verstekelingen registratie

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
elfintoar

verstekelingen registratie

Bericht door elfintoar »

Hallo Lezers

Mijn overleden vader zou als verstekeling uit het voormalig
Nederlands-Indie naar Nederland zijn gekomen. Hij heeft er nooit over
gesproken. Ik ben nu met de familiegeschiedenis bezig en wil verifieren of
dat wel waar is.
Ik heb begrepen dat het registreren van aangetroffen stekelingen verplicht
was. In een logboek?

Wie zou mij verder kunnen helpen?

Welke schepen voeren indertijd tussen Rotterdam en Indie?
Ik weet dat het zoeken is naar een speld in de hooiberg, maar niet
geschoten is altijd mis. Toch?
- jaartal: 1934 of 1935
- vanaf Batavia (was de haven Tandjong Priok?)
Welke instanties houden zich bezig met dit onderwerp?
Waar kan ik hierover terecht?

Met vriendelijke groeten,

Elfin Moningka

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: verstekelingen registratie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Elfin,

Dat is, zonder nadere gegevens over een schip of een maatschappij, natuurlijk erg moeilijk zoeken. Wat je wel kunt doen en wat ik al even heb geprobeerd, is de krantenberichten uit die tijd erop nazoeken. Ga naar de historische kranten van de Koninlijke Bibliotheek en tik daar als zoekterm "verstekeling" in en dan een periode. Ik nam van 01-01-1934 tot 31-12-1935 en dat leverde 178 treffers op, allemaal krantenberichtjes over het aantreffen van een verstekeling. Ik heb er een stuk of twintig nagekeken, maar de rest mag jij doen. :wink:
Mogelijk levert het helemaal niets op, maar misschien ook wel.

Het zal ongetwijfeld opgetekend zijn in het journaal van het schip waarmee je vader uit Indië kwam en dat zal dan een schip van de Rotterdamsche Lloyd of van de Nederland zijn geweest. Maar zelfs als die journalen bewaard zouden zijn gebleven, wat ik ten sterkste betwijfel, is het volgens mij een schier onmogelijke taak om daar dan een dergelijk, in het hele bestaan van een schip toch vrij onbelangrijk voorval, terug te vinden.

Iemand die toen voer, zou zich al iets moeten herinneren, maar uit 1934/1935... Dat zou dan iemand moeten zijn die toen een jaar of twintig was en die nu tegen de honderd loopt. :shock: Of iemand die iets dergelijks van zijn of haar vader heeft gehoord die in die tijd op die lijn voer, dat zou ook nog kunnen.

Toch succes gewenst en als je iets aan de weet komt, meldt het even.


Plaats reactie