Squat

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Squat

Bericht door stuurcadeautje »

Hallo allemaal, Naar aanleiding van een gesprek dat ik vandaag met iemand had dit nieuwe onderwerp.
eerst even voor degenen die niet weten wat squat is.
Squat is het toenemen van de diepgang ten gevolge van de scheepssnelheid.
Het treed altijd op maar het grootste effect is te bemerken in ondiep water en besloten water Rivieren kanalen meren.
Vanwaar nu dit onderwerp?
Ik sprak vandaag met iemand die een nautische funtie beoefent en waar ik verder geen naam aan zal geven.
maar de gronding van die bak op de schelde is hoogstwaarscheinlijk te weiten aan squat. Het schip was diep afgeladen en ondanks het springtij hebben de gezagvoerder en de loods het gevolg van squat onderkend.
Even vioor de duidelijkheid een groot containerschip kan met hoge snelheid in besloten water zo 4 meter dieper inzinken en vervolgens dus de bodem toucheren. Een neveneffect van squat is dat het schip slechter naar haar roer gaat luisteren en dit is waarschijnlijk dinsdagochtend om 04:30 gebeurt.

Gaarne julie reacties.

mvg niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Niels,

Dat is zeer goed mogelijk. Mijn ervaring is dat een loods er over het algemeen er helemaal niet naar vraagt en er dus schijnbaar ook geen rekening mee houdt. Heb zelf menigmaal snelheid geminderd omdat
het schip onbestuurbaar dreigde te worden. Dit uiteraard niet alleen op de Schelde. Vind wel dat er op de Schelde van/naar Antwerpen er over het algemeen veel te snel wordt gevaren en dat men zich willens en wetens
zich weinig van de binnenvaartschepen aantrekt die hierdoor schade kunnen oplopen. Er wordt m.i. ook te weinig opgetreden door de gezagvoerders (vaart minderen) die alles maar aan de loods overlaten
en die is er schijnbaar alleen maar op uit is om "zo gauw mogenlijk thuis te zijn". Begrijp me goed,het betreft natuurlijk niet alle loodsen op de Schelde doch voor degene voor wie het wel op gaat zou ik niet graag de kost geven!

Kijk alleen maar naar de reefers en containeschepen welke een 4-tact
hoofdmotor hebben...die scheuren af en toe als gekken....(bij een 2-tact
gaat dit niet zomaar en die houden hun manouvreersnelheid van zo'n
12'-13' aan).

Groeten,K.Brouwer.
K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Niels,

Dat is zeer goed mogelijk. Mijn ervaring is dat een loods er over het algemeen er helemaal niet naar vraagt en er dus schijnbaar ook geen rekening mee houdt. Heb zelf menigmaal snelheid geminderd omdat
het schip onbestuurbaar dreigde te worden. Dit uiteraard niet alleen op de Schelde. Vind wel dat er op de Schelde van/naar Antwerpen er over het algemeen veel te snel wordt gevaren en dat men zich willens en wetens
zich weinig van de binnenvaartschepen aantrekt die hierdoor schade kunnen oplopen. Er wordt m.i. ook te weinig opgetreden door de gezagvoerders (vaart minderen) die alles maar aan de loods overlaten
en die is er schijnbaar alleen maar op uit is om "zo gauw mogenlijk thuis te zijn". Begrijp me goed,het betreft natuurlijk niet alle loodsen op de Schelde doch voor degene voor wie het wel op gaat zou ik niet graag de kost geven!

Kijk alleen maar naar de reefers en containeschepen welke een 4-tact
hoofdmotor hebben...die scheuren af en toe als gekken....(bij een 2-tact
gaat dit niet zomaar en die houden hun manouvreersnelheid van zo'n
12'-13' aan).

