Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 13 apr 2012 11:44

Ik zoek info over mijn oom, Jan Smith, geboren 30 november 1912 en omgekomen bij en torpedo aanval in december 1943.
Mijn vader, Conraad Smith, kreeg ongeveer 20 jaar geleden info dat zijn broer bij Noorwegen zou zijn getorpedeerd en ergens in noord Noorwegen zijn begraven. Die info kwam toen van iemand die zocht naar neergeschoten vliegtuigen uit de oorlog. Mijn vader was toen al aan het dementeren. De info is nooit verder bekeken. Als iemand iets weet?
jansmith4@hotmail.com


Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 13 apr 2012 12:02

Hallo Jan,

Ik weet intussen dat hij in Zevenhuizen in de gemeente Leek geboren was en dat die torpedering voor de Noorse kust op 22 december 1943 plaatsvond. Nu moet ik daar nog een schip bij zien te vinden.

Je vader was iets jonger - van 22 januari 1914 - en ze hadden nog drie jongere zusters: Jantje (1919), Marchien (1922) en Maria Magdalena (1926) Die laatste is maar 15 jaar oud geworden. Voor je oom was er ook nog een broertje, Conraad, maar die werd maar drie maanden oud.

Maar ja, met al die informatie word je nog niets wijzer over die torpedering. Ik hoop erop terug te komen.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 13 apr 2012 19:09

Het zoeken heeft nog niets opgeleverd, dat wil zeggen: op of rond die datum van 22 december is er in die regio geen Nederlands koopvaardijschip getorpedeerd of op een andere manier verloren gegaan. Jan Smith voer dus naar alle waarschijnlijkheid niet in Nederlandse dienst. Maar waar dan wel, daar kan ik nog niet achter komen.

Het belangrijkste gebeuren in die weken en in die regio was het tot zinken brengen van het Duitse slagschip SCHARNHORST op 26 december 1943 in de Slag bij de Noordkaap. Die was op 22 december 1943 begonnen. Van de 1968 mensen aan boord van de Scharnhorst, overleefden er maar 36. Het uit 19 schepen bestaande en voor Moermansk bestemde konvooi JW 55B waar de Scharnhorst het op voorzien had, bereikte zonder verliezen zijn bestemming. Jan Smith kan dus niet op een van die schepen hebben gezeten. Overigens was daar geen enkel Nederlands schip bij.

Als Jan Smith tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitse dienst zou zijn geweest, zou hij bij de Kriegsmarine geweest kunnen zijn en zou hij op de Scharnhorst gezeten kunnen hebben. Tot nu toe blijft dat echter gissen. Ik zoek verder.
Omnia transit sed navigare necesse est

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 13 apr 2012 20:01

Hoi Theo. Ik zal mijn zus ook eens mailen. Ik denk dat ze ook niets meer dan ik weet. Bedankt vast voor het zoeken.

Hannes
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Hannes » 13 apr 2012 23:27

Op 22-12-1943 werd het Hilfsschiff 81, ex Holland getorpedeerd door de Russische Torpedokotter TKA-13 voor Kirkenes.
Zou het dit schip eventueel kunnen zijn?

Hier een link naar de verlieslijst uit 1943: http://www.schiffswrackliste.de/BRT%201943.htm

Hier de link naar het totaaloverzicht 1939-1945 verdeeld in BRT (vrachtschepen) en Tons (oorlogschepen): http://www.schiffswrackliste.de/Statistik.htm

Groeten, Hans.

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 08:00

Dag Hannes, ik heb totaal geen idee. Alles wat we weten is wat ik in mijn eerste bericht schrijf. Wel heb ik hier diploma's van mijn oom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 14 apr 2012 08:07

Ik had onderstaande al geschreven, maar nu zie ik dat Jan ook weer heeft gereageerd. Ik denk dat we aardig vorderen.

Jouw nieuwe spoor opent ook geheel nieuwe mogelijkheden, Hannes. Volgens mijn informatie was Hilfschiff 81 de ex "Maria", in 1937 gebouwd bij Gideon als bouwnummer 161 voor I.A.G. Smits te Delfzijl.
Dat is in dit verband echter niet het belangrijkste. Waar het om gaat is dat Hilfschiff 81 deel uitmaakte van de Transportflotte Speer, een organisatie die in 1937 werd opgezet door Albert Speer, de architect die in opdracht van Hitler Berlijn zou herbouwen tot "Germania". Later werd hij minister van transport en van uitrusting en bewapening.
Transportflotte Speer vorderde schepen, vooral binnenschepen en coaster. In 1942 werd het hoofdkwartier van de Transportflotte Speer zelfs overgeplaatst van Berlijn naar Groningen omdat de schepen die ze nodig hadden vooral daar te vinden waren.

