Marineschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

nou is zal het maar eens zachtjes proberen,

bij de marine moet alles precies volgens de papiertjes gaan als ze daar koers moeten wijzigen om ergens binnendoor te gaan moet dit eerst door 6 andere worden onderzocht of het wel mogellijk is (iedereen moet toch een beetje aan het werk blijven) op de koopvaardij is dit een stuk minder in ieder geval naar mijn ervaring heb je veel vrijheid, des te sneller des te beter zollang het passage plan maar overeenkomt.

Een oud schoolkameraad is afgelopen maandag weer voor een oefening vertrokken naar Sweden, duurt een maand en komen ieder weekend op vrijdagmiddag aan in Stockholm waarna ze lekker kunnen stappen tot maandagmiddag.

Werd me laastst ook verteld dat bij het uithalen van 1 van die LC fregatten de loods aan het roer stond bij het manouvreren aangezien die commandant niet wist hoe het moest, lekker zaakje ey ? een ouwe die ze eigen schip niet eens kan manouvreren.

Maar goed, aan de andere kant geen verkeerd baantje je bent veel thuis en je kan in de weekenden vaak op stap met je maten. daar staat wel weer tegenover dat je je hut moet delen met een ander en in die lagere rangen lig je met 8 man in een hut aanboord van zo'n fregat.

ps. dit is gewoon mijn mening en wat ik ervan heb vernomen dus ik stamp de marine niet naar de zeebodem. laat dat aub duidelijk zijn.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Mag ik het ook eens proberen ?.

Over die nieuwste fregatten gesproken. Mij is van onpartijdige zijde verteld dat de "De Ruyter" met het naar A'dam gaan ter gelegenheid van Sail 2005, geen sleepboten wenste en de commandeur het schip zo de Ijmuier sluis in peerde, 'm in z'n achteruit trok en stil lag. Zo kan het dus blijkbaar ook !. Zo zie je maar wat zeemanschap aan gaat zit er weinig verschil tussen een koopvaardijer en marineklant.

In 1967 ben ik voor het laatst op de Vlootdagen geweest. Ik wilde niet meer, puur uit hufterigheid.
Nu ik in Den Helder woon en veel met marinemensen te maken heb, is er toch een kentering opgetreden. Inmiddels ben ik 3 jaar achter elkaar elke 3 dagen, gedurende de Vlootdagen, naar de Nieuwe Haven gegaan. Telkens dingen er uit prikken die ik wilde zien. Alle dagen zo'n uur of 3. Dan krijg je toch een aardig beeld hoe men te werk gaat.
Altijd ga ik dan een praatje op de brug maken, ( in de m.k. mag je toch niet komen ), daar wordt je met wisselend enthousiasme uitleg gegeven. Ik moet er wel bij optekenen dat ik altijd, bij wijze van testcase, duidelijk maak dat ik koopvaardij roots heb.

Hiernaast ben ik eens met een klussie op de "Karel Doorman"geweest, toen stond ik dus in de praktijk. Ik werd knettergek van alle zeer belangrijke mededelingen die via de intercom over het schip schalden.
Ik dacht nog, "Tsjonge wat hebben jullie het druk zeg !".
Toch werd het allemaal als heel normaal beschouwd. Als koopvaardij mens kijk je hier heel anders tegenaan. Als je aan het werk bent moet je niet telkens overal mee lastig gevallen worden maar gewoon je klus afmaken.

Natuurlijk kent men bij de marine ook de z.g. "hoge druk". Welnu ook daar zitten uitgesproken verwaande kwasten tussen maar ook heel toffe peren. Gelijk de koopvaardij zal ik maar zeggen.
Doorgaans leeft bij de marine wel de gedachte dat een koopvaardijschip maar een simpel ingericht en uitgerust scheepie is.
Als je dan verteld dat wat uitrusting aangaat een groot verschil tussen een minibulker en een gastanker of passagierschip is, word je al gauw ongelovig aangekeken.
Als hiernaast ook nog te berde gebracht wordt dat een koopvaardijschip zo'n 25 jaar meegaat en dan aan het eind van haar livespan is, zonder een jaar lang durend mid-live-refit te hebben ondergaan, blijft men je toch confronteren met het gegeven dat het erg belangrijk is dat alle elektrieke touwetjes na zo'n 12 jaar toch wel aan vervanging toe zijn. Het wordt immers zo intensief gebruikt !.
Kijk, dat is het moment dat ik wel afhaak.
Het is niet erg om af en toe eens te capituleren, al was het alleen maar om een te felle discussie en of kwaaie koppen te voorkomen............

