zo die ouwe herinneringen weer boven komen drijven.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Een paar weken geleden werd ik nog opgebeld door een Muts van SBS-6 of ik ooit Monstergolven had meegemaakt.
Natuurlijk heb je als je 15 jaar gevaren hebt wel eens het een en ander voor je kiezen gehad.
Maar dit was een echte.
Hier de Mildura in rustiger vaarwater.
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

hallo Jos.

Je bent me een slag voor, ik was op zoek naar de foto van de Mildura, die op de pc opgeslagen is. Maar ik moest de pc om een of andere reden opnieuw opstarten en kwam net terug op het forum en zag dat de foto geplaatst was. Bedankt.
Ik heb het op de reunie het met je er over gehad, over het vertellen van van de ervaringen op zee, maar het niet altijd even gemakkelijk is.
Sommige kunnen het feilloos vertellen en zouden zo'n boek kunnen schrijven.
Ik heb zoals iedere zeeman, genoeg mee gemaakt, maar om het allemaal op papier te zetten, valt niet mee.
Ik ben blij dat ik een samenvatting neer heb kunnen zetten, maar weet zeker dat ik de helft vergeten ben.
Enne Jos, stuur die SBS-muts nou niet naar mij toe, he.

GR Willem
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Monstergolven

Bericht door Eric »

Kan je nagaan wat een research ze bij SBS verrichten, als je Monstergolven in typt bij Google, kom je automatisch op het onderwerp van het oude forum, inclusief alle verhalen.

Groeten,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

hallo Harry.

Hier nog 2 foto's voor je.

Nedlloyd Dejima
Afbeelding

Nedlloyd Delft
Afbeelding

Gr Willem
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Turbine Installaties

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D Hallo Harry,

Als je op deze site de edele naam van "Harry" hebt dan moet je jezelf een rugnummer geven, dat weet je toch? Anders verdwijn je vroeg of laat met de Hoge bomen in het bos!

Gekheid op een stokkie, deze Nedlloyd boten hadden en turbine installatie, herinner ik me dat goed??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hallo Harry H.

In november 1981, zijn we naar Japan toe gevlogen om de Delft uit het dok te halen, nadat zij omgebouwd was van turbine naar motorschip.
Dus je hebt gelijk, dat het turbineschepen waren. Veel kennis van de machinekamer heb ik nooit gehad, maar wat ik gehoord heb, dat is, dat de motor wel eens uit gevallen was, bij zeer slecht weer, omdat het peil van de turbine te laag kwam.

Gr Willem V
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hier alvast een paar foto's van de schade die we opgelopen met Safocean Mildura voor de kust van Zuid-Afrika, toen we in uitzonderlijk slecht weer terecht kwamen. Wat de monstergolven hebben veroorzaakt, kunt u zelf beoordelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr Willem V
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtige foto's Willem.
Nu weet ik zeker dat die theemuts van sbs6 je binnenkort gaat benaderen.
Ik zie je al zitten op de tv:
"En hoe voelde je je toen er zo'n monstergof op je afkwam?"
"Zwaar klote". censuur
"verbijsterd".
"Beschrijf die golf eens met je eigen woorden".
Ja Willem, je gaat nu voor de bijl.
Je wordt een Bekende Nederlander...
All the best
Jos


Plaats reactie