Tallships

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door cor »

Hallo Roy
Bedoelde je dat het grind bij NKF Alblasserdam
Gelost werd????
Zou ook voor tussen de treinrails geweest kunnen
Zijn op het terrein reed een dieselloc die met wagentjes waarop de kokillen stonden waarin het staal in de gieterij gegoten gegoten werd .
Die locs reden naar de strippen hal en daar werden na verloop van tijd die kokillen weer leeg gemaakt en ging de staal blokken naar de knuppel haal daar werden knuppels ervan gewalst en daar na gegloeid en gewalst tot draad het spoor van die locs dus liep tot aan de Hoogendijk bij Papendrecht daar stond een stootblok.
Ik denk dat daar het grind naar toe ging voor het gedeelte buiten

Cor Boer

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tallships

Bericht door Roy »

Bedankt voor je uitleg Cor.
Ook een mogelijkheid natuurlijk. Dat neemt niet weg dat de uitleg van Jeroen ook zeer interessant was. Blijven er blijkbaar twee mogelijkheden over waar onze lading van 472 ton voor bestemt was. ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door cor »

Roy ik kan mij geen grind aan de waterkant herinneren ik de smelterij stonden vier electro ovens die je voorover en naar achteren kon kantelen in deze ovens smotl je ongeveer 30 a 35 ton als we aan het raffineren waren en het staal ten de 1600 graden was slaakte we af in de smelterij de oven voorover en schraapte we de slak af en die ging in de slakken bak bij het afsteken van de charge ging de oven achterover
En liep het staal in de pan bij dat leeglopen stond er onder ook een slakken bak.
Die bakken werden naar buiten gereden en bij de waterkant gestort. Bij het afsteken van de charge was het ongeveer 1620 graden.
Bij de twee sm ovens lag het weer anders die konden niet kantelen bij het afsteken van de charge daar stonden onder de extra slakken bakken. Ook die werden naar buiten gereden en gestort
Jeroen kan eventueel gelijk hebben maar ik heb buiten geen grind gezien

Cor Boer
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Tallships

Bericht door jeroen »

Cor, mijn uitleg is een zeer generieke. Elke smelterij zal zijn eigen specifieke verwerking van slak hebben. Als jij zegt dat in Alblasserdam het grind alleen voor spoorbed vulling gebruikt wordt zal dat zo zijn, jij hebt immers je voetstappen daar achtergelaten.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door cor »

Hallo Roy en Jeroen hierbij enkele foto's van de oude SM oven waar ik
aan gestaan heb.
Nadat er een dodelijk ongeval bij deze B oven heeft plaats gevonden ik zat
op dat Moment bij de SM Oven A zijn deze ovens kort er na uit bedrijf
gegaan.
Over deze ovens valt heel veel te vertellen dit soort ovens bestaan denk ik nu niet meer.
Hier enkele foto's van de B oven toen ik daar zat ik schep daar een proefje.
Maar ik doe er ook enkele van de Loc er bij en de het grand wat er bij de rails lag
en dus op meerdere plekken op het terrein.
Hierna stop ik want uiteindelijk is dit de topic Tallships

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (155.71 KiB) 1249 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (155.77 KiB) 1249 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (144.95 KiB) 1249 keer bekeken
IMG_0004.jpg
IMG_0004.jpg (132.63 KiB) 1249 keer bekeken
IMG_0005.jpg
IMG_0005.jpg (142.71 KiB) 1249 keer bekeken
IMG_20200513_0002.jpg
IMG_20200513_0002.jpg (226.62 KiB) 1249 keer bekeken
IMG_20200513_0003.jpg
IMG_20200513_0003.jpg (421.15 KiB) 1249 keer bekeken
IMG_20200513_0004.jpg
IMG_20200513_0004.jpg (223.03 KiB) 1249 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Tallships

Bericht door peelander »

Tussen de foto''s van Jaap de Roode vond ik een plaatje van een Utrecht
Utrecht 186x.jpg
Utrecht 186x.jpg (52.3 KiB) 1090 keer bekeken
Wat ik op Marhisdata over dit schip vond lijkt mij wetenswaardig.
Cargo vessel
Steamship
Passenger-/cargovessel
Three masts
Technical Data
Motor Type: Steam, Compound
Net Tonnage: 1933.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2:1063.00 lasts
Deadweight: 95.00 *** Onbekend ***
Length 1: 71.95 Meters ***Unknown***
Beam: 9.65 Meters ***Unknown***
Depth: 6.52 Meters ***Unknown***
Zeebrieven en Turksche passen
Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-10-21
Register nr: 18680675
Scheepsnaam: UTRECHT
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 1063
Gebouwd in plaats: Bolnes Gent Ridderkerk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zeijlen, van & Decker
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hoogenstraaten, A.
Opmerkingen:
1871 - 112-datum besluit nieuwe zeebrief20-01-1871-48- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Bolnes Gent Ridderkerk
En de lijst hieronder vind ik wel interessant.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip
H.K.H. Prinses Marianne der Nederlanden, ´s-Gravenhage (1/20e part)
Z.K.H. Prins Hendrik der Nederlanden, ´s-Gravenhage (1/20e part)
Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam (2/20e part)
Firma Gebr. Pot, Bolnes (3/40e part)
J.J. Kom, koopman, Delfshaven (1/20e part)
W. van ’t Sant, particulier, Sliedrecht (1/20e part)
Firma H. de Heus & Zoon, fabrikanten, Utrecht (1/20e part)
J.& J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën, Rotterdam (1/20e part)
Brechtus Willem Kaars Sypesteyn, reder te Krommenie (1/20e part)
Firma Schaay & Ledeboer, kassiers en makelaars, Rotterdam (120e part)
Firma P.A. van Es & Co., cargadoors te Rotterdam (1/20e part)
Firma R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars, Rotterdam (1/40e part)
Jacobus Gerardus Thooft, particulier, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik Moens, wijnkoper, Rotterdam (1/40e part)
J.W. van der Schooven, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)
C. Lensvelt, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Johan Christiaan Offers, koopman, Rotterdam (140e part)
Firma Diepeveen, Lels & Smit, fabrikanten, Kinderdijk (1/40e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heyermans, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Adrianus Hoogenstraaten, koopvaardijkapitein, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker, Rotterdam (1/40e part)
Gualtherus Suermondt, particulier. ’s-Gravenhage (1/40e part)
Frederik Versluis, particulier, Arnhem (1/40e part)
Firma J.M. van der Lely, touwslagers, Maassluis (1/30e part)
Cornelis van der Vliet Dzn., particulier, Zierikzee (1/60e part)
en Jan Smit V, reder, Kinderdijk (1/40e part)
groeten
Jan van der Pluijm
Patru (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik kom nog even terug op de NKF-Alblasserdam bij Het Spoor in sub-forum Ruim 7.
Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tallships

Bericht door Roy »

Ik denk dat Bolnes Gent Ridderkerk een schrijffout is. Het zou m.i. Bolnes, gem. Ridderkerk moeten zijn.
Wie het schip nu berederde is me niet helemaal duidelijk. Misschien P.A.van Es & Co. ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Tallships

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

europa-1.jpg
europa-1.jpg (90.74 KiB) 938 keer bekeken
europa_2.jpg
europa_2.jpg (85.34 KiB) 938 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Tallships

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

ALEXANDER VON HUMBOLDT II (2011).jpg
ALEXANDER VON HUMBOLDT II (2011).jpg (70.88 KiB) 805 keer bekeken
Hier te Bremerhaven juni 2020


Plaats reactie