MW112 en Speer 13
MW112 en Speer 13
Tot nog toe heb ik twee berichten geplaatst waarop ik al snel de antwoorden kreeg met de informatie die ik zocht. Omdat ik nog wat meer vragen heb dit derde bericht. In verband met het construeren van de geschiedenis van een, overleden familielid die in de oorlog 'een beetje fout was ' de volgende vragen.
In een verklaring zegt deze man bij de Transportflotte Speer op een schip dienst te hebben gedaan met de naam Speer 14. Weet iemand iets meer van dit schip. De naam zal wel een code zijn voor een in beslag genomen schip?
Dan verklaart hij:
Op 6 november 1945 ben ik in dienst gekomen bij het Netherland Shipping Committee (Nederlandse Scheepvaart en Handelscommissie) om de M.W.112 naar Nederland te brengen.
In Februari 1946 kwam ik met de M.W. 112 in Hamburg aan en ik ben daar als wachtsman aan boord gebleven tot juli 1946, waarna wij konden varen naar Delfzijl met de M.W. 112. In Delfzijl ben ik afgemonsterd en door de grenswacht op 20 juli doorgelaten naar Rotterdam alwaar ik dien zelfden datum ben aangekomen.
Weet iemand iets over een schip met de naam of code MW112? Als ik zoek met Google krijg ik duizenden resultaten maar die gaan over luidsprekers ofzo hahaha.
Weet iemand iets over een Nord rederij of werf in Narvik tijdens de oorlog?
Alweer vooraf hartelijk dank,
Sjaan Lieder
In een verklaring zegt deze man bij de Transportflotte Speer op een schip dienst te hebben gedaan met de naam Speer 14. Weet iemand iets meer van dit schip. De naam zal wel een code zijn voor een in beslag genomen schip?
Dan verklaart hij:
Op 6 november 1945 ben ik in dienst gekomen bij het Netherland Shipping Committee (Nederlandse Scheepvaart en Handelscommissie) om de M.W.112 naar Nederland te brengen.
In Februari 1946 kwam ik met de M.W. 112 in Hamburg aan en ik ben daar als wachtsman aan boord gebleven tot juli 1946, waarna wij konden varen naar Delfzijl met de M.W. 112. In Delfzijl ben ik afgemonsterd en door de grenswacht op 20 juli doorgelaten naar Rotterdam alwaar ik dien zelfden datum ben aangekomen.
Weet iemand iets over een schip met de naam of code MW112? Als ik zoek met Google krijg ik duizenden resultaten maar die gaan over luidsprekers ofzo hahaha.
Weet iemand iets over een Nord rederij of werf in Narvik tijdens de oorlog?
Alweer vooraf hartelijk dank,
Sjaan Lieder
Re: MW112 en Speer 13
Sjaan, om te beginnen, type voor de zoekopdracht in Google het woord vessel
Niet dat het je veel zal helpen maar het scheelt toch een flinke slok op een borrel.
Dus: vessel M.W. 112 en vessel Speer 13 of 14
Ik heb wel een vraag: je geeft het topic de titel : MW112 en Speer 13
Terwijl je in de tekst over Speer 14 schrijft.
Rederij: Nord Deutscher LLoyd
Niet dat het je veel zal helpen maar het scheelt toch een flinke slok op een borrel.
Dus: vessel M.W. 112 en vessel Speer 13 of 14
Ik heb wel een vraag: je geeft het topic de titel : MW112 en Speer 13
Terwijl je in de tekst over Speer 14 schrijft.
Rederij: Nord Deutscher LLoyd
Grtn @Allen
Re: MW112 en Speer 13
Zoeken op Kombuispraat wil ook wel eens helpen.
HIER staan misschien wat aanknopingspunten.
Quote van Theo Horsten:
HIER staan misschien wat aanknopingspunten.
Quote van Theo Horsten:
Bij de Transportflotte Speer hebben veel Nederlanders gewerkt, sommigen vrijwillig, maar ook veel gedwongen
Re: MW112 en Speer 13
De Nordredrei GMBH was een in 1943 door drie Duitse vrachtvaartrederijen gevormd bedrijf dat de speciale opdracht had de vrachtvaart in en om het door de Duitsers bezette Noorwegen te verzorgen. De vloot was samengesteld uit honderden schepen van 100 tot 300 ton waaronder ook veel binnenschepen. Ze waren deels in beslag genomen en deels gevorderd, maar ze charterden ook gewoon. Een groot deel van de schepen was oorspronkelijk bestemd geweest voor de geplande invasie van Engeland die uiteindelijk werd afgeblazen.
