Scheepsbel MINERAL 21 1958

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Jan Klok

Scheepsbel MINERAL 21 1958

Bericht door Jan Klok »

Beste allemaal,

Ik ben al heel veel aan het zoeken geweest maar kan niets vinden.

Scheepsbel met de volgende gravering:

MINERAL 21
1958

Diameter 29 cm
Gewicht ca. 15 kg

Hij zou van een sleepboot zijn geweest op de binnenwateren.
Wie kan hier meer over zeggen?
Heeft dat schip ooit bestaan?

Groeten,

Jan

[/b]

roy

Bericht door roy »

Hallo Jan,

Misschien heb ik wel een antwoord op je vraag.
De "Mineral 21" is in iedergeval een sleepschip geweest.
Een sleepschip is een schip zonder voortstuwing en moet dus gesleept worden. Dit fenomeen is op een enkele uitzondering na uitgestorven.
Destijds, of vroeger net wat je wilt, had je hele z.g. sleeptreinen op de Rijn varen. Er stond dan een grote sleepboot voor en er konden wel 10, of zelfs meer, sleepschepen achter hangen. Dat was altijd wel een imposant gezicht. Dit systeem van vervoer kwam rap te vervallen toen de duwvaart in de 2e helft van de jaren 50 opkwam.
Men had immers geen personeel voor de bakken meer nodig, terwijl op elke sleepschip toch minimaal 3 man plus gezin woonden en werkten.
Als een sleepschip groter dan 1350 ton was, ( 80 x 9,50 m.), sprak men ook wel van een sleepkast.
Dit was dan de general info.

De "Mineral 21" was, zover ik weet, een sleepschip van Whm Muller & Co uit R'dam. Al hun sleepschepen heetten Mineral gevolgd door een nummer.
De motorvrachtschepen, die ook vaak konden slepen, hadden allemaal "kade" aan het eind van hun naam staan.
Enkele voorbeelden; "Willemskade", "Westerkade" enz.
De hele Rijnvaart afdeling van Muller & Co is op een gegeven moment verkocht aan de Damco. Dit werd later de Nedlloyd Rijn & Binnenvaart en bestaat niet meer als zodanig.

Dit hele verhaal vertel ik je zo even uit het blote hoofd. Je zou, als op deze site verder geen antwoord of correcties meer gegeven worden, h.e.e.a. kunnen navragen op de site van Groninger Kustvaart, afdeling binnenvaart.
Maar ik denk dat ik aardig goed zit.

m.v.g. Roy

Jan Klok

Bericht door Jan Klok »

Beste Roy,

Dank voor deze info.

Ik vind het steeds weer onvoorstelbaar wat betreft de hoeveeldheid parate kennis die bij de verschilldende personen aanwezig is.

Bedankt Roy

Groeten,

Jan

roy

"Mineral 21"

Bericht door roy »

Oke, Jan.
Dan gaan we weer even een stukkie verder.
Zoals je zelf al aangegeven hebt is de "Mineral 21" in 1958 gebouwd.
Da's knap laat zogezegt. De duwvaart stond welliswaar nog in haar kinderschoenen, maar de Fransen waren toen al bezig met sleepschepen van de duwplateau aan de achterkant te voorzien en daar een omgebouwde Rijnsleper met duwknieen erop, er achter om te duwen.

Maar goed, zoals reeds vermeld, de hele Rijnvaart toko van Muller & Co werd verkocht aan Damco Scheepvaart in R'dam.
Gezien de nog jonge leeftijd van de "Mineral 21" is zij ongetwijfeld in de vloot van Damco opgenomen en kreeg een andere naam. Je raad het zeker wel, "Damco gevolgd door een nummer.
Het systeem van de rederijnaam met een nummertje er achter kwam je heel veel op de Rijn- en binnenvaart tegen.

Enkele jaren geleden is een boek over de geschiedenis van Damco, ( of misschien wel 2 boeken ), uitgebracht door Arie Lentjes uit Rockanje.
Als je die nu eens opbelt, ( doe hem de groeten maar van me ), dan moet je er uitkomen hoe het met de "Mineral 21" is afgelopen.
Het is zelfs mogelijk dat ze nog steeds als motorschip in het rond vaart.
Jonge sleepschepen werden n.l. vaak gemotoriseerd om met de tijd mee te komen.

m.v.g. Roy

Jan Klok

Bericht door Jan Klok »

Beste Roy,

Ik ben je dankbaar!

Heb de info gevonden op:

http://www.debinnenvaart.nl/schependb/i ... el&id=2416

Wanneer je aanvullende info heb verneem ik die graag.

Groeten,

Jan Klok

roy

Bericht door roy »

Allright Jan. Dan houd hier m'n bemoeienis op. Op de aangegeven binnenvaartsite staat alle info die je kunt krijgen. Dit is naar binnenvaart begrippen al een heel goede score.
Je kunt nog wel proberen om een foto van de "Mineral 21" in haar originele vorm te pakken te krijgen.
Ze zag er in die tijd heel anders uit. Je zou het eens bij Danser Container Line in Sliedrecht kunnen proberen. Zover ik het in het lijstje kan achterhalen hebben zij dit schip laten motoriseren en aangepast t.b.v. de containervaart.

Succes, m.v.g. Roy

Plaats reactie