Bij de Transportflotte Speer hebben veel Nederlanders gewerkt, sommigen vrijwillig, maar ook veel gedwongen en het is dus zeer wel mogelijk dat Jan Smith inderdaad aan boord van Hilfschiff 81 was. Zijn naam komt echter niet voor op de lange namenlijst van dwangarbeiders.
Toch denk ik dat we op het goede spoor zitten. Het is zeer wel mogelijk dat Jan Smith met schip en al gevorderd is voor Transportflotte Speer. Het is nu dus wel zaak om aan de weet te komen welk Nederlands schip het was voordat het Hilfsschiff 81 werd.

We zijn er al: op pagina 81 van het boek "Op tegengstelde koersen" van Dick Brongers (Kluwer 1996 - ISBN 90 557 7002 7) staat het. Het was de "Maria" en Jan Smith was de kapitein-eigenaar. Dat "I.A.G Smits" klopte dus niet.
De Duitsers vorderden op 29 juli 1942 de Maria (bouwjaar 1938) van kapitein-eigenaar J. Smith. Het schip werd ingezet voor de Transportflotte Speer onder de codenaam H.S. 81.
Op 22 december 1943 was de coaster op doortocht van Tromsö naar Kirkenes, beladen met verse voorraden voor de Duitse troepen in het Hoge Noorden.
's Middags voegde het schip zich bij een Duits konvooi'dat onder begeleiding van twee Duitse Wachtboote van het Hafenschutzflottille Kirkenes op weg was naar dezelfde haven. De leidende Wachtboot verzuimde dit evenwel door te geven aan de Geleitzugführer. In de vroege avond werd het konvooi ten zuiden van Kiberg aangevallen door Russische snelboten. Na hevige strijd werd deze aanval afgeslagen en meldden de Duitsers dat het konvooi geen schade had opgelopen.
Enkele dagen later echter werd in een Nachmeldung bekend gemaakt dat de Maria zich in dit konvooi had bevonden. Men had verzuimd naar het schip te zoeken, omdat de konvooileider niet van de aanwezigheid wist. Kort voor de noodlottige dag ontving de familie een brief, waarin de kapitein berichtte deze reis naar het noorden met angst tegemoet te zien. Een oude man in Kramvik, een plaatsje in het noorden van Noorwegen, vertelde in 1987 dat de Russen indertijd dicht onder de kust een schip tot zinken hadden gebracht. Hij kon zich niet herinneren of er lichamen waren aangespoeld. Evenmin was bekend uit hoeveel koppen de bemanning had bestaan. Duikers hadden inmiddels wel naar het wrak gezocht, maar het nog niet kunnen lokaliseren. De Duitsers hadden in deze periode vrij veel Nederlandse schepen in dit gebied ingezet.
Als je dus naar een graf wil zoeken, Jan, dan zou je naar Kramvik moeten gaan. Maar al met al zijn we binnen 24 uur toch aardig ver gekomen, dacht ik zo. Nu nog even een foto van de "Maria", maar die komt vast ook nog wel, is het niet hier, dan vast wel bij de buren. En er moet dus ergens een brief zijn van Jan Smith, vlak voor die reis. Daar wist Dick Brongers in 1996 van, dus die is misschien nog wel ergens.
Omnia transit sed navigare necesse est

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 08:47

Het schip zou van de vader van oom Jan geweest kunnen zijn. Dat was Jacob Smith. Ik heb hier nog ergens een foto van de Maria-S. Dat zou een later schip geweest kunnen zijn. Maria-S. naar mijn oma, Maria Magdalena Smith.
Het boek van Dick Brongers is tweede hands te vinden. Ga ik zeker bestellen. Maar hoe zou ik contact kunnen krijgen met die Dick Brongers?

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 14 apr 2012 09:02

Je kunt een post- of e-mailadres van Dick Brongers altijd achterhalen via de uitgeverij, Kluwer, Deventer:
info@kluwer.nl

Ik heb bij de buren om een foto van de "Maria" gevraagd. Die komt vast wel.
Omnia transit sed navigare necesse est

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 09:22

Theo Horsten schreef:Ik had onderstaande al geschreven, maar nu zie ik dat Jan ook weer heeft gereageerd. Ik denk dat we aardig vorderen.

