Pagina 4 van 9

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 25 jul 2011 15:02
door gerard tenerife
Op de "pollux" in 1954 moest ik een keuze maken bij welke rederij ik wilde varen, ik koos de rederij Amsterdam, waarom. De rederij Amsterdam was wilde vaart, je wist nooit waar je naar to ging, terwijl veel andere rederijen, lijndiensten onderhielden dat leek mij niets. Tankers werd op de pollux nooit over gepraat dacht ik. Maar ja wat weet je als je 14 ben, heb er tog nooit geen spijt van gehad.
Overpeinzingen van een oud(e) zeeman in TenerifeGerard

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 26 jul 2011 15:13
door Jos Komen (R.I.P)
Met de Voorne lagen we in 1971 samen met de Amstelmolen maandenlang op de rede van Bandar Shapur te stinken.
Ben daar toen regelmatig aan boord geweest, heel gezellig. :)
amstelmolen1.jpg
amstelmolen1.jpg (52.38 KiB) 6306 keer bekeken
Foto van CD Nautiek

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 26 jul 2011 16:59
door reederijgebrgoedkoop
Rederij Amsterdam, ook wel in de volksmond genaamd Reclassering Mij.

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 04 aug 2011 07:33
door Willem Oldenburg
Hoi Kombuizers en gasten

Hier een paar foto's van de "Amsteldiep":
Amsteldiep 1943 1.jpg
Amsteldiep 1943 1.jpg (111.43 KiB) 6470 keer bekeken
Gegevens:
Name: Amsteldiep
Imo: 2243407
Call sign: PCPI
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 7229 GT
Length: 134,57 m - Beam: 17,37 m - Draft: 8,46 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1943 als Thomas A. Hendricks - 1947 Robert Fruin (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1947 Amsteldiep (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1950 Amsteldiep (NV Rederij Amsterdam) - 1961 Efdemon
Yard: Oregon Shipbuilding Corp - Portland-Oregon/USA - Yard no: 689
Engine: Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 2500 PS / Speed: 11 kn
Type: Vrachtschip (Liberty-type) met accommodatie voor 3 passagiers
Gesloopt: 16-02-1968 te Kaohsiung/Taiwan.
Amsteldiep 1943 2.jpg
Amsteldiep 1943 2.jpg (153.85 KiB) 6470 keer bekeken
Groetjes Willem

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 28 sep 2011 17:40
door Evert Sikkema
Afbeelding

Ik heb de Amstelbrug van de Rederij Amsterdam geschilderd.
De afmetingen van het schip waren (afgerond in meters) 131 x 17
Te water in december 1942 als Empire Courage en in 1943 door de Nederlandse regering in Londen aangekocht en onder de naam Philips Wouwerman in beheer bij de NASM (HAL).
In 1946 over genomen door de SMN en in 1947 om gedoopt in Ceram.
In 1953 is het schip over gegaan naar de Rederij Amsterdam en herdoopt in Amsteltoren.
Na zo'n 7 maanden is de naam gewijzigd in Amstelbrug.
In 1959 is het schip verkocht en in 1968 gesloopt.
Het schip was groot ruim 7.000 brt en in de machinekamer stond een Doxford - Barclay motor.
De snelheid bedroeg 12,5 kn.

groeten
Evert Sikkema

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 28 sep 2011 18:03
door Harry G. Hogeboom
Evert, ze is weer bijzonder fraai

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 28 sep 2011 19:06
door Theo Horsten (R.I.P.)
Afbeelding

Hier de Empire Courage - PHILIPS WOUWERMAN in oorlogstenue. Let op de zware bewapeing: twee stukken geschut achterop. Let ook even op het ontbreken van de twee paalmasten voor de brug.

Afbeelding

Hier als CERAM - nog steeds geen paalmasten voor de brug.

Afbeelding

En ten slotte als AMSTELBRUG, nu wel met die twee paalmasten voor de brug.

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 28 sep 2011 19:20
door proet
Theo,

Als ik de laatste foto bekijk en dan de foto's daarvoor heb ik een gevoel alsof het schip verlengt is.
Want het lijkt of die paalmasten ook laadbomen hebben. Evenals de voormast.

Groet Proet

Ik heb lopen zoeken maar er is weinig foto materiaal te vinden maar kan het zijn dat de brug naar achteren is verplaatst?
Want achter de brug van de Ceram is nog een ruim en daar zijn ook paalmasten te zien?
Ik gok maar maar ik denk dat er wel een spoortje loopt.

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 28 sep 2011 19:48
door Evert Sikkema
Afbeelding

Afbeelding

Proet, hier nog 2 andere foto's. Op de eerste foto, toen het schip Amsteltoren heette, zijn al wel de paalmasten voor de brug aanwezig en ook nog het ruim tussen de stuurhut en de schoorsteen, lijkt mij.
Op de 2e foto, toen ze Amstelbrug heette, is er ook nog ruimte voor een ruim achter de stuurhut.
Trouwens het schip heeft maar 7 maanden Amsteltoren geheten.

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 28 sep 2011 19:55
door proet
Evert mooie duidelijke foto's en inderdaad ergens in de tijd zijn de paalmasten geplaatst met als gevolg nog een extra stel laadbomen en de schoorsteen is wat hoger geworden. Waneer en waar wie weet komt dat nog boven water.

Groet Proet