Er waren Duitse, Franse en Belgische schepen bij, maar het merendeel kwam uit Nederland. Het hoofdkantoor was in Hamburg, met daarbij een kantoor in Oslo. De bemanningen werden vanuit Nederland verzorgd. Ik kom daar later op terug; ik zit nu in de huiskamer op mijn iPad te tikken omdat ik niet kon slapen, maar ik weet zo uit het hoofd dat het voornamelijk Noren waren met daarnaast een groot aantal Nederlanders.
De Nordrederei had inderdaad een eigen werf, niet in Narvik, maar in Naersnes in de Oslofjord.
Die schepen, MW 112 en Speer 14, is moeilijk zoeken. Ik zal het later vandaag nog eens proberen. Ik hoop nog eens ergens een complete vlootlijst va de Tranportflotte Speer tegen te komen. Die moet ergens zijn, gezien de Duitse "Gründlichkeit".
11.30 uur: Ik ben nog niet verder gekomen dan dat "MW" Motor Wiking betekent. Dat wil zeggen dat het een Motorschip was van de Einsatzgruppe Wiking. Dat waren allemaal omgebouwde binnenschepen uit Duitsland, Nederland en België die in Noorwegen actief waren. De nummers liepen van MW 1 tot en met MW 190.
Er bestaat een boek waarin al deze schepen, dus ook de "Speer"-schepen, waarschijnlijk terug te vinden zijn, compleet met alle details: Reinhart Schmelzkopf: Fremde Schiffe in deutscher Hand 1939–1945, verschenen in 2004, maar ik kan het nergens te koop vinden.
Ik heb helaas voorlopig geen gelegenheid om hiermee verder aan de slag te gaan, dus laat ik het hierbij.
Er waren Duitse, Franse en Belgische schepen bij, maar het merendeel kwam uit Nederland. Het hoofdkantoor was in Hamburg, met daarbij een kantoor in Oslo. De bemanningen werden vanuit Nederland verzorgd. Ik kom daar later op terug; ik zit nu in de huiskamer op mijn iPad te tikken omdat ik niet kon slapen, maar ik weet zo uit het hoofd dat het voornamelijk Noren waren met daarnaast een groot aantal Nederlanders.
De Nordrederei had inderdaad een eigen werf, niet in Narvik, maar in Naersnes in de Oslofjord.
Die schepen, MW 112 en Speer 14, is moeilijk zoeken. Ik zal het later vandaag nog eens proberen. Ik hoop nog eens ergens een complete vlootlijst va de Tranportflotte Speer tegen te komen. Die moet ergens zijn, gezien de Duitse "Gründlichkeit".
11.30 uur: Ik ben nog niet verder gekomen dan dat "MW" Motor Wiking betekent. Dat wil zeggen dat het een Motorschip was van de Einsatzgruppe Wiking. Dat waren allemaal omgebouwde binnenschepen uit Duitsland, Nederland en België die in Noorwegen actief waren. De nummers liepen van MW 1 tot en met MW 190.
Er bestaat een boek waarin al deze schepen, dus ook de "Speer"-schepen, waarschijnlijk terug te vinden zijn, compleet met alle details: Reinhart Schmelzkopf: Fremde Schiffe in deutscher Hand 1939–1945, verschenen in 2004, maar ik kan het nergens te koop vinden.
Ik heb helaas voorlopig geen gelegenheid om hiermee verder aan de slag te gaan, dus laat ik het hierbij.
Re: MW112 en Speer 14
Allen heel hartelijk bedankt voor de adviezen en tips. Hoewel ik nog niets concreets heb ben ik in elk geval een stuk wijzer geworden. Als iemand complete vlootlijst va de Tranportflotte Speer tegenkomt houd ik me aanbevolen
Ik ga alle tips en adviezen opvolgen en hoop daarmee resultaat te boeken wat ik dan ook weer zel melden.
Met vriendelijke groet,
Sjaan Lieder
Ik ga alle tips en adviezen opvolgen en hoop daarmee resultaat te boeken wat ik dan ook weer zel melden.
Met vriendelijke groet,
Sjaan Lieder
Re: MW112 en Speer 13
Onderstaande info verstrekt door dhr. THEO DORGEIST
Met veel dank aan Theo
Vielen Dank an Herrn Theo
122 en SPEER 13 en SPEER 14
122 en SPEER alle
Met veel dank aan Theo
Vielen Dank an Herrn Theo
122 en SPEER 13 en SPEER 14
122 en SPEER alle
Grtn @Allen
Re: MW112 en Speer 13
Code MW
Meditarranean and North African Coastal Routes
Malta Convoys - Alexandria to Malta
Maar dat heeft niets met deze oproep / opsporing te maken.
Meditarranean and North African Coastal Routes
Malta Convoys - Alexandria to Malta
Maar dat heeft niets met deze oproep / opsporing te maken.
Grtn @Allen
Re: MW112 en Speer 13
MW staat voor "Motor Wiking". Dat waren allemaal omgebouwde binnenschepen.Code MW
De Speer 14 is dus een sleepboot(je) geweest.
Die lijst is een aardig beginnetje. Misschien kom ik dat boek van Reinhart Schmelzkopf nog eens ergens tegen.
Re: MW112 en Speer 13
Tsja Theo ik weet dat MW voor "Motor Wiking" staat.
Ik schreef ook dat het niet terzake doende is.
MAAR:
In WW 2 stond MW ook voor de CODE PREFIX
Ik schreef ook dat het niet terzake doende is.
MAAR:
In WW 2 stond MW ook voor de CODE PREFIX
Grtn @Allen
Re: MW112 en Speer 14
Beste Theo,
Ik heb gemaild naar het Maritiem museum in Rotterdam en na wat heen en weer geschrijf kreeg ik deze info:
Geachte mevrouw Lieder,
Het door u genoemde boek hebben wij helaas niet in de collectie. Wel trof ik het aan in de bibliotheekcatalogus van het Deutsches Schiffahrtsmuseum in Bremerhaven, Duitsland (http://www.dsm.museum). Als uitgever wordt 'Strandgut' uit Cuxhaven vermeld. 'Strandgut is eveneens de titel van een periodieke uitgave die uitgegeven wordt door Reinhart Schmelzkopf. In iedere aflevering zijn vele artikelen en scheepslijsten te vinden over de geschiedenis van de Duitse scheepvaart. Het is een privé-uitgave en het tijdschrift is niet in de normale handel verkrijgbaar. Mogelijk dat dit ook het geval is bij het door u genoemde boek van deze auteur. De adresgegevens staan vermeld in het tijdschrift:
Reinhart Schmelzkopf
John-Brinckman-Weg 15
D-27474 Cuxhaven
Tel.: 49 4721 27605.
Met vriendelijke groeten,
Gerdi Schot
Bibliotheek
___________________________
MARITIEM MUSEUM ROTTERDAM
POSTBUS 988
3000 AZ ROTTERDAM
TELEFOON 010 4029260
http://WWW.MARITIEMMUSEUM.NL
Ik ga in elk geval contact opnemen met dhr. Schme;zkopf (wat een naam eigenlijk he?).
Verder wil ik iedereen bedanken voor de informatie. Ik kan daar zeker mee verder.
Sjaan Lieder
Ik heb gemaild naar het Maritiem museum in Rotterdam en na wat heen en weer geschrijf kreeg ik deze info:
Geachte mevrouw Lieder,
Het door u genoemde boek hebben wij helaas niet in de collectie. Wel trof ik het aan in de bibliotheekcatalogus van het Deutsches Schiffahrtsmuseum in Bremerhaven, Duitsland (http://www.dsm.museum). Als uitgever wordt 'Strandgut' uit Cuxhaven vermeld. 'Strandgut is eveneens de titel van een periodieke uitgave die uitgegeven wordt door Reinhart Schmelzkopf. In iedere aflevering zijn vele artikelen en scheepslijsten te vinden over de geschiedenis van de Duitse scheepvaart. Het is een privé-uitgave en het tijdschrift is niet in de normale handel verkrijgbaar. Mogelijk dat dit ook het geval is bij het door u genoemde boek van deze auteur. De adresgegevens staan vermeld in het tijdschrift:
Reinhart Schmelzkopf
John-Brinckman-Weg 15
D-27474 Cuxhaven
Tel.: 49 4721 27605.
Met vriendelijke groeten,
Gerdi Schot
Bibliotheek
___________________________
MARITIEM MUSEUM ROTTERDAM
POSTBUS 988
3000 AZ ROTTERDAM
TELEFOON 010 4029260
http://WWW.MARITIEMMUSEUM.NL
Ik ga in elk geval contact opnemen met dhr. Schme;zkopf (wat een naam eigenlijk he?).
Verder wil ik iedereen bedanken voor de informatie. Ik kan daar zeker mee verder.
Sjaan Lieder