Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Hierbij een paar schilderijen van loggers.

Jan
SCH 6 Alida (olieverf op board 40x30)<br /><br />De SCH 6 Alida werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan &amp; Zn. N.V.  te Scheveningen.  Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V.  Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.<br /><br />De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.<br /><br />De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter.  De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.<br /><br />In juni 1980 werd de ‘Alida’  bij Scheepswerf ‘Welgelegen’  te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.<br /><br />In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.<br /><br />Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.<br />.<br />.
SCH 6 Alida (olieverf op board 40x30)

De SCH 6 Alida werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.
.
.
SCH6 Alida.JPG (54.92 KiB) 18285 keer bekeken
SCH 303 Wilhelmina Maria (olieverf op board 40x30)<br /><br />De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan &amp; Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.<br /><br />Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton<br />Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk<br /><br />Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.<br /><br />Zusterschip van de WILHELMINA MARIA was de SCH 23 YKE welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij JACZON te Scheveningen.  Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.<br />.<br />.
SCH 303 Wilhelmina Maria (olieverf op board 40x30)

De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de WILHELMINA MARIA was de SCH 23 YKE welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij JACZON te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.
.
.
SCH303 Johanna Wilhelmina.jpg (73.89 KiB) 18285 keer bekeken
Bijlagen
VL 1 Ursinus (olieverf op board 40x30)<br /><br />De VL 1 Ursinus is in 1965 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 188 in opdracht van de Zeevisserij Maatschappij Holland te Vlaardingen.<br /><br />De Ursinus was het vierde schip uit een serie van 5 schepen welke in Scheveningen zijn gebouwd.  De andere schepen uit de serie waren:<br /><br />1963	VL 73 Elly	Bouwnr. 174	Visserij Mij. Kwakkelstein<br />1964	VL 34 Anita	Bouwnr. 181	Visserij Mij. Vlaardingen<br />1964	VL 105 Elisabeth	Bouwnr. 187	Visserij Mij. Kwakkelstein<br />1965	VL 90 Caroline	Bouwnr. 191	Visserij Mij. Vlaardingen<br /><br />Afmetingen van het schip zijn: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. Bruto inhoud: 324 BRT. <br />Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk. <br /><br />Het schip heeft tot 1979 gevaren en is in 1980 verkocht naar Zuid-Afrika als Southern Striker voor Oceanpac (Pty) Ltd te Kaapstad.  Het schip is 13 februari  1980 vertrokken uit IJmuiden.<br />.<br />.
VL 1 Ursinus (olieverf op board 40x30)

De VL 1 Ursinus is in 1965 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 188 in opdracht van de Zeevisserij Maatschappij Holland te Vlaardingen.

De Ursinus was het vierde schip uit een serie van 5 schepen welke in Scheveningen zijn gebouwd. De andere schepen uit de serie waren:

1963 VL 73 Elly Bouwnr. 174 Visserij Mij. Kwakkelstein
1964 VL 34 Anita Bouwnr. 181 Visserij Mij. Vlaardingen
1964 VL 105 Elisabeth Bouwnr. 187 Visserij Mij. Kwakkelstein
1965 VL 90 Caroline Bouwnr. 191 Visserij Mij. Vlaardingen

Afmetingen van het schip zijn: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. Bruto inhoud: 324 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

Het schip heeft tot 1979 gevaren en is in 1980 verkocht naar Zuid-Afrika als Southern Striker voor Oceanpac (Pty) Ltd te Kaapstad. Het schip is 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden.
.
.
VL1.jpg (86.91 KiB) 18367 keer bekeken
SCH 5 Guus  (olieverf op board 40x30)<br /><br />Dit schip werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12  in opdracht van Kramer &amp; Booy.  Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE  in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam. <br /><br /> In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.<br /><br />Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m.  Inhoud: 225 BRT<br />Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.<br /><br />In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT<br /><br />De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.<br /><br />Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.<br />.<br />.
SCH 5 Guus (olieverf op board 40x30)

Dit schip werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12 in opdracht van Kramer & Booy. Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam.