Kortom; de marine is net de koopvaardij, goede en minder goede varensmensen, toffe peren en druiloren. Ze lossen elkaar gewoon af.

m.v.g. Roy
Bram

Marine

Bericht door Bram »

:D heel mooi gezegd Roy niks aan toe te voegen :D
Bram

Marine

Bericht door Bram »

:D Ahoy zeelieden of ex}van diverse pluimage,hier maar weer wat foto`s van diverse Navy`s

Afbeelding
Afbeelding

EN DIT KIJK IK LIEVER NIET RECHT IN DE OGEN!!ondanks haar leeftijd
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zo dit was mijn bidrage weer voor vandaag wens een ieder nog een fijne dag.{ik ga verder met {verplaatsen c.q opruimen}}
Groetjes Bram
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Van mening zijnde dat nu ook eens marine verhalen los moeten komen, ben ik vanavond op de Helderse Model Spoor Club gaan informeren of er wel eens leuke voorvallen te vermelden waren.
Welnu dat kon, zonder bron vermelding welliswaar.........

Er voer eens een jager, ( van de bekende Provincie klasse ), in de Carib.
Het bleek dat de verdamper naar Jericho gegaan was en geeft toch een probleem op een stoomschip.
Er werd een willekeurig eiland aangelopen, voor de kant met die hap, valreep aan de wal en het Hoofd Machine dienst kon de wal op om een waterboer te zoeken.
De eerste die hij tegen het lijf liep was een neger jochie. "You want to fuck my sister, verry nice chick sir !". "Fuck off", kreeg de knaap vriendelijk mede gedeeld. Deze was echter niet zomaar uit het veld te slaan en hield aan. "Special price for you sir". Dit werd de technisch geschoolde marine officier toch even te veel.
Hij moest immers dringend water hebben !. "I do'nt need your sister, I want the harbormaster", beet hij de knaap toe.
Deze keek wat beteuterd en antwoordde; "" my sister, no problem, but the harbormaster is more complicated sir ! ".

Of het dit verhaal ook waar is weet ik natuurlijk niet. Het is echter wel door een voormalig nautisch geschoolde marine officier verteld..........

m.v.g. Roy
Gast

Bericht door Gast »

Afbeelding
Afbeelding
Een héél kleintje, maar wel exotisch, ook de naam; de Mamba, Dar es Salaam.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Popeye
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 nov 2005 18:08
Locatie: Julianadorp

Bericht door Popeye »

Zijn toch wel plaatjes van schepenAfbeelding


Groetjes Ruud M
Varen is fijner dan je denkt
Bram

Marine

Bericht door Bram »

:D nog even een paar,voor ik een uurtje naar beneden ga.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

zo dat was dat wer mien jong
efkes kieken of ik nog wa onder ziel he
Groetjes Bram
Gebruikersavatar
Popeye
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 nov 2005 18:08
Locatie: Julianadorp

Bericht door Popeye »

Met Hr.Ms. Groningen naar de West (1971)

Afbeelding
Eerst 7 weken Portland (UK)

Afbeelding
Te ponta Delgado

Afbeelding
Gehele bemanning (Scheepshond Dushi linksvoor)

Afbeelding
Vertrek uit Willemstad na 9 maanden

Ruud M
Varen is fijner dan je denkt
Gebruikersavatar
Popeye
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 nov 2005 18:08
Locatie: Julianadorp

Bericht door Popeye »

In 1969 ook naar de West toen met Hr.Ms. Limburg

Afbeelding
Olieladen te Ponta Delgada voor de oversteek

Afbeelding
Aankomst te Willemstad

Groetjes

Ruud M
Varen is fijner dan je denkt


Plaats reactie