Is er meer na de M.S. Tajandoen?

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Hugo

Is er meer na de M.S. Tajandoen?

Bericht door Hugo »

Beste lezers,

Mijn opa was bootsman op de M.S. Tajandoen toen deze in 1939 werd getorpedeerd, vervolgens werd hij gered door een Belgisch schip de Louis Scheid die daarna op de rotsen liep bij Engeland.
Er staan op jullie forum verschillende kranten knipsels van dit voorval en foto's van de M.S. Tajandoen waarvoor mijn dank.

Net voordat de oorlog uitbrak is mijn Opa naar Engeland gevlucht en heeft hij vanuit daar o.a. op diverse konvooien gevaren waaronder naar Moermansk.

Helaas is over die vaar geschiedenis van mijn Opa niet veel bekend en zijn monsterboekje heeft niemand binnen de familie gezien.
Het enige wat we hebben is een fotolijstje uit Londen kerstmis 1944 en een aluminium plaatje met daarop: st.mij.nederland batavia 440 t.ootjers en een knoop van zilver met het silhouet van Lenin daarop.

Mijn vraag is of iemand weet of er ergens lijsten zijn waarop staat wie wanneer waarop heeft gevaren?
En zaten er meer bootsmannen op 1 schip?
Was de M.S. Tajandoen een stoomschip?

Hoop dat iemand wat weet.
Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg Hugo

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Is er meer na de M.S. Tajandoen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Hugo,

Stel je in verbinding met Henk Meurs. Klik HIER.
Als er iemand is die je verder kan helpen, dan is het Henk.
Veel succes en laat nog eens horen wat je aan de weet bent gekomen.

Groet,

Theo Horsten

Ik was een tkkie haastig. Klik HIER voor meer bijzonderheden over de ondergang van de Tajandoen. het was een motorschip en op elk schip zit maar één bootsman.
Hugo

Re: Is er meer na de M.S. Tajandoen?

Bericht door Hugo »

Hoi Theo,

Bedankt voor je snelle antwoord. Zal Henk Meurs een mail sturen met mijn vragen.
Zal een berichtje plaatsen als ik eventueel meer informatie heb gekregen.

gr. Hugo
Hugo

Re: Is er meer na de M.S. Tajandoen?

Bericht door Hugo »

Hoi Theo en andere die dit lezen.
Enige tijd terug heb ik alle informatie van Henk Meurs mogen ontvangen.
Hij stuurde zelfs een kopie van het betreffende document waaruit bleek dat mijn Opa bijna de gehele Tweede Wereldoorlog vanuit Newyork heeft gevaren.
Wij dachten dat dit vanuit Engeland was. Kortom zeer interessant allemaal en top van deze gouden tip Theo want anders kom je nooit meer achter deze informatie.

Mocht ik nog wat willen weten dan weet ik dit forum te vinden :-)

Hugo
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Is er meer na de M.S. Tajandoen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Goed te horen dat Henk Meurs je aan de informatie kon helpen, Hugo. Zo heeft hij al heel wat mensen geholpen.
Mochten we verder nog iets voor je kunnen doen, dan meld je je maar.


Plaats reactie