Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 20 jan 2019 13:48

SCH23 Jacob van der Zwan

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een serie hektrawlers. Tot die serie behoorde ook de SCH23 Jacob van der Zwan.

De andere schepen uit serie waren: de
• SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
• SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
• SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
• SCH120 Poseidon (1973)
• SCH90 Onderneming I (1973)
• SCH21 De Hoeker (1974)
• VL89 Monica (1974)
• SCH108 Onderneming II (1974)
• SCH22 De Buis (1975)

De Jacob van der Zwan is onder bouwnr 1474/220 gebouwd bij Scheepswerf Boot-Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1984 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan
Bijlagen
SCH23-Jacob-van-der-Zwan2_1.jpg
SCH23-Jacob-van-der-Zwan2_1.jpg (62.96 KiB) 4573 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 25 jan 2019 11:35

SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1973 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH54 Franziska welke in 1974 bij dezelfde werf is gebouwd.

Inhoud: 477 BRT
Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,93 meter. De inhoud van de Willem van der Zwan werd daarmee vergroot tot 565 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg toen de naam Azangar met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
Bijlagen
SCH302-Willem-van-der-Zwan4.jpg
SCH302-Willem-van-der-Zwan4.jpg (55.79 KiB) 4515 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 30 jan 2019 12:17

SCH 21 Arie van der Zwan

De motortrawler SCH21 Arie van der Zwan is in 1961 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen. Het schip kwam 8 juli 1961 in de vaart.
Zusterschepen waren de SCH22 Magnolia (1962) en de SCH33 Margriet (1963).

Inhoud: 351 BRT
Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd de naam gewijzigd in SCH21 Vier Gebroeders.
Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.
In 1979 alsnog in de vaart gekomen als R.V. Explorer voor Environmental Research Associates Va. Panama

Jan
Bijlagen
SCH21-Arie-van-der-Zwan3_15.jpg
SCH21-Arie-van-der-Zwan3_15.jpg (77.12 KiB) 4384 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 15 feb 2019 16:03

SCH246 Geertruida

De motortrawler Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari 1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd. In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd te Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Jan
Bijlagen
SCH246-Geertruida3_150kB.jpg
SCH246-Geertruida3_150kB.jpg (74.26 KiB) 3859 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 15 mar 2019 16:09

SCH6 Alida

De SCH6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.

Jan
Bijlagen
SCH6-Alida_150kB.jpg
SCH6-Alida_150kB.jpg (96.91 KiB) 3352 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 22 mar 2019 19:23

Op het schilderij de eerste haven van Scheveningen met de visafslag. Rechts op het schilderij de hektrawler SCH6 Alida.

SCH6 Alida

De hektrawler SCH6 Alida werd in 1984 bij de IJsselwerf te Capelle a/d IJssel gebouwd onder bouwnr. 209 voor rekening van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen.

Inhoud: 2625 BRT (na verlenging 3274 brt)
Afmetingen: 88,24/82,78 x 14,00 x 9,00 m. (na verlenging: 99,24/93,78).
De hoofdmotor was een Deutz van 4.400 PK.

In april 2008 is bij de Scheepswerf Reimerswaal te Hansweert begonnen aan een langdurige verbouwing waarbij het schip is verlengd met 11 meter en o.m. de motor is vervangen door een Wärtsilä met een vermogen van 5300 pk. De verbouwing heeft als gevolg van een brand langer geduurd dan gepland zodat het schip pas in september 2009 weer in de vaart kwam.

Jan
Bijlagen
SCHHaven_150kB.jpg
SCHHaven_150kB.jpg (44.28 KiB) 3233 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 04 apr 2019 19:31

SCH45 Bastiaan

Deze motortrawler werd in 1963 gebouwd te Scheveningen door de Sleephelling Mij. onder bouwnr. 180 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. Het schip kwam op 13 april 1963 in de vaart.

Afmetingen: 37,12/34,39 x 7,22 x 3,65 m. Inhoud: 260 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 800 pk.

Geschiedenis:
1966: in Noorwegen verbouwd voor de ringnetvisserij
1968: in Stellendam omgebouwd voor de boomkorvisserij
1974: motor vervangen door een MWM van 1000pk
1975: afgevoerd ivm sanering

SCH249 Arie

Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.

Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH45-Bastiaan_150kB.jpg
SCH45-Bastiaan_150kB.jpg (102.8 KiB) 2937 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 05 apr 2019 11:02

Wederom een pracht Jan !.
De schepen zijn duidelijk weergegeven en liggen op een duidelijke locatie.
Of het nu op zee is, dan wel in de haven, je treft het m.i. altijd goed. Ook je beschrijvingen zijn goed chronologisch weergegeven.
Visserij is duidelijk niet mijn 1e interesse, maar ik geniet altijd van je werk !.
Ik hoop dat je er nog lang mee doorgaat. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 05 apr 2019 15:28

Roy,

Leuk om te horen dat je mijn werk op prijs stelt. Schilderen is een leuke verslaving en ik ben niet van plan om 'af te kicken'. Dus wees gerust. Ze zullen blijven komen.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 10 mei 2019 16:33

SCH45 Bastiaan

Deze motortrawler werd in 1963 gebouwd te Scheveningen door de Sleephelling Mij. onder bouwnr. 180 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. Het schip kwam op 13 april 1963 in de vaart.

