Coaster Art

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Coaster Art

Bericht door Herman »

Voor het eerst waag ik mij aan de penseel en verf,dit zijn twee probeersels
Afbeelding

Afbeelding
.
gr.Herman.

Gebruikersavatar
oyibo
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2010 01:09
Locatie: Malaga
Contacteer:

Re: Coaster Art

Bericht door oyibo »

mooi gedaan herman ! en dat voor je èèrste tekeningen :-D . dat belooft veel mooi werk in de toekomst.
het belangrijkste is dat je plezier hebt in het maken van tekeningen van mooie bootjes.
ga zo door.
gr bartjan
let love rule
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Coaster Art

Bericht door Herman »

Bartjan bedankt voor het compliment,ter verduidelijking dit was de eerste keer dat ik met verf aan de gang was,daarvoor tekende ik altijd met een potlood of een tekenpen,zie pagina 1.Maar er komt vast wel meer van mijn verfkwast,wat dan eventueel ook op het forum gezet wordt.
gr.Herman
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Coaster Art

Bericht door Old Fart »

De Britse coaster CENTURITY van Everard & Son in Rotterdam.Deel van een gouache waarop ik de Schonfels zware lading laat pakken.
grn,Frits Hoogstrate
Bijlagen
CENTURITY.jpg
CENTURITY.jpg (342.03 KiB) 3778 keer bekeken
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Coaster Art

Bericht door Herman »

Coaster in slecht weer geschilderd,het is geen bestaand schip meer fantasie.
Afbeelding
gr.Herman
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Coaster Art

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

Ik heb een aquarel geschilderd van de Lampong terwijl ze ligt te laden of te lossen ergens aan een steigertje in de Djambi (nu sungai Jambi) rivier in Zuid Sumatra.
De Lampong (oorspronkelijk Kota Nica) was één van de 20 zogenaamde Sitsen coasters. Het waren scheepjes die oorspronkelijk bestemd waren voor de bevoorrading van de Amerikaanse troepen in de Stille Zuidzee, zogenaamde Army Freight and Supply vessels.
Aan het eind van de oorlog werd de order gecanseld. Ze zijn toen afgebouwd voor gebruik als koopvaardijschip in opdracht van de Nederlands Indische regering en in beheer gegeven aan de KPM, die ze in 1948 heeft gekocht.
Na verschillende keren van eigenaar te zijn gewisseld is de Lampong als Dumas in 1978 gesloopt.
Het was een schip van bijna55 meter lang, een kleine 9 meter breed en een holte van ruim 2,5 meter.
De bruto tonnage was 556 ton, netto 361.
Naar aanleiding van de stellage op de voorkant van het schip heeft Theo Horsten het volgende geschreven:
De Sitzencoasters werden in 1945/1946 gebouwd. Een tweede toplicht was toen nog niet verplicht en dat hadden ze ook niet. De Internationale SOLAS conferentie die in 1948 in Londen werd gehouden, deed de aanbeveling dat schepen van meer dan 150 voet lengte een tweede toplicht moesten gaan voeren. Daarbij moest het voorste toplicht tenminste 15 voet lager zitten dan het achterste, terwijl de horizontale afstand tussen beide lichten tenminste drie mijl de verticale moest zijn.
De Sitzencoaster waren maar 181 voet over all en 171 voet tussen de loodlijnen, dus met de mast met het achterste toplicht voorlijker dan het midden, kwam dat voorste toplicht helemaal voorop terecht. Dat kon natuurlijk wel met een mastje zo dun als een vlaggenstok, maar om veilig en snel een lamp te kunnen verwisselen - of een olielamp te plaatsen - was een stevige ladder noodzakelijk. Vandaar deze constructie.


groeten
Evert Sikkema
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Coaster Art

Bericht door Herman »

Dit is een werktekening,van wat een schilderij misschien gaat worden,hier probeer ik een schip schuin van achteren te tekenen,en er wat diepte in aan te brengen,doormiddel van de achtergrond.De naam van de tekening dekt volgens mij de lading.
Afbeelding
gr.Herman
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Coaster Art

Bericht door Old Fart »

De ASPERA bij Frans Swarttouw
Waalhaven,1960.De Aspera (bj.1957-brt.385,eig.J.Pronk,Groningen) is op een mistige zondag in Rotterdam gearriveerd,met kolen uit Goole.Gouache,30x42 cm.
grn,Frits Hoogstrate
Bijlagen
ROTTERDAM-43-950.jpg
ROTTERDAM-43-950.jpg (274.03 KiB) 3401 keer bekeken
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Coaster Art

Bericht door Herman »

Pentekening Carebeka IX.
Afbeelding
gr.Herman
Mariner (R.I.P.)

Re: Coaster Art

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Dit is een werktekening,van wat een schilderij misschien gaat worden,hier probeer ik een schip schuin van achteren te tekenen,en er wat diepte in aan te brengen,doormiddel van de achtergrond.De naam van de tekening dekt volgens mij de lading
Hallo Herman,

Fraaie tekening! Maar als ik ouwe op die kuster zou zijn, dan zou ik toch rap even bakboordroer geven, want hij zit nog lang niet midden voor het gat en stevent zo recht op die stuurboordpijler af. Klein detailtje misschien, maar ja...... :roll:

Groets,

Mariner


Plaats reactie