op zoek naar de foto van de boot.

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Nhie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020 18:56

op zoek naar de foto van de boot.

Bericht door Nhie »

Beste heer/vrouw,

eerste plaats wil ik me zelf even voorstellen,
ik ben Nhien een van de Vietnammees bootvluchteling in juni 1979 door de SL 32 bij het booreiland in de Philippines water gered.
Dat ben ik heel dankbaar voor,nu ben ik op zoek naar de foto van de boot waar ik me ben gevlucht,
het gaat om een heel kleine boot met een groep van 27 mensen er in,
toen we bij het booreiland komen varen was nachts maar woerden wel door de mensen op het booreiland foto gemaakt,de volgende ochtend door de SL 32 naar het land gebracht. met de boot er achter (geslepen) maar onderweg was hij gezonken, toen hebben wij afscheid van hem genomen.
daarom wil ik heel graag foto van de boot (de eigen boot) willen hebben,dat is de enige hoop om de de boot te herinnering.help me AUB

Al vast bedankt,
Nhien

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: op zoek naar de foto van de boot.

Bericht door j.haver »

op Facebook staat en pagina ; https://www.facebook.com/groups/832109896847807/

Dat is gewijd aan Smit Lloyd. Misschien dat u daar mee succes zult hebben met uw vraag.
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: op zoek naar de foto van de boot.

Bericht door Knopenkees »

Wellicht was het een dergelijk soort bootje, hier in 1976 vanaf een Shell tankers.
Vietnamese bootvluchtelingen Shell Macoma.png
Vietnamese bootvluchtelingen Shell Macoma.png (777.51 KiB) 2053 keer bekeken
cornelisjvm
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2020 13:34

Re: op zoek naar de foto van de boot.

Bericht door cornelisjvm »

Wie onderstaand verhaal herkent, Ik voer op de Bawean als Matroos O/G en heb dit meegemaakt. 1961 Zijn er die hier gegevens en foto's van hebben?

Schade aan de schroef en een ontmoeting met een D How van de ms “Bawean”


Uit het rapport van gezagvoerder J. M. Sanders van het ms “Bawean”, gedateerd 14 maart 1961 lazen wij het volgende aan de schade die aan de schroef is ontstaan:

“Een halve dag na vertrek Port Swettenham* varende ter hoogt van Diamant point, werd op de 4de maart te 19.30 uur plotseling een hevige zwiepende beweging in het schip waargenomen. De tweede werktuigkundige verminderde terstond vaart tot het zwiepen ophield en vervolgens werd een onderzoek ingesteld waarbij bleek, dat de machine normaal werkte. Het geluid dat een schroefblad maakt wanneer het het schroefraam passeert is in het tunnelreces goed te horen en daar was het dan ook duidelijk waarneembaar dat de schroef nog slechts uit drie bladen bestond. Ik vermoed niet dat de schroef een drijvend voorwerp heeft geraakt aangezien geen schok werd gevoeld alvorens het zwiepen begon. We besloten na gehouden beraad met verminderd vermogen door te varen. De volgende morgen konden we bij zeer langzaam draaiende schroef duidelijk vanuit de patrijspoort in de campagne zien, dat een van de schroefbladen bijna geheel was afgebroken. Voerden geleidelijk slagen op tot 57 a 58 omw waarbij het schip nog bijna 9 mijl liep. Arriveerden 10 maart te 06’30 uur voor de haven van Colombo, werden terstond beloodst en meerden op de boeien. Op 12 maart ging het schip te 10.30 uur het dok in. Het uitpompen vergde veel tijd en het was 17.00 uur alvorens de 31 voet diepgang werd bereikt. Helaas bleek dat bij die diepgang de top[ van van het afgebroken gedeelte net gelijk met het wateroppervlak was. Op maandagmorgen 13 maart werd met de werkzaamheden begonnen, foto’s werden genomen. De breuk was glad af. Het koper vertoonde verkleuringen. De voorkant van de breuk was ruwer dan het midden en de achterkant terwijl aan de rand van de breuk aan de achterkant een smalle strook van 6 mm donkerder getint was alsof daar een oude scheur had gezeten. Het voorste en ruwe gedeelte vertoonde het beeld als ware het blad met grote kracht afgerukt. De drie overblijvende bladen werden door de surveyor van bureau Veritas, de H.W.T.K. en mij nauwkeurig geïnspecteerd en bleken onbeschadigd te zijn, op het oog althans. Na foto’s en inspectie werd door de firma Walker een ijzeren platform rond de schroef aangebracht waarna men begon met het afboren van het blad tegenover het schroefblad. Hieraan werkte men continu door.
Op 14 maart was men gereed met de werkzaamheden aan de schroef en kon men beginnen met het oplopen van het dok. Het afsnijden van het schroefblad geschiedde door dicht op elkaar een rij gaten te boren en vervolgens de tussenliggende dammetjes door te zagen met een ijzerzaag. De foto’s van deze onvrijwillige dokking werden ons toegezonden door de 2e stuurman A.J. Langeler, waarvoor wij hem hartelijk dank zeggen”.
Een dag later, op 15 maart, had het ms “Bawean” dhow op het traject Colombo-Aden. We laten kapitein Sanders weer aan het woord, terwijl de derde stuurman H. Hensen zo vriendelijk was om ons over deze ontmoeting enkele foto’s toe te zenden.
“Ondervonden goed weer doch vrij veel stroom tegen. Op 15 maart verkenden wij om ongeveer 17 uur in positie 7’44”N, 74’-46”O een dhow** waarop door de opvarenden gezwaaid werd met vlaggen. Minderden vaart en praaiden het scheepje warbij ons vermoeden, dat zij gebrek hadden aan water juist bleek te zijn. Een roeibootje met enkele lege vaten en kruiken erin kwam langszij en een kaart werd getoond met het verzoek daarin ons bestek te zetten. Het bleek dat het scheepje, dat slechts 13 meter lang was, 54 mensen aan boord had, waaronder vrouwen en kleine kinderen. Zij waren reeds een maand onderwek van Colombo naar Mulaku Atoll*** en zaten al dagen zonder water. Uiteraard zouden een paar vaten water onvoldoende zijn geweest en ik liet het bootje 2x heen en weer varen hetgeen 2 ½ uur in beslag nam.”
Hopelijk is de plaatsing van deze berichten een aanmoediging voor andere opvarenden van onze vloot om bij bijzondere gelegenheden of gebeurtenissen aan boord of aan de wal, ons hierover foto’s of slechts een onderschrift toe te zenden voor publicatie in het S>M>N> nieuws, waarvoor bij voorbaat onze hartelijke dank. H.V.


Info wikipedia 2010:
*
Port Klang (Malay: Pelabuhan Klang; formerly known as Port Swettenham
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: op zoek naar de foto van de boot.

Bericht door v+d »

Antiquariaat Sidonius Ettema heeft ingebonden jaargangen van het SMN nieuws, helaas heb ik de jaargang met het verhaal Bawean niet dus probeer het eens bij Sidonius.
Patru (R.I.P)

Re: op zoek naar de foto van de boot.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Die SMN-nieuws jaargangen zijn op verschillende plaatsen in te zien.
Het makkelijkste is het Stadsarchief Amsterdam.
Het College Zeemanshoop in Amsterdam heeft ze ook, maar is beperkter open. Je kan ze ook een mailtje sturen met je vraag.
Groet, Paul G.


Plaats reactie