In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.

Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m. Inhoud: 225 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.

In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT

De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.
.
.
SCH5(2).jpg (76.92 KiB) 18353 keer bekeken
VL 7 Ada  (olieverf op board 40x30)<br /><br />De VL 7 Ada is in 1956 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen onder bouwnr. 107 in opdracht van de Zeevisserij Mij. Holland.<br />De tewaterlating vond plaats op 5 oktober 1955. Het schip kwam in de vaart op 20 maart 1956.<br /><br />Afmetingen: 40,60/37,76 x 7,24 x 3,75 m. Bruto inhoud: 257 BRT.<br />Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 500 pk.<br /><br />Het schip heeft tot 175 gevaren en daarna opgelegd.  In 1979 is het schip voor de sloop verkocht en op 10 januari 1980 is het schip vertrokken uit IJmuiden voor de laatste reis.<br />.<br />.
VL 7 Ada (olieverf op board 40x30)

De VL 7 Ada is in 1956 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen onder bouwnr. 107 in opdracht van de Zeevisserij Mij. Holland.
De tewaterlating vond plaats op 5 oktober 1955. Het schip kwam in de vaart op 20 maart 1956.

Afmetingen: 40,60/37,76 x 7,24 x 3,75 m. Bruto inhoud: 257 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 500 pk.

Het schip heeft tot 175 gevaren en daarna opgelegd. In 1979 is het schip voor de sloop verkocht en op 10 januari 1980 is het schip vertrokken uit IJmuiden voor de laatste reis.
.
.
VL7(2).jpg (121.08 KiB) 18353 keer bekeken
SCH 236 Noordster (olieverf op board 40x30)<br /><br />Meetbriefnr:	7993 / 16984<br />Scheepswerf:	N.V. Sleephelling Mij Scheveningen<br />Motor:	240 Pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 <br />960 Pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973<br />Bruto:	178,23 ton<br />Netto:	71,76 ton<br />Lengte:	33,37 / 34,26 meter<br />Breedte:	6,82 meter<br />Holte:	3,05 meter<br />Geschiedenis:	1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn<br />1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn<br />1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. &amp; A. v/d Toorn<br />1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn<br />1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden<br />1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen<br />1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor<br />1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten<br />1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering<br />1977 verkocht naar Engeland<br />1978 Aurora sportvisser<br />Schippers uit 1900	1950 t/m 1955: C. de Graaf<br />1956 t/m 1959: Jac. Mos<br />1960 t/m 1962: K. Kleijn<br />1963: W.D. de Jong<br />.<br />.
SCH 236 Noordster (olieverf op board 40x30)

Meetbriefnr: 7993 / 16984
Scheepswerf: N.V. Sleephelling Mij Scheveningen
Motor: 240 Pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950
960 Pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Bruto: 178,23 ton
Netto: 71,76 ton
Lengte: 33,37 / 34,26 meter
Breedte: 6,82 meter
Holte: 3,05 meter
Geschiedenis: 1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser
Schippers uit 1900 1950 t/m 1955: C. de Graaf
1956 t/m 1959: Jac. Mos
1960 t/m 1962: K. Kleijn
1963: W.D. de Jong
.
.
SCH236 Noordster.JPG (86.04 KiB) 18254 keer bekeken
VL 34 Anita (olieverf op board 40x30)<br /><br />Het schip is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr.  181 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.<br /><br />Te water gelaten op 31 januari 1964. In de vaart 1 juni 1964. <br /><br />Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.  324 bruto ton register.<br /><br />Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.<br /><br />1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij. <br />1979: afgevoerd.  <br />1987: verkocht  naar het buitenland en 30 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden.<br />.<br />.
VL 34 Anita (olieverf op board 40x30)

Het schip is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 181 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