Afmetingen: 37,12/34,39 x 7,22 x 3,65 m. Inhoud: 260 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 800 pk.

Geschiedenis:
1966: in Noorwegen verbouwd voor de ringnetvisserij
1968: in Stellendam omgebouwd voor de boomkorvisserij
1974: motor vervangen door een MWM van 1000pk
1975: afgevoerd ivm sanering

Jan
Bijlagen
SCH45-Bastiaan2_150kB.jpg
SCH45-Bastiaan2_150kB.jpg (117.14 KiB) 2206 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Loggers

Bericht door jdbvos » 10 mei 2019 18:08

Weer een prachtstuk, Jan !

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 10 mei 2019 22:52

Alleen al de ongebruikelijke manier van weergeven in de haven van Scheveningen, maakt dit schilderij m.i. heel aantrekkelijk. Immers, als je over de kaai loopt heb je bij een gelijke waterstand zo'n zicht op elk willekeurig schip.
Mooi hoor !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 17 mei 2019 12:23

SCH63 Adriana Johanna

Deze stoomlogger is in 1901 onder briefnr 6252 als MA1 Burgemeester Ripping gebouwd bij V.d. Kuyl te Slikkerveer voor rekening van rederij Maassluische Haring en Beugvisserij. Het schip is later omgebouwd tot motorlogger.

Inhoud: 162,85 brt netto 84,89 ton
Afmetingen: 32,65 x 6,73 x 3,25 m
Motor: 200 pk 4 cil. Deutz bouwjaar 1946

Geschiedenis:
1901 MA1 Burgemeester Ripping eigenaar Maassluische Haring en Beugvisserij
1929 MA1 Martina eigenaar M. Dirkzwager
1933 VL17 Morgenster eigenaar Visserij Maatschappij Zuid Holland
1936 SCH63 Adriana Johanna eigenaar Frank Vrolijk
1947 omgebouwd tot motorlogger
1962 SCH62 Vrede eigenaar Frank Vrolijk
1963 Opgelegd
1964 Verkocht aan N.V. Pamatex voor de sloop

SCH412 Joh. den Dulk Jacz.

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr. 5339 gebouwd bij A. de Jong te Vlaardingen als IJM47 Krijntje voor rekening van Zeevisserij Maatschappij “De Elf Provincieën” te IJmuiden.

Inhoud: 157,26 brt (netto 90,10 ton)
Afmetingen: 33,29 x 6,65 x 2,80 m
Motor: 60 pk Brons (deze is later vervangen door een 3 cil. 160 pk Stork diesel bouwjaar 1947)

Geschiedenis:
1916 IJM47 Krijntje eigenaar Zeevisscherij Mij. "De Elf Provincieën"
1916 IJM47 Krijntje eigenaar N.V. Zeevisserij Mij. "Provincie Zeeland
1918 SCH412 Drie Gezusters eigenaar Jac. den Dulk & Zn
1925 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. wijziging naam
1964 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. verkocht voor sloop aan N.V. Pamatex te Scheveningen

Jan
Bijlagen
SCH063-&-SCH412_150kB.jpg
SCH063-&-SCH412_150kB.jpg (123.87 KiB) 1927 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 24 mei 2019 20:03

SCH305 Maria

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 7049 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij te Scheveningen voor rekening van rederij C. v/d Toorn Jzn.

Inhoud: 135,72 (na verlenging 184,74) brt netto 85,37 (na verlenging 93,19) ton
Afmetingen: 35,28 x 6,74 x 23,07 m
Motor: 50 pk Werkspoor 4 cil. bouwjaar 1947

Geschiedenis
1918 Ingeschreven als vrachtvaartuig
1919 Herinschrijving, eig. C. v/d Toorn Jzn
1934 Eig. W. v/d Toorn
1937 Eig. A. den Dulk Pzn
1941 Gevorderd door Duitse Marine
1945 Vrijgegeven te IJmuiden
1947 Eig. N.V. Rederij en Haringhandel v/h A. den Dulk En Zn. verlenging, hermeten en wijziging motor
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
Bijlagen
SCH305-Maria_150kB.jpg
SCH305-Maria_150kB.jpg (125.87 KiB) 1569 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 24 mei 2019 20:51

Je hebt al lang en breed bewezen goed ingevoerd te zijn in de visserij Jan !.
Nu heb ik een vraagje dat als sinds 1966 bij mij leeft. Bijna een live time zogezeit. :wink:
Ik voer in dat jaar op een kempenaar waar de Lister-Blackstone van in de soep liep. We kregen er een 3 cil. Bolnes van 150 apk. voor terug. Dat was een 2e handsje uit 1956 en had in een Katwijkse logger of kotter gestaan.
Heb jij misschien enig idee welk visserschip dit geweest is ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 26 mei 2019 10:48

Beste Roy,

Ik kan je helaas niet helpen aan het antwoord op jouw vraag. Wel zal ik zal jouw vraag voorleggen aan een Katwijk expert. Misschien dat hij meer weet.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie