welke schepen en zuid amerika

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
steunbeer
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2010 18:49

welke schepen en zuid amerika

Bericht door steunbeer »

Wie kan mij vertellen welke schepen vaarde langs de kust van zuid Amerika, zoals Rio de Janeiro bv. in de jaren 60. Mijn vader heeft op een schip gevaren in 1968 als koksmaatje en zou graag willen weten of iemand hier mij mee kan helpen? Ik heb zelf zo'n idee dat het bij de Holland Amerika Lijn was!

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Brenda, die vraag is zonder verdere bijzonderheden onmogelijk te beantwoorden. Daar is sinds 2010 en 2012 toen je dezelfde vragen stelde, nog niets in veranderd. Je moet een scheepsnaam geven of de naam van een rederij of op zijn minst de naam van een mede-opvarende, met een achternaam, want alleen Rinus die in 1968 langs de Braziliaanse kust voer is echt niet genoeg. :-D

Weet niemand in de familie- of kennissenkring iets? Is er nergens een foto te vinden? Waar kan je vaders monsterboekje gebleven zijn? Als je er werkelijk achterheen trekt, kun je die gegevens, de schepen waar hij ooit op gevaren heeft, ook al is het maar één reis, op één schip, achterhalen, al zou ik echt niet meer weten waar en bij bij wie je dan moet zijn. Vroeger wel, toen was ik kind aan huis bij de man op Verkeer en Waterstaat die zulke gegevens in no time uit een enorme, draaiende kaartenbak, zo groot als een middenklasse auto, toverde. Daarin zat iedereen voor wie ooit een monsterboekje afgegeven was. Maar dat is lang geleden, toen opa nog jong was... :-D

Dat waren kaarten zoals je hieronder voor een deel ziet. Daar stond álles op. Toen ik een keer voor heel iets anders bij die man was, heb ik mijn eigen gegevens ook eens op laten vragen en kopiëren omdat daar ook op stond op welke schepen ik ooit als kapitein had gevaren, wat in je monsterboekje niet terug te vinden was.
Die enorme machine met al die kaarten is natuurlijk allang verdwenen, misschien wel op de schroothoop, maar anders ergens in een diepe kelder of zo. Maar die gegevens zijn uiteraard allemaal gedigitaliseerd en vast nog wel op te vragen. Waar, dat weet ik niet; daar moet je zelf achteraan gaan. Ik wens je veel succes.

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door wil »

waar een wil is is een weg en wil wil wel
rinusn
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:23

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door rinusn »

er waren verschillende rederijen die een vaste dienst op z, amirika haden zo als v.Uden en v Nievelt er 2 waren
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door Cor Leliard »

Niet vergeten maatschappij Vrachtvaart van van Beuningen.
gr Cor
Il parle Il a parle
louie vermaire
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:33
Locatie: Warmenhuizen

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door louie vermaire »

Keurig op gemerkt Cor,
Moest wel even lachen hoor maar ik vond het wel leuk.
Voor mij de Tara vanaf half 1966 tot en met eind 1967.
Onvergetelijke reizen o.a Carnaval in Rio. Prachtig.

Met vriendelijke groet Louie Vermaire

Ook de beste wensen voor 2014
Met heel veel gezondheid enz enz ....
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door P.M. Noppeney »

De KNSM had ook schepen die naar de west kust van zuid Amerika gingen. O.A. Chili

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
janneman

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door janneman »

De K.H. Loyd uit amsterdam was ook vaste klant
in Z Amerika
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door jdbvos »

...en dat zijn nog maar de 'lijnschepen'.....
dan nog de 'wilde vaart', die letterlijk daarnaartoe ging waar maar iets te verdienen viel--dus óók Zuid-Amerika...
dan ook nog diverse tankerrederijen, enkele KHV-rederijen, en nog de koel-en vriesvaart, en....en....en.... :lol:
Nee...zonder scheepsnaam red je het niet.....
Kijk naar Jan Goedhart: als rechtgeaarde Nederlander voer die vn op Noorse schepen....en er waren in die tijd meerdere 'Jan Goedhart'-en....dus wie zegt dat het om een NL schip gaat.... :mrgreen:
Zo !
Trap ik ff een deur in :lol:
Oost, west...ook best
chaincap

Re: welke schepen en zuid amerika

Bericht door chaincap »

:-D Verrassing ik voer op de Anna Christina van Nievelt Goudriaan in die tijd langs deze kust vanaf Recife tot aan Asuncion in Paraquay .

Ik was jong en ik wilde voor ik in dienst moest, iets van de wereld zien.

Maar dit is een mensenleeftijd geleden, dus namen noemen uit die tijd, grenst aan het onmogelijke. Na lang nadenken dook er ene Rinus op maar dat was een matroos en dus geen koksmaatje.


Plaats reactie