Te water gelaten op 31 januari 1964. In de vaart 1 juni 1964.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. 324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd.
1987: verkocht naar het buitenland en 30 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden.
.
.
VL34 Anita.JPG (65.72 KiB) 18218 keer bekeken
KW 8 Deining (olieverf op board 50x40) <br /><br />Deze motortrawler werd in 1936 gebouwd te Bath bij Bath Iron Works en heette oorspronkelijk Swell . <br /><br />Bruto inhoud 324 register ton, lengte overall 43,97 m; lengte tussen de loodlijnen 39,75 m; breedte 7,66 m; holte 3,73 m. <br /><br />Het schip was uitgerust met een 6 cilinder McIntos &amp; Seymour motor van 750 pk. <br /><br />Na de oorlog ging het schip over naar de Gemeinwirtschaftliche Hochseefischerei te Bremerhaven en voer als Swell BX 569 onder Duitse vlag.  In 1954 werd het schip voor Nederlandse rekening aangekocht en arriveerde in november 1954 in IJmuiden.  <br /><br />De rederij Meerburg’s Noordzeevisserij en Haring export te Katwijk aan Zee kocht de trawler in december 1954. Op 26 mei 1955 vertrok het schip ter visserij onder de naam Deining KW 8.<br />.<br />.
KW 8 Deining (olieverf op board 50x40)

Deze motortrawler werd in 1936 gebouwd te Bath bij Bath Iron Works en heette oorspronkelijk Swell .

Bruto inhoud 324 register ton, lengte overall 43,97 m; lengte tussen de loodlijnen 39,75 m; breedte 7,66 m; holte 3,73 m.

Het schip was uitgerust met een 6 cilinder McIntos & Seymour motor van 750 pk.

Na de oorlog ging het schip over naar de Gemeinwirtschaftliche Hochseefischerei te Bremerhaven en voer als Swell BX 569 onder Duitse vlag. In 1954 werd het schip voor Nederlandse rekening aangekocht en arriveerde in november 1954 in IJmuiden.

De rederij Meerburg’s Noordzeevisserij en Haring export te Katwijk aan Zee kocht de trawler in december 1954. Op 26 mei 1955 vertrok het schip ter visserij onder de naam Deining KW 8.
.
.
KW8 Deining.JPG (59.06 KiB) 18134 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 20 feb 2011 16:10, 13 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Gebruikersavatar
Aloha Piet
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jul 2004 08:24
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Aloha Piet »

Dag Jan, welkom op Kombuispraat.
gr Piet van Oosten
Drank is de pest in andermans lijf....

Gebruikersavatar
oyibo
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 okt 2010 01:09
Locatie: Malaga

Re: loggers

Bericht door oyibo »

bootjes tekenen en schilderen is en blijft leuk als je interesse hebt voor de zeevaart. hier een paar van mijn werkjes. welliswaar geen kunst , maakte ze gewoon voor mezelf zonder kennis van schildertechniek.
Bijlagen
kotter.jpg
kotter.jpg (119.48 KiB) 18129 keer bekeken
logger.jpg
logger.jpg (108.02 KiB) 18129 keer bekeken
let love rule

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3791
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Is tòch mooi mienjong :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: loggers

Bericht door rinus »

deze topic heet loggers , maar er staan weinig loggers op wel trawlers en kotters

shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: loggers

Bericht door shipwis »

mogguh, Rinus :idea:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: loggers

Bericht door rinus »

morgen pete

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Loggers 2

Bericht door Jan de Reus »

Hierbij het vervolg op Loggers 1
IJM 24 Vios (olieverf op board 50 x 40 cm)<br /><br />Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen &amp; Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan &amp; Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer &amp; Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde. <br /><br />bruto inhoud 538 ton <br />lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m <br />machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen <br />ketel kolengestookte Schotse ketel<br /><br />In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.<br /><br />De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.<br />.<br />.
IJM 24 Vios (olieverf op board 50 x 40 cm)

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.
.
.
IJM24 Vios_bewerkt_800x600.jpg (151.5 KiB) 17660 keer bekeken
Bijlagen
VL 73 Elly (olieverf op board 50x40 cm)<br /><br />De Elly VL 73 was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.<br /><br />De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.<br /><br />Dat waren in 1964 de Anita VL 34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL 105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL 1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL 90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.<br />.<br />.<br />.
VL 73 Elly (olieverf op board 50x40 cm)