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Inderdaad is het uit het roerlopen door Squat een bekend probleem.
(Zie ook uitspraak RvS 4/2005 Pelikan I.)
http://overheid-op.sdu.nl/cgi-bin/showd ... URS434.pdf
QUOTE
De squat
De loods had bij aan boord komen geen manoeuvreergegevens van het schip onder ogen gekregen. Volgens de loods stonden op de pilotkaart geen squatgegevens van het schip. Hij nam meestal voor de squat een meter of iets meer. Het was volgens hem meer een ervaringszaak dan een berekening, afhankelijk van het type schip.
Voor de ''Pelican I'' had hij een squat van 1,5 meter in gedachten.
Een goede schatting van de loods voor diep en open water. Op ondiep water kan de squat tot een factor twee groter zijn.
De maximale squat van een schip op diep water varend kan worden benaderd met de formule:
Squat (in meters) = blokcoëfficiënt x (V2 : 100)
en voor ondiep water geldt dan:
Squat (in meters) = blokcoëfficiënt x (V2 : 100) x 2
De blokcoëfficiënt is gerelateerd aan de vorm van het onderwaterschip, is te vinden in de scheepstekeningen en behoort vermeld te zijn op de brugdatakaart van een schip, hetgeen bij de ''Pelican I'' ook het geval was, te weten 0,6638.
Een berekening met een vaart van 15,5 knopen geeft voor de ''Pelican I'' op diep water een squat van 1,59 meter. Voor ondiep water zou dit dan maximaal 3,18 meter zijn. Op de brug bevond zich een tabel met squatgegevens bij verschillende vaarten, welke ook waren berekend met bovenstaande formule. De blokcoëfficiënt is daarbij afgerond op 0,66 en stond ook vermeld op de tabel. Tevens bevond zich op de brug een ''wheelhouse poster'' met een squattabel voor ''loaded'' conditie. Bij een ''underkeel clearance'' (UKC) van minder dan 6 meter zou de geschatte squat bij 15,5 knopen geïnterpoleerd in deze tabel 3,72 meter bedragen. Kennelijk heeft men voor deze berekening voor het schip in geladen toestand een grotere blokcoëfficiënt gebruikt, dan wel rekening gehouden met een trim achterover in geladen toestand en dat de squat bij een achterover getrimd schip in het algemeen de trim extra doet toenemen, en dus ook de diepgang.
Hoe het ook zij, de toename in diepgang als gevolg van de squat was volgens de beschikbare squatdata op de brug aanzienlijk meer dan de 1,5 meter die de loods als praktijkervaring in gedachten had. De vele op de brug aanwezige aanwijzingen over de squat van het schip waren niet voor niets aangebracht en van belang voor het varen in ondiep water. Alhoewel in eerste instantie de kapitein de loods duidelijk op de squat van zijn schip had moeten wijzen, zeker toen er volle kracht werd gevaren, moet het voor loodsen een routine zijn, of worden, om van diepstekende schepen de blokcoëfficiënt te vragen.
Behalve dat op ondiep water de squat kan verdubbelen is de vaart van grote invloed.
De squat is immers recht evenredig met het kwadraat hiervan. Een kleine vaartvermindering geeft dan ook al snel een aanzienlijke vermindering van de squat.
Vooral waar op de Westerschelde soms met schepen met een marginale UKC moet worden gevaren, is een goede kennis van de squat, hoe deze te berekenen of te benaderen en hoe deze te beperken van essentieel belang.
Het lijkt de Raad zinvol indien de Loodsenorganisaties hierover een richtlijn uitgeven.
UNQOUTE

Dit was niet de eerste uitspraak.

Stuurcado Schrijft over Toename van diepgang. Dit is nooit het geval. Het is een Schijnbare Toename van diepgang. Als de diepgang meer zou worden, zou het water aan dek staan met een Squat van 4 mtr.