Jouw nieuwe spoor opent ook geheel nieuwe mogelijkheden, Hannes. Volgens mijn informatie was Hilfschiff 81 de ex "Maria", in 1937 gebouwd bij Gideon als bouwnummer 161 voor I.A.G. Smits te Delfzijl.
Dat is in dit verband echter niet het belangrijkste. Waar het om gaat is dat Hilfschiff 81 deel uitmaakte van de Transportflotte Speer, een organisatie die in 1937 werd opgezet door Albert Speer, de architect die in opdracht van Hitler Berlijn zou herbouwen tot "Germania". Later werd hij minister van transport en van uitrusting en bewapening.
Transportflotte Speer vorderde schepen, vooral binnenschepen en coaster. In 1942 werd het hoofdkwartier van de Transportflotte Speer zelfs overgeplaatst van Berlijn naar Groningen omdat de schepen die ze nodig hadden vooral daar te vinden waren.

Bij de Transportflotte Speer hebben veel Nederlanders gewerkt, sommigen vrijwillig, maar ook veel gedwongen en het is dus zeer wel mogelijk dat Jan Smith inderdaad aan boord van Hilfschiff 81 was. Zijn naam komt echter niet voor op de lange namenlijst van dwangarbeiders.
Toch denk ik dat we op het goede spoor zitten. Het is zeer wel mogelijk dat Jan Smith met schip en al gevorderd is voor Transportflotte Speer. Het is nu dus wel zaak om aan de weet te komen welk Nederlands schip het was voordat het Hilfsschiff 81 werd.

We zijn er al: op pagina 81 van het boek "Op tegengstelde koersen" van Dick Brongers (Kluwer 1996 - ISBN 90 557 7002 7) staat het. Het was de "Maria" en Jan Smith was de kapitein-eigenaar. Dat "I.A.G Smits" klopte dus niet.
De Duitsers vorderden op 29 juli 1942 de Maria (bouwjaar 1938) van kapitein-eigenaar J. Smith. Het schip werd ingezet voor de Transportflotte Speer onder de codenaam H.S. 81.
Op 22 december 1943 was de coaster op doortocht van Tromsö naar Kirkenes, beladen met verse voorraden voor de Duitse troepen in het Hoge Noorden.
's Middags voegde het schip zich bij een Duits konvooi'dat onder begeleiding van twee Duitse Wachtboote van het Hafenschutzflottille Kirkenes op weg was naar dezelfde haven. De leidende Wachtboot verzuimde dit evenwel door te geven aan de Geleitzugführer. In de vroege avond werd het konvooi ten zuiden van Kiberg aangevallen door Russische snelboten. Na hevige strijd werd deze aanval afgeslagen en meldden de Duitsers dat het konvooi geen schade had opgelopen.
Enkele dagen later echter werd in een Nachmeldung bekend gemaakt dat de Maria zich in dit konvooi had bevonden. Men had verzuimd naar het schip te zoeken, omdat de konvooileider niet van de aanwezigheid wist. Kort voor de noodlottige dag ontving de familie een brief, waarin de kapitein berichtte deze reis naar het noorden met angst tegemoet te zien. Een oude man in Kramvik, een plaatsje in het noorden van Noorwegen, vertelde in 1987 dat de Russen indertijd dicht onder de kust een schip tot zinken hadden gebracht. Hij kon zich niet herinneren of er lichamen waren aangespoeld. Evenmin was bekend uit hoeveel koppen de bemanning had bestaan. Duikers hadden inmiddels wel naar het wrak gezocht, maar het nog niet kunnen lokaliseren. De Duitsers hadden in deze periode vrij veel Nederlandse schepen in dit gebied ingezet.
Als je dus naar een graf wil zoeken, Jan, dan zou je naar Kramvik moeten gaan. Maar al met al zijn we binnen 24 uur toch aardig ver gekomen, dacht ik zo. Nu nog even een foto van de "Maria", maar die komt vast ook nog wel, is het niet hier, dan vast wel bij de buren. En er moet dus ergens een brief zijn van Jan Smith, vlak voor die reis. Daar wist Dick Brongers in 1996 van, dus die is misschien nog wel ergens.
Nu ik dat citaat lees komt me dat toch wel bekend voor.

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 09:32


Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 09:52

3653 km is wel een heel eind.

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 09:55

Maria
200 tons. Sunk by Russian torpedo boat TKA-13 near Kirkenes. Had been seized by Germany and operating as Hilfsschiff-81 August 5th 1942. Built in 1937 at Noord-Nederlandse Scheepsw.,Bau-Nr. 161. Owned by I. A. G. Smits, Delfzijl.

