Tallships

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1589
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Tallships

Bericht door peelander »

Kijk maar eens bij de link van Hans ( Drentenier) Roy. Daar heeft een journalistieke onbenul het over een Portugees schip ( Noa Victoria) terwijl het Spaans is. De Spaanse vlag is in het filmpje duidelijk in beeld. En dat vind ik nu eens echt stom :evil: :evil: :evil: , net zo stom als Belgische jachiespiloten, die de Nederlandse bezoekersvlag ondersteboven hangen voor de duidelijkheid Blauw Wit Rood.
groeten
Jan van der Pluijm


Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2165
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door cor »

Hallo peelander en Roy

Nu je het over de vlag ondersteboven heb in
de jaren zeventig werd bij v.d.Giessen de Noord
In Alblasserdam de eerste kunststof mijnen veger
te water gelaten of opgeleverd.
Dus er werden hoog geplaatste figuren en marine
officieren verwacht ik werkte toen op de NKF staal en zag daar de vlag aan de poort toen
ondersteboven hangen ik zeg tegen de Hooft portier van NKF moet je daar eens kijken.
En die rende naar v.d. Giessen en daar had niemand die vlag ondersteboven in de gaten
Dus paniek daar.

CorBoer

KJanssen
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 apr 2014 21:17

Re: Tallships

Bericht door KJanssen »

De twijfel van Peelander bij Dar Pomorza en Finland kan misschien worden weggenomen worden door het bij het topic van Ommeren te plaatsen. :lol:

roy
Berichten: 12514
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tallships

Bericht door roy »

Het was trouwens altijd een zeer markant punt in de R'damse haven.
Ik meen dat het nu een woonflat is.
Those where the days my friend…………….. 8)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 8087
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door jdbvos »

Cor
Tot 1 dag voor die twl lagen wij met de Noordzee op de meest rechtse (vanaf het water gezien) langshelling...
Ik heb nog staan kijken hoe die betonnen vloer gepolijst werd, en na die klus hoe die boot op luchtkussens uit de loods naar de twl-lift werd getransporteerd. Was wel nieuwsgierig hoe die twl zou zijn, mbv zo'n lift, of plateau, of hie je 't wilt noemen, want ik verwachtte dat dat een anticlimax zou zijn.
De dag voor de twl vertrokken we, maar in die tussetijd waren die Spaanse schepen (2 stuks) aangekomen die tot koelschip omgebouwd zouden worden voor Primlaks.
Ze waren blij dat wij van die helling weg waren, want we blokkeerden het uitzicht nogal. Je ziet ook niet zo vaak een khv-schip met een diepgang van 10m...
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2165
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door cor »

Ja Jan dat zal zo rond 1977 geweest zijn ik heb van 1971 tot eind 1979 bij NKF staal gewerkt eerst in de smelterij aan de smeltovens en in 1977 bij de beveiliging.
Beiden bedrijven zijn terzielen
Maar van die vlag was ergens rond 1977

Cor Boer

roy
Berichten: 12514
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tallships

Bericht door roy »

Ik heb er in 1966 wel eens grind, komende van de Limburgse Maas, gelost.
't Schijnt dat dit in het proces gebruikt werd, maar ik heb nooit de clou hiervan begrepen. Er was trouwens geen betoncentrale zodat het voor een uitbreiding gebruikt kon zijn.
Weet iemand anders wel van h.e.e.a.?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1589
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Tallships

Bericht door peelander »

