Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »


Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

3653 km is wel een heel eind.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Maria
200 tons. Sunk by Russian torpedo boat TKA-13 near Kirkenes. Had been seized by Germany and operating as Hilfsschiff-81 August 5th 1942. Built in 1937 at Noord-Nederlandse Scheepsw.,Bau-Nr. 161. Owned by I. A. G. Smits, Delfzijl.

Van: http://en.waggler.org/wreck/info/id/539
Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Maria 1938.

Om misverstanden te voorkomen heb ik de foto verwijderd, het was de verkeerde coaster die toevallig ook Maria heette.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Nog wat gevonden op de volgende site:

http://members.home.nl/adriana-shipping/Datebase.htm

Zowel over de Maria als de Maria-S.

Ik moet dan wel opmerken dat bij de Maria staat dat de eigenaar Jacob Smith is en dat de eigenaar is omgekomen. Dat klopt dus niet, Jan Smith was een zoon van Jacob Smith, die overleed in 1967.




Maria 1938
Gebouwd in 1938 N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen

200 b, 118 n, 260 d - L x B x H = 34,47 (30,03) x 6,47 x 2,80 (2,60) meter - G 14.500, B 13.750

2 tew 3 cil. dieselmotor van N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam (nr. 5291)(240 x 360), 150 r.p.k., 8,5 kn.

Klasse: Bureau Veritas

1938: MARIA, Jacob Smith, Delfzijl

1942: (29 juli) 'Hs 81', Kriegsmarine

1943: (22 december) ter hoogte van de haven van Vardo, tijdens de reis van Tromsd naar Kirkeness door Russische torpedoboten getorpedeerd.waarbij de gehele bemanning inclusief de eigenaar om het leven kwamen.





MARIA-S 1949
N.V. Scheepswerf `Voorwaarts' v/h E.J. Hylkema & Zonen, Martenshoek (154)

273 b, 130 n, 330 d - L x B x H = 43,19 (40,04) x 7,14 x 2,35 (2,65) meter - G 17.658, B 16.705

4 tew 4 cil. dieselmotor van N.V. Motorenfabriek `De Industrie', D.& J. Boot, Alphen aan den Rijn (nr. 3397)(280 x 400), 195 r.p.k., 9 kn.

Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 2394 Z. GRON. 1949

1949: MARIA-S, Jacob Smith, Delfzijl

1949: (13 augustus) tijdens de reis van Kalmar naar Zwolle met een lading hout met een vastgelopen krukas naar Kalmar teruggesleept door het m.s.Tuko; na inspectie sleepte de Tuko de Maria-S naar Holtenau. Na voorlopige reparatie vertrok de Maria-S op eigen kracht naar Delfzijl, waar het schip na veel problemen onderweg aankwam op 17 september. Na reparatie weer in de vaart, maar de problemen keerden terug en er werd besloten het schip bij N.V. Scheepswerf `Delfzijl' v/h Gebr. Sander in Delfzijl van een nieuwe krukas te voorzien

1959: (28 januari) tijdens de reis van Goteborg naar Leeuwarden met een lading cellulose nabij Cuxhaven in dichte mist in aanvaring gekomen met het Engelse s.s. Clan McDonald (1939 - 9.300 brt); de Maria-S kreeg zware schade aan bakboordzijde en er ontstond een zeer groot gat ter hoogte van de machinekamer. De sleepboot Danzig sleepte het schip naar Cuxhaven, waar de Maria-S voorlopig werd hersteld; op 5 februari 1959 werd de reis voorgezet; in Harlingen werd de lading gelost, waarna het schip werd gerepareerd bij Scheepswerf & Machinefabriek `Welgelegen' N.V.

1962: (26 juli) FLORO, Bengt Jonasson e.a., Hamburgsund/Tegelstrand

1964: (oktober) ISLE OF HARRIS, Roderick Cunningham (Scalpay) Company Ltd., Stornoway

1974: (maart) ISLE OF HARRIS, Wilks Shipping & Company Ltd., Londen

1974: (juli) ISLE OF HARRIS, J.T. Hillier, Stornoway

1976: (september) BENMATT, Radial Remoulos Ltd., Stornoway

1977: (mei) MY HOPE, Fama Maritime Corporation, Limassol

1978: (februari) ESPERANCE, Fama Maritime Corporation, Limassol

1981: (september) ESPERANCE, Eliam Navigation Company Ltd., Limassol

1982: (mei) ter hoogte van Tripoli tot zinken gebracht.

Afbeelding
De Maria-S.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Jos Komen schreef:De Maria 1938.
Bedankt Jos. Kun je mij die afbeelding ook per mail sturen, zodat ik die kan laten vergroten/afdrukken?

jansmith4@hotmail.com
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de aangeleverde info. Ik heb kluwer uitgevers nog een mail gestuurd voor de schrijver van dat boek.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Deze foto plaatste Harry "Wrijfhout" de Groot op het Kustvaartforum. Ik wist wel dat hij me niet in de steek zou laten. :-D
De foto die Jos plaatste is niet de "Maria" van Smith

Voorts verstrekte Harry nog een link naar de Stichting Maritiem-Historische Database. De foto die daar staat, komt overeen met de foto hierboven. Ook staat daar nog een heel belangrijke bijzonderheid, namelijk dat Jan Smith tijdens de oorlog heeft geprobeerd om met zijn schip naar Engeland te ontsnappen. Dat lukte helaas niet. Ik plaats een en ander hieronder...
In WO II in bezet gebied achtergebleven. Bij een poging naar Engeland te ontsnappen aangehouden en naar Hamburg opgebracht. Op 22 december 1943 vertrokken uit de haven van Vardo, op weg van Tromso naar Kirkeness. Het schip moest zich aansluiten bij een convooi dat oostwaarts voer. Op de bewuste dag was er een aanval van Sovjet torpedoboten op Duitse stellingen van Kramvik, en men heeft vanaf een Duits kusttransportschip gezien dat een klein schip door de Sovjets is getorpedeerd. Dit moet de 'Maria' zijn geweest, omdat het schip daarna nergens meer te zien was. Er waren twee Noren en drie Nederlanders aan boord. Het schip ligt 20 tot 30 meter diep. De torpedo was afgevuurd van de Russische torpedoboot 'TKA 13'. Op 22.02.1947 is het schip uit het Kadaster uitgeschreven.
Net voor de oorlog voer het schip voor Wagenborg en zodoende komt het ook voor in het gedenkboek "Wagenborg 100 jaar", op bladzijde 118. Daar staat...

Afbeelding

... met daarbij dezelfde foto als hierboven.

Ik dacht dat we zo wel rond waren met de "Maria" en Jan Smith. Het schip was dus inderdaad eigendom van zijn vader, Jacob Smith.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Nogmaals, bedankt allemaal.

En nog even de tweede foto.

Afbeelding

Misschien wel raar, maar het deed me toch goed te lezen dat mijn oom heeft geprobeerd naar Engeland te ontkomen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De foto die Jos plaatste is niet de "Maria" van Smith
Goed dat je dit zag, Theo, ik heb de foto inmiddels verwijderd. :)
Ik keek alleen maar naar de wijze waarop de bomen in de mik lagen en dacht toen voldoende overeenkomst gezien te hebben en keek niet verder dan mijn neus lang is. :(
Zo onstaan dus misverstanden als men gaat googlen: bron Kombuispraat.
Hier die andere Maria weer, ben nu toch benieuwd geworden naar de geschiedenis van dit schip. :)
Maria.jpg
Maria.jpg (58.67 KiB) 4677 keer bekeken


Plaats reactie