De Elly VL 73 was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL 34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL 105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL 1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL 90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.
.
.
.
VL73 Elly_800x600.jpg (209.29 KiB) 17861 keer bekeken
VL 110 Michiel Jan (olieverf op board 40x30 cm)<br /><br />De VL 110 Michiel Jan is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen voor N.V. W. Kwakkelstein te Vlaardingen.<br />De tewaterlating vond plaats op 7 november 1957 en het schip werd overgedragen op 15 maart 1958.  Het schip kwam in de vaart op 17 maart 1958.<br /><br />Afmetingen: 40,60/36,30 x 7,24 x 3,62 m. Bruto inhoud: 259 BRT.<br />Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 650 pk. Deze werd in 1973 vervangen door een nieuwe van hetzelfde fabrikaat met een vermogen van 1200 pk.<br /><br />Zusterschepen zijn de in 1956 gebouwde Francina KW 153 voor de Visserij Mij. Insulinde te Katwijk aan Zee en de Ada VL 7 voor de Zeevisserij Mij. Holland te Vlaardingen.<br />.
VL 110 Michiel Jan (olieverf op board 40x30 cm)

De VL 110 Michiel Jan is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen voor N.V. W. Kwakkelstein te Vlaardingen.
De tewaterlating vond plaats op 7 november 1957 en het schip werd overgedragen op 15 maart 1958. Het schip kwam in de vaart op 17 maart 1958.

Afmetingen: 40,60/36,30 x 7,24 x 3,62 m. Bruto inhoud: 259 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 650 pk. Deze werd in 1973 vervangen door een nieuwe van hetzelfde fabrikaat met een vermogen van 1200 pk.

Zusterschepen zijn de in 1956 gebouwde Francina KW 153 voor de Visserij Mij. Insulinde te Katwijk aan Zee en de Ada VL 7 voor de Zeevisserij Mij. Holland te Vlaardingen.
.
VL110 Michiel Jan 800x600.jpg (181.34 KiB) 17861 keer bekeken
SCH289 De Vrede (olieverf op board 30x24 cm)<br />.<br />.
SCH289 De Vrede (olieverf op board 30x24 cm)
.
.
SCH289 Vrede_800x600.jpg (197.9 KiB) 17861 keer bekeken
SCH 72 Tonny (olieverf op board 40x30 cm)<br /><br />De Tonny en het zusterschip Janny werden als VL 74 resp. VL 30 gebouwd bij de scheepsbouwwerf De Nieuwe Maas van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. De Tonny werd in 1942 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter.  Als M5621 bevond het schip zich na de bevrijding in Noorwegen. <br />Onder de naam Ingrid arriveerde het schip op 23 september 1945 te IJmuiden en heeft daarna, tot juli 1946 sleepdiensten verricht voor het Bureau Teruggave Visserijvaartuigen te IJmuiden.<br /><br />Eerst in 1947 kon het schip, groot 215 ton, voor het oorspronkelijke doel, de visserij, vertrekken onder de naam Tonny VL 74. Evenals de Janny kwam het in 1953 als SCH 72 vanuit Scheveningen te varen voor de Rederij v/h Frank Vrolijk en dat duurde tot 1963. Na een aantal jaren in de Scheveningse haven te hebben gelegen werd de Tonny in maart 1972 naar Amsterdam overgebracht.<br /><br />Afmetingen: 214,58 ton netto, 101,54 ton, lengte:36,55 m, breedte:7,03 m, holte3,39 m <br />Motor: 360 Pk 6 cil Bolnes<br />. <br />.
SCH 72 Tonny (olieverf op board 40x30 cm)

De Tonny en het zusterschip Janny werden als VL 74 resp. VL 30 gebouwd bij de scheepsbouwwerf De Nieuwe Maas van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. De Tonny werd in 1942 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter. Als M5621 bevond het schip zich na de bevrijding in Noorwegen.
Onder de naam Ingrid arriveerde het schip op 23 september 1945 te IJmuiden en heeft daarna, tot juli 1946 sleepdiensten verricht voor het Bureau Teruggave Visserijvaartuigen te IJmuiden.

