Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 18 mei 2018 13:54

Vooroorlogs tafereel in de haven van Scheveningen

Jan
Bijlagen
SchHaven6_150kB.jpg
SchHaven6_150kB.jpg (146.65 KiB) 6838 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 21 mei 2018 16:52

VL73 Elly

De VL73 Elly was de eerste van een serie van 5 trawlers die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan
Bijlagen
VL73-Elly5_150kB.jpg
VL73-Elly5_150kB.jpg (68.5 KiB) 6824 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 26 mei 2018 12:29

IJs laden

Het laden van ijs in de haven van Scheveningen voor een van de loggers van rederij Frank Vrolijk.

Jan
Bijlagen
IJS_150kB.jpg
IJS_150kB.jpg (136.75 KiB) 6751 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 03 jun 2018 22:06

KW39 Wilhelmina Johanna

De motortrawler KW39 Wilhelmina Johanna is voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk onder bouwnr 500 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.

De Wilhelmina Johanna kwam op 1 maart 1961 in de vaart.

Inhoud: 319 bruto ton.
Afmetingen: 46,60/44,03 x 7,63 x 3,75 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

In 1974 is de Wilhelmina Johanna verkocht naar Argentinië en kreeg de naam Santa Rose.

Jan
Bijlagen
KW39-Wilhelmina-Johanna_150.jpg
KW39-Wilhelmina-Johanna_150.jpg (122.39 KiB) 6684 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 13 jun 2018 21:09

SCH101 Trijntje Allegonda

De motortrawler SCH101 Trijntje Allegonda is in 1956 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 130 voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johanna Maria. Het werd op 19 juni 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,86/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie dieselmotor 600 pk. In 1967 opgevoerd tot 900 pk.

Geschiedenis
1964 verhuurd aan B.P.M. als onderzoekingsvaartuig
1967 weer ingezet voor de visserij
1969 omgedoopt in Trijntje Allegonda
1971 overgegaan naar rederij Den Dulk –van Leeuwen en omgedoopt in Poolster SCH56
1975 afgevoerd ivm sanering

Jan
Bijlagen
SCH101-Trijnte-A2_150kB.jpg
SCH101-Trijnte-A2_150kB.jpg (133.28 KiB) 6508 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 30 jun 2018 12:08

SCH5 GUUS

Dit schip werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12 in opdracht van Kramer & Booy. Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam.

In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.

Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m. Inhoud: 225 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.

In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT

De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH5-Guus2_150kB.jpg
SCH5-Guus2_150kB.jpg (99.8 KiB) 6285 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 08 aug 2018 14:34

IJM28 Amsterdam

De motortrawler IJM28 Amsterdam is in 1955 gebouwd bij Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden onder bouwnr. 1431 in opdracht van Firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden. Het schip werd op 7 september 1955 te water gelaten. De proefvaart vond plaats op 6 maart 1956 en op 28 maart van datzelfde jaar vertrok de Amsterdam vanuit Vlaardingen voor het eerst ter visserij.

Inhoud: 333 BRT
Lengte (over alles): 43,16 m
Breedte: 7,84 meter
Holte: 3,75 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Krupp van 750 pk. Deze is in 1962 vervangen door een Deutz van 1000pk.

Geschiedenis
De Amsterdam is eind 1961 met ernstige machineschade binnengesleept en in 1962 verkocht aan rederij W. van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Het schip kreeg de naam Willem van der Zwan (SCH302) en de Krupp motor werd vervangen door een Deutz motor.
De Willem van der Zwan heeft tot 1966 gevaren voor rederij W. van de Zwan en is daarna verkocht aan Konrad Kvalsik te Alesund, Noorwegen. Het schip kreeg toen de naam Gollenes. In 1977 is het schip verlengd.

Jan
Bijlagen
IJM28-Amsterdam2_150kB.jpg
IJM28-Amsterdam2_150kB.jpg (66.62 KiB) 5763 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 11 aug 2018 15:49

SCH106 Boeier

Deze hektrawler is in 1980 onder bouwnr. 195 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip kwam 12 februari 1980 in de vaart.

Inhoud: 843 brt (na verlenging 1023 brt)
Afmetingen: 67,01/63,57 x 12,52 x 6,87 m. (na verlenging 77,01/73,87 x 12,52 x 6,87 m)
Motor: 8cil. MAK turbo dieselmotor met een vermogen van 2800 pk (6600KW). Later opgevoerd naar 3200 pk

Geschiedenis
1983 Verlengd en hermeten
1986 Overgaan naar Ibru Seafoods Ltd uit Nigeria en hernoemd in ODON

Jan
Bijlagen
SCH106-Boeier_150kB.jpg
SCH106-Boeier_150kB.jpg (70.38 KiB) 5694 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 11 sep 2018 16:28

Scheveningen haven

Een vooroorlogs tafereel van zeilloggers in de haven van Scheveningen.

Jan
Bijlagen
Scheveningenhaven_150kB.jpg
Scheveningenhaven_150kB.jpg (85.99 KiB) 5416 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 26 sep 2018 21:29

SCH264 Albatros

Deze zeillogger is in 1915 gebouwd bij de werf N.V. Scheveningsche Scheepbouw Mij onder bouwnr. 7 voor rekening van rederij Gebr. Van Leeuwen uit Scheveningen.