Even snelle berekening van de Squat van dat schip:
Lengte = 275, Breedte = 32, Diepgang ong 10 mtr, Deplacement ong 40000,
Met een vaart van 10 knopen komt Squat op 90 cm
met vaart van 15 knopen op 2 mtr
en met 20 knopen op 3.6 mtr

En als je dan pech hebt dat het hoog water is als je vast loopt, moet je wachten op een hoger water. en hopen dat dat tij hoger is dan het vorige........
Het schip wordt trouwens, as we speak, gelost in Vlissingen, op bakken.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

Sorry dat ik schijnbaar heb vergeten te plaatsen, je hebt inderdaad gelijk natuurlijk.
mbt die formule, staar je daar nniet helemaal blind op het is enkel een indicatie voor ieder schhip is dit weer anders. Heb dat zelf ook eens uitgerekend op Miojn laatste schip. eendubbelschroever en daar bleek de formule niet helemaal op te gaan.

mvg niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Gast

Bericht door Gast »

En hoe controleer je die formule dan ?????

Uitgaande van de berekening en dan over een ondiepte varen?????

Laten we maar vanuit gaan dat de formule klopt..........

Het bepalen van een "nieuwe"formule lijkt me meer iets voor Scheepbouwers en niet voor Zeevarende.!!!!
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Die "Gast" was ik dus.....

Sorry.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

Jaco ik bedoelde uitgerekend met jouw formule en vergeleken met de tabellen geleverd door de scheepsbouwer. In de bijgaande documentatie viel ook te lezen dat de vorm van het achterschip nog een aprte rol speelde.

O ja nog iets die uasc bak heeft waarschijnlijk iets van 18 mijl gelopen op de schelde, (plotwaarnemingen van andere schepen) Maar dat is verder niet officieel bevestigd door de diverse instanties.

mzl niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Het "probleem" squat is natuurlijk al zeer oud.

In de laatste 10 jaar zijn er 10 uitspraken van de RvS met het woord Squat te vinden.........

Heb nog nooit Squat tabellen van de Werf gezien.
Is een mooi iets......!!!


Een tabel van een Spliethoff E Type:
Hoop dat het duidelijk is (Komt uit Excell)
V \ Diepg. 3 4 5 6 7 8 9 10 mtr
1 kn 0.01 0.01 0.01 0.01 0.02 0.02 0.02 0.02
2 kn 0.06 0.06 0.06 0.06 0.06 0.06 0.06 0.06
3 kn 0.13 0.13 0.13 0.13 0.14 0.14 0.14 0.14
4 kn 0.22 0.23 0.23 0.24 0.24 0.24 0.25 0.25
5 kn 0.35 0.36 0.36 0.37 0.38 0.38 0.39 0.40
6 kn 0.50 0.51 0.52 0.53 0.54 0.55 0.56 0.57
7 kn 0.69 0.70 0.71 0.72 0.74 0.75 0.76 0.78
8 kn 0.90 0.92 0.93 0.95 0.96 0.98 1.00 1.01
9 kn 1.13 1.16 1.18 1.20 1.22 1.24 1.26 1.28
10 kn 1.40 1.43 1.45 1.48 1.50 1.53 1.56 1.58
11 kn 1.69 1.73 1.76 1.79 1.82 1.85 1.88 1.91
12 kn 2.02 2.06 2.09 2.13 2.16 2.20 2.24 2.28
13 kn 2.37 2.42 2.46 2.50 2.54 2.58 2.63 2.67
14 kn 2.74 2.80 2.85 2.89 2.94 3.00 3.05 3.10
15 kn 3.15 3.22 3.27 3.32 3.38 3.44 3.50 3.56 mtr
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaco,
Het is een Schijnbare Toename van diepgang
Dit begrijp ik niet helemaal.
Overigens een interessant onderwerp.
Vroeger slackten we altijd af, als we wisten dat we met een gelijklastig geladen tanker door ondiep water moesten.
Je trilde wel uit je tuig als je teveel snelheid had.
All the best
Jos

Afbeelding


Plaats reactie