Tijd om weer een tallship te presenteren.
Het is met deze, van Piet de Kam, niet goed afgelopen.
Ze liep bij Ierland op de rotsen en is verloren gegaan.
astrid 21 07 2011 (11).jpg
astrid 21 07 2011 (11).jpg (134.11 KiB) 356 keer bekeken
astrid 21 07 2011 (12).jpg
astrid 21 07 2011 (12).jpg (159.71 KiB) 356 keer bekeken
astrid 21 07 2011 (22).jpg
astrid 21 07 2011 (22).jpg (125.48 KiB) 356 keer bekeken
Gebouwd als Wuta
Wuta 1926.jpg
Wuta 1926.jpg (59.13 KiB) 356 keer bekeken
De geschiedenis vanaf 1977 met dank aan Marhisdata:
1977-07-13:
De 'ASTRID', die gebruikt werd voor het smokkelen van verdovende middelen, werd bij nadering van een Brits douanevaartuig op ongeveer 16 mijl van het licht van Dungeness door de vijf opvarenden met benzine in brand gestoken. De opvarenden sprongen over boord waarbij drie man omkwamen. Met uitgebrand achterschip Newhaven binnengesleept; droog gezet langs de Hamble. Door de Admiralty Marshal verkocht aan Metal Recoveries (Newhaven) Ltd die haar na gebruikt te hebben als lichter, oplegden.
1979-00-00:
Na vijf jaar opleggen in 1982 gekocht door John Amos en Graham Neilson, kapitein-luitenant b.d. In 1984 verkocht aan The Astrid Trust, Southampton. Augustus 1986 aanvang restauratie, 1989 gereed. Verbouwd tot tweemastzeilbrik met hulpmotor voor cruises met schoolverlatende jongeren, uitgerust met Scania diesel 280 PK. In 1997 verkocht aan Platform Chartervaart, Urk, daarna De Zeilvaart, Enkhuizen (Jan Velthuis, schipper). 26 Maart 1999 'Astrid'-Tallship Astrid B.V. i.o., te Harlingen. (Jan Willem Jacobus Velthuis, Alexander Marinus Wubbo Tichgelaar, Lourens Smit en Wychard Robert Eduard Raadsveld, (Smits Raadsveld Holding B.V. i.o.), Gatse Jacobus Tiemstra en Johannes Franciscus Hendrik Bosshardt.) Het werd op 21 juni 1999 opnieuw gebrand: 6520 Z G 1999. Was deelnemer aan Delfsail 2003. Op 6 februari 2007 verkocht aan Pieter Jan de Kam te Wissenkerke en Catharina Karman te Kortgene echtelieden en enige vennoten van de V.o.f. Horizon Sailing te Kamperland. Het wordt omschreven als: Ijzeren zeilcharterschip type brik, genaamd 'Astrid' gebouwd op de werf van G. van Leeuwen te Scheveningen, met als brandmerk 6520 Z G 1999, hebbende een achter onder met opslag/bergruimte, kapiteinhut, sanitaire ruimte, kombuis, kommaliewant, deksalon, een- en tweepersoonsslaaphutten, bemanningsverblijf, twee vierpersoonshutten met sanitaire groep, slaaphutten, provisiekamer en machinekamer, voorzien van een Scania dieselmotor, type DS 1402, met een vermogen van 352 kW. Motornummer 4150735. Staat in november 2010 nog zo in het Kadaster te boek.
2013-07-24:
In zwaar weer door motorproblemen op de rotsen gelopen bij Oysterhaven, bij Kinsale, bij de Ierse kustplaats Cork. Volgens de Ierse kustwacht moet het schip als verloren worden beschouwd. De Ierse kustwacht kon met helikopters en reddingsboten de 30 opvarenden van boord halen. Het is gedeeltelijk gezonken.
02-09-2013: Het zeilschip de Astrid, dat eind juli schipbreuk leed voor de Ierse kust, wordt volgende week maandag geborgen. Een Iers bedrijf is inmiddels begonnen met de voorbereidingen, dat meldt de eigenaar van het schip Pieter de Kam uit Kamperland. Vorige week dinsdag is een contract getekend tussen het bergingsbedrijf, de verzekeringsmaatschappij en eigenaar Pieter de Kam. De verzekering dekt de kosten en daar is de Kam erg blij mee. "We hebben wekenlang in onzekerheid gezeten over de financiële afwikkeling. Gelukkig is dat nu achter de rug en zijn we blij dat de Astrid eindelijk geborgen wordt." Als het schip eenmaal is geborgen, wordt het op een ponton naar Cork vervoerd. Daar wordt het door de Ierse kustwacht geïnspecteerd om de oorzaak van de schipbreuk te achterhalen. Pieter de Kam verwacht dat het schip over een week of vier naar Vlissingen kan worden vervoerd. Op welke manier is nog niet duidelijk. Hij is hierover in gesprek met Multraship. Het schip komt in Vlissingen-Oost te liggen. Daar wordt onderzocht of het 95 jaar oude schip nog te redden is en wordt in eerste instantie geprobeerd om de romp te dichten. Er is sprake dat het schip gerepareerd gaat worden in het Dokje van Perry in Vlissingen, maar dat is nog niet zeker. De Kam is in gesprek met de gemeente Vlissingen en wil nog niet op zaken vooruit lopen. "Eerst maar eens zorgen dat ze thuiskomt".