Inhoud: ? brt
Afmetingen: 25 x 6,50 x 3,05 m
Motor : 70 pk dieselmotor

Geschiedenis:
1928 motor ingebouwd
1940 gevorderd door de Duitse Weermacht en als M3602 ingezet
09-09-1945 onder beheer van Bureau Teruggave Vissersvaartuigen
29-09-1945 vrijgegeven te IJmuiden
1965 doorgehaald voor de sloop

Jan
Bijlagen
SCH264-Albatros_150kB.jpg
SCH264-Albatros_150kB.jpg (101.97 KiB) 5247 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 09 dec 2018 14:56

SCH333 Oceaan VII

De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.

Inhoud: 179,41 brutoton
Lengte: 35,75 meter
Breedte: 6,83 meter
Holte: 2,99 meter
Motor: 240 pk 4 cil. Industrie

Historie:
1940 gevorderd door weermacht no, 3402
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1954 SCH 333 Oceaan VII eig. N.V A. v.d. Zwan en Zn
1955 verhuurd aan Jaczon
1961 eig. J. v.d. Zwan
1966 vaartuig verkocht naar Engeland1966 en tussen juni 1966 en augustus 1967 ingezet als piratenzender Radio 270

Jan
Bijlagen
SCH333-Oceaan-VII3_150kB.jpg
SCH333-Oceaan-VII3_150kB.jpg (77.61 KiB) 4716 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 23 dec 2018 21:22

VL 142 Voorwaarts

De hektrawler VL142 Voorwaarts werd in 1975 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr. 535 voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen. Het schip kwanm 17 april 1975 in de vaart.

De tewaterlating van de Voorwaarts vond plaats op 27 maart 1961 waarna het schip op 23 mei 1961 in dienst werd gesteld.

Inhoud: 405 brt. Na verlenging in 1983: 477 brt
Afmetingen: 51,10/48,59 x 9,27 x 3,54 m. Na verlenging: 59,60/56,09 x 9,27 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 14 cilinder Bolnes dieselmotor van 2100 pk.

In 1988 overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij te IJmuiden als SCH144 Voorwaarts. In datzelfde jaar verkocht naar Hull, Engeland als H142 Swanella.

Jan
Bijlagen
VL142-Voorwaarts2_150kB.jpg
VL142-Voorwaarts2_150kB.jpg (73.23 KiB) 4517 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Loggers

Bericht door Breeze » 24 dec 2018 23:34

Jan de Reus schreef:
23 dec 2018 21:22
De hektrawler VL142 Voorwaarts werd in 1975 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr. 535 voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen. Het schip kwanm 17 april 1975 in de vaart.

De tewaterlating van de Voorwaarts vond plaats op 27 maart 1961 waarna het schip op 23 mei 1961 in dienst werd gesteld.
:? .

Maarre, wel een mooi plaatje.

Adri

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1853
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door cor » 25 dec 2018 15:29

De VL 142, de eerste VL 142 Voorwaarts was van 1917 de tweede van 1961 en de
laatste van 1975. De eerste voer nog toen ik bij Hoogendijk op de stoomfiets
VL 114 Voorlichter voer en later op de VL 97 Prinses Juliana voer 1956, 1957 en 1958 en heeft tot 1975 gevaren.
Heeft dus 58 jaar gevaren
De Tweede VL 142 Voorwaarts is gebouwd in 1961 en is in 1974 naar San Benildo Huel S.A
Buenos Aires Argentinië gegaan.
De VL 142 Voorwaarts op boven schilderij is gebouwd in 1975 als Hektrawler.
Had een lengte van 48,59 en een breedte van 9,27 en hoogte van 5,63 meter
Er stond een 14 cylinder Bolnes van 2100 pk in..
In 1983 is deze Hektrawler verlengd naar 56,09 meter
In 1988 is deze Hektrawler naar Scheveningen gegaan en voer als SCH 144 Voorwaarts
In 1988 naar Hull en voer als H142 Swanella voor J. Marr Fishing Ltd Hull

Cor Boer

Denis Lagarde
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2018 16:51

Re: Loggers

Bericht door Denis Lagarde » 25 dec 2018 17:49

Stoomlogger red bemanning van schip dat op een mijn was gelopen ( 1919)
Bijlagen
13892074_1046826078758436_5214899291331202141_n.jpg
13892074_1046826078758436_5214899291331202141_n.jpg (131.41 KiB) 4378 keer bekeken

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1853
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door cor » 25 dec 2018 23:24

Hallo Dennis de VL 86 Au Revoir was in 1903 gebouwd voor Reederij De Industrie op de werf
van P Smit te Rotterdam
Deze stoomfiets was van het type knorhaan had een lengte van 33,53 een breedte van 7,03
Holte van 3,32, er stond een triple expansie machine van 167 PK in.
In 1915 is deze fiets overgegaan naar De Doggermaatschappij en voer als VL 86 Vooruit
In 1924 is er een nieuwe ketel ingeplaatst.
In 1941 is deze fiets gevorderd en werd Kiel X en in 1945 terug naar de Doggermaatschappij
VL 86 vooruit.
Ik weet nog toen ik op de stoomfiets VL 114 Voorlichter voer in 1956 de VL 86 een aanvaring
op de Waterweg gehad heeft met de Coaster Atlantic en het SS Clangula toen was de
Vlaardingse schippet Kees of Cees Lely aan boord dit gebeurde op11-10-1956.
De stoomfiets is toen aan de grond gezet en gekapseisd de bemanningen zijn toen allemaal
gered.
Hierna heeft deze fiets niet meer de visserij beoefend en is voor sloop verkocht aan de
Zethameta
(type knorhaan werd zo genoemd als je de stoomfiets van bovenaf zag had die de omtrek als van een knorhaan
rode poon)

Cor Boer



Plaats reactie