Van: http://en.waggler.org/wreck/info/id/539

Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 apr 2012 12:21

De Maria 1938.

Om misverstanden te voorkomen heb ik de foto verwijderd, het was de verkeerde coaster die toevallig ook Maria heette.

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 12:22

Nog wat gevonden op de volgende site:

http://members.home.nl/adriana-shipping/Datebase.htm

Zowel over de Maria als de Maria-S.

Ik moet dan wel opmerken dat bij de Maria staat dat de eigenaar Jacob Smith is en dat de eigenaar is omgekomen. Dat klopt dus niet, Jan Smith was een zoon van Jacob Smith, die overleed in 1967.




Maria 1938
Gebouwd in 1938 N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen

200 b, 118 n, 260 d - L x B x H = 34,47 (30,03) x 6,47 x 2,80 (2,60) meter - G 14.500, B 13.750

2 tew 3 cil. dieselmotor van N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam (nr. 5291)(240 x 360), 150 r.p.k., 8,5 kn.

Klasse: Bureau Veritas

1938: MARIA, Jacob Smith, Delfzijl

1942: (29 juli) 'Hs 81', Kriegsmarine

1943: (22 december) ter hoogte van de haven van Vardo, tijdens de reis van Tromsd naar Kirkeness door Russische torpedoboten getorpedeerd.waarbij de gehele bemanning inclusief de eigenaar om het leven kwamen.





MARIA-S 1949
N.V. Scheepswerf `Voorwaarts' v/h E.J. Hylkema & Zonen, Martenshoek (154)

273 b, 130 n, 330 d - L x B x H = 43,19 (40,04) x 7,14 x 2,35 (2,65) meter - G 17.658, B 16.705

4 tew 4 cil. dieselmotor van N.V. Motorenfabriek `De Industrie', D.& J. Boot, Alphen aan den Rijn (nr. 3397)(280 x 400), 195 r.p.k., 9 kn.

Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 2394 Z. GRON. 1949

1949: MARIA-S, Jacob Smith, Delfzijl

1949: (13 augustus) tijdens de reis van Kalmar naar Zwolle met een lading hout met een vastgelopen krukas naar Kalmar teruggesleept door het m.s.Tuko; na inspectie sleepte de Tuko de Maria-S naar Holtenau. Na voorlopige reparatie vertrok de Maria-S op eigen kracht naar Delfzijl, waar het schip na veel problemen onderweg aankwam op 17 september. Na reparatie weer in de vaart, maar de problemen keerden terug en er werd besloten het schip bij N.V. Scheepswerf `Delfzijl' v/h Gebr. Sander in Delfzijl van een nieuwe krukas te voorzien

1959: (28 januari) tijdens de reis van Goteborg naar Leeuwarden met een lading cellulose nabij Cuxhaven in dichte mist in aanvaring gekomen met het Engelse s.s. Clan McDonald (1939 - 9.300 brt); de Maria-S kreeg zware schade aan bakboordzijde en er ontstond een zeer groot gat ter hoogte van de machinekamer. De sleepboot Danzig sleepte het schip naar Cuxhaven, waar de Maria-S voorlopig werd hersteld; op 5 februari 1959 werd de reis voorgezet; in Harlingen werd de lading gelost, waarna het schip werd gerepareerd bij Scheepswerf & Machinefabriek `Welgelegen' N.V.

1962: (26 juli) FLORO, Bengt Jonasson e.a., Hamburgsund/Tegelstrand

1964: (oktober) ISLE OF HARRIS, Roderick Cunningham (Scalpay) Company Ltd., Stornoway

1974: (maart) ISLE OF HARRIS, Wilks Shipping & Company Ltd., Londen

1974: (juli) ISLE OF HARRIS, J.T. Hillier, Stornoway

1976: (september) BENMATT, Radial Remoulos Ltd., Stornoway

1977: (mei) MY HOPE, Fama Maritime Corporation, Limassol

1978: (februari) ESPERANCE, Fama Maritime Corporation, Limassol

1981: (september) ESPERANCE, Eliam Navigation Company Ltd., Limassol

1982: (mei) ter hoogte van Tripoli tot zinken gebracht.

Afbeelding
De Maria-S.
Laatst gewijzigd door Jan Smith op 14 apr 2012 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Smith
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith » 14 apr 2012 12:24

Jos Komen schreef:De Maria 1938.
Bedankt Jos. Kun je mij die afbeelding ook per mail sturen, zodat ik die kan laten vergroten/afdrukken?

jansmith4@hotmail.com



Plaats reactie