11-09-2013: Het Nederlandse zeilschip Astrid, dat in juli voor de Ierse kust vastliep, is dinsdag uit het water gelicht. (Op 10-9-2013 is de ASTRID door de GPS ATLAS IMO 6725212, ex TAKLIFT 3 met de OCEAN BANK (IMO 7222968 ex SCHOUWENBANK) op de ponton WILCARRY 503 gezet). Dat bevestigt eigenaar van het schip Peter de Kam. 'We kunnen woensdag naar het schip toe', zegt De Kam. 'Dan kunnen we pas een eerste inschatting maken van de situatie.' Maandag werd begonnen met de berging door Atlantic Towage and Marine uit Cork. Als het schip eenmaal geborgen is, zal het op een ponton naar Cork worden vervoerd. Daar moet een inspectie van de Ierse kustwacht uitwijzen wat de oorzaak was van de schipbreuk. De 42 meter lange tweemaster liep op 24 juli op de rotsen aan de zuid-Ierse kust, nadat het in zwaar weer met motorpech te kampen kreeg. De 30 opvarenden werden met helikopters en reddingsboten van boord gehaald.13-09-2013: Het zeilschip Astrid dat eind juli voor de Ierse kust zonk is niet meer te redden. Het schip is er veel slechter aan toe dan gedacht, zei eigenaar Pieter de Kam vrijdag tegen Omroep Zeeland. Het 95 jaar oude schip komt niet meer terug naar Vlissingen. De Kam en zijn vrouw Ineke bekijken of het schip in Ierland kan worden gesloopt. Eerder zei De Kam nog tegen Omroep Zeeland te verwachten dat het schip over enkele weken naar Vlissingen kan worden vervoerd. “Maar de rotsen hebben zo veel ingedrukt dat driekwart van de kielbalken, de spanten en de beplating gewoon kapot is.” Het schip werd dinsdag geborgen met hulp van een ponton. Het ligt nu in Kinsale, in het zuiden van Ierland. Het paar heeft donderdag de staat van het schip bekeken, samen met een verzekeringsmaatschappij en de scheepvaartinspecties van Ierland en Nederland. ”De scheepvaartinspectie zegt dat je in feite een nieuw schip bouwt als je het gaat repareren. Dan moet je dus ook aan de nieuwe regels voldoen. De ziel van Astrid is dan weg. Het is dan een nieuwe Astrid geworden en dan is ook de cultuurhistorie een beetje weg”, zei De Kam. Een scheepsbouwer die de eigenaren erbij hebben gehaald schat dat het enkele miljoenen kost om de romp op te knappen. “En dan moet je ook nog een nieuwe hut timmeren.” De 42 meter lange Nederlandse tweemaster verging voor de Ierse kust, in de buurt van Cork. Dertig mensen moesten van het 95 jaar oude schip worden gehaald nadat het op de klippen was gelopen en brak.
2013-12-00:
Final Fate: Scrapped
De ASTRID is gedurende 11/12-2013 gesloopt te Kinsale. De sloop was 13-12-2013 voltooid.
2015-00-00:
2015: De schipbreuk van het Nederlandse zeilschip 'Astrid' in de zomer van 2013 in Ierland is veroorzaakt door een fout bij het innemen van water.
Er was per ongeluk water de dieseltanken in gepompt. Daardoor sloeg de motor op het cruciale moment niet aan. Dat concluderen de Ierse autoriteiten na een uitgebreid onderzoek. Het per abuis verwisselen van de tanks van het 89-jarige schip uit Zeeland is gebeurd tijdens het aandoen van een haven in Engeland, zo constateren de Ierse autoriteiten, aldus de Ierse pers. Het 42-meter lange schip sloeg kapot tegen de rotsen vlakbij Cork en is afgeschreven. Alle opvarenden konden in veiligheid worden gebracht.
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1093
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Tallships

Bericht door jeroen »

roy schreef:Ik heb er in 1966 wel eens grind, komende van de Limburgse Maas, gelost.
't Schijnt dat dit in het proces gebruikt werd, maar ik heb nooit de clou hiervan begrepen. Er was trouwens geen betoncentrale zodat het voor een uitbreiding gebruikt kon zijn.
Weet iemand anders wel van h.e.e.a.?.

m.v.g., Roy
Voor zover ik weet wordt het grind gebruikt als filterbed.
Als het slak wordt afgegoten van de smeltkroezen wordt het gelijk met grote hoeveelheden water gekoeld, die slurry gaat door de grindbedden om het water en slak granulaat te scheiden
Groeten Jeroen

roy
Berichten: 12514
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tallships

Bericht door roy »

Hartelijk dank voor je uitleg Jeroen.
Gevoelsmatig zat ik ook in die richting te denken, maar door mij gebrek aan kennis over het smeltproces kwam ik er niet uit.
Dus 54 jaar na dato is het eindelijk duidelijk geworden.
Learning al the time :!: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie