Devos Carolus ( Karel )

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
marannes
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2019 19:02

Devos Carolus ( Karel )

Bericht door marannes »

hallo, heeft er iemand weet of er tss 1920 en 1930 ene Devos Carolus ( geboren 1888) gevaren heeft op 1 van de schepen van CMB . Hij is de stiefvader van mijn vader en volgens mijn grootmoeder was hij schrijnwerker ( charpentier) en vertelde hij veel over zijn werkzaamheden aan boord van een schip. Mijn grootvader was kapitein en eerste officier bij CMB dezelfde periode. Ik ga er van uit dat deze twee personen elkaar kenden want na het overlijden van mijn grootvader( Marannes Ludovicus) is deze persoon later een verhouding begonnen met mijn grootmoeder en er ook mee gehuwd. Mijn vader zit dus met vele vragen vermits al de genoemde personen inmiddels gestorven zijn.

vr gr Ronny

Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Devos Carolus ( Karel )

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Ronny,

Het kan ook zijn dat Carolus Devos als schrijnwerker werkzaam was in de scheepsreparatie en dus gewerkt heeft op een CMB schip terwijl dat in de haven lag. Dan was hij dus geen zeeman. Hij heeft in elk geval tijdje in Holland gewoond.

Er is een persoonskaart uit Rotterdam voor Carolus Devos, geboren 12 nov 1887 te Berchem en zijn vrouw Ludovica Maria Alphonsina Verel, geboren 15 juni 1891 te Antwerpen. Mogelijk is dit dezelfde persoon? Het stel was gehuwd op 22 dec 1908 te Antwerpen. Een paar jaar later op 28 juli 1914 brak de Grote Oorlog, dat is de 1e Wereldoorlog, uit. België was wel in oorlog maar Nederland was dat niet, want Nederland bleef neutraal en was alleen gemobiliseerd. Carolus kwam op 19 juni 1917 in Rotterdam aan met als laatste woonplaats Venlo en had als beroep handelsreiziger. Zijn vrouw kwam op 14 september 1918 aan met als laatste woonplaats Antwerpen. Ik denk dus dat ze vluchtelingen zijn geweest, want ze woonden op 5 verschillende adressen. De oorlog was pas op 11 november 1918 afgelopen. Op 22 januari 1919 vertrok Luduvica weer naar Antwerpen. Carolus bleef nog even en werd op 20 juni 1920 ambtshalve uitgeschreven, waarbij werd opgetekend dat ook hij was vertrokken naar België. Daar is hij op 31 maart 1971 in Antwerpen overleden.
Gert
- Varen is Leven -
marannes
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2019 19:02

Re: Devos Carolus ( Karel )

Bericht door marannes »

best, bedankt voor de info en deze was helemaal correct. Dus ik ben wederom een stapje verder. Intussen zijn we via de CMB te weten gekomen dat Marannes Louis die kapitein en officier was bij CMB gevaren heeft tot 1931 volgens de inschrijvingen in het logboek en dan valt het stil. In 1935 is hij gestorven maar we weten niet wat er tussenin gebeurt is. Werkloos? of op de dool ? Wie zal het weten in ieder geval bedankt voor de info en intussen zoeken we verder

vr ge Marannes R
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Devos Carolus ( Karel )

Bericht door Allen »

Hay @Ronny, geen idee of je hier nog een keer aan komt zeilen.
Er zijn een heel zooitje familieberichten te vinden.
Hieronder enkele.

L. Marannes, geslaagd kapitein lange/groote vaart.
Marannes001.JPG
Marannes001.JPG (121.34 KiB) 1379 keer bekeken


Rouwadvertentie ouders L. Marannes?
Marannes002.JPG
Marannes002.JPG (129.55 KiB) 1379 keer bekeken


Was Louis A. Marannes gehuwd met C.M.M. Deblauwe? (de Blauwe)
Marannes003a.JPG
Marannes003a.JPG (72.05 KiB) 1379 keer bekeken


Eind jaren 1800/begin jaren 1900 heeft er ook een F. Marannes gevaren bij de Belgische loodsdienst.
Marannes004.JPG
Marannes004.JPG (51.85 KiB) 1379 keer bekeken


F. Marannes (1913 e.v.) matroos mailboten Ostende
Marannes005.JPG
Marannes005.JPG (21.49 KiB) 1379 keer bekeken


Later (jaren 1920 e.v.) ook nog een F.M.F Marannes bij de Belgische loodsdienst.
Marannes006.JPG
Marannes006.JPG (19.23 KiB) 1379 keer bekeken


De schrijfwijze van de namen is soms verschillend.
Grtn @Allen


Plaats reactie