Eerst in 1947 kon het schip, groot 215 ton, voor het oorspronkelijke doel, de visserij, vertrekken onder de naam Tonny VL 74. Evenals de Janny kwam het in 1953 als SCH 72 vanuit Scheveningen te varen voor de Rederij v/h Frank Vrolijk en dat duurde tot 1963. Na een aantal jaren in de Scheveningse haven te hebben gelegen werd de Tonny in maart 1972 naar Amsterdam overgebracht.

Afmetingen: 214,58 ton netto, 101,54 ton, lengte:36,55 m, breedte:7,03 m, holte3,39 m
Motor: 360 Pk 6 cil Bolnes
.
.
SCH72 Tonny_800x600.jpg (182.11 KiB) 17861 keer bekeken
VL 90 Caroline (olieverf op board 50 x 40 cm)<br /><br />Het schip is in 1965 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr.  191 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.<br /><br />Te water gelaten op 20 april 1965. In de vaart 22 juli 1965. <br /><br />Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.  324 bruto ton register.<br /><br />Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.<br /><br />1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij. <br />1979: afgevoerd.  <br />1980: verkocht  naar Zuid-Afrika  (Viking Fishing Co. Ltd. Kaapstad) en 13 februari  1980 vertrokken uit IJmuiden. <br />1984: overgegaan naar Caroline (Pty) Ltd. Kaapstad<br /><br />De Caroline is het zusterschip van de VL 34 Anita die in 1964 gebouwd is.<br />.<br />.
VL 90 Caroline (olieverf op board 50 x 40 cm)

Het schip is in 1965 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 191 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

Te water gelaten op 20 april 1965. In de vaart 22 juli 1965.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. 324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd.
1980: verkocht naar Zuid-Afrika (Viking Fishing Co. Ltd. Kaapstad) en 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden.
1984: overgegaan naar Caroline (Pty) Ltd. Kaapstad

De Caroline is het zusterschip van de VL 34 Anita die in 1964 gebouwd is.
.
.
VL90 Caroline_800X600.jpg (174.83 KiB) 17660 keer bekeken
VL90 Caroline (olieverf op board 40 x 30 cm)<br />.<br />.
VL90 Caroline (olieverf op board 40 x 30 cm)
.
.
VL90 Caroline_2_800x600-1.jpg (162.93 KiB) 17660 keer bekeken
VL1 Ursinus (olieverf op board 30 x 24 cm)<br />.<br />.
VL1 Ursinus (olieverf op board 30 x 24 cm)
.
.
VL1 Ursinus_klein_800x600.jpg (184.56 KiB) 17660 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

Een schilderij van de YM9 Haarlem (afmetingen 40x30cm)
Bijlagen
YM9 Haarlem (olieschilderij op board 40x30 cm).<br /><br />De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane &amp; Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.<br /><br />bruto inhoud:      431 ton <br />afmetingen:        lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m <br />machine:             3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos &amp; Smith <br />ketel:                   kolengestookte Schotse ketel<br /><br />In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.<br /><br />Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.<br />;<br />;
YM9 Haarlem (olieschilderij op board 40x30 cm).

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel

In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.
;
;
YM9 Haarlem_800x600.jpg (392.91 KiB) 17560 keer bekeken
YM24 Vios (olieschilderij op board 30x24cm)
YM24 Vios (olieschilderij op board 30x24cm)
YM24 Vios_2 _800x600.jpg (369.49 KiB) 17560 keer bekeken
Zeillogger YM396 (olieschilderij op board 40x30cm)
Zeillogger YM396 (olieschilderij op board 40x30cm)
YM396_800x600_bewerkt-1.jpg (407.35 KiB) 17559 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: loggers

Bericht door Jan de Reus »

VL73 Elly toegevoegd.
Bijlagen
VL73 Elly
VL73 Elly
VL73-Elly_800x600_2.gif (349.48 KiB) 17342 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie