Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
roy
Berichten: 11139
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 26 mei 2019 11:53

Bedankt voor je reactie Jan.We wachten een evt. vervolg gewoon af.
Het steekt nu ook niet meer op een jaar................... :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 466
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 09 jun 2019 14:29

Roy,

Van Jan van Welie uit Katwijk kreeg ik de volgende info:

Hoi, de motor moet dan al een tijdje in de opslag gestaan hebben. De KW.53 werd in 1956 voorzien van een Bolnes 3L motor van 150 pk. In 1959 werd de kotter verkocht aan Urkers en die lieten er een Caterpillar in zetten. Gr, Jan.

Jan vroeg me nog of de kempenaar nog in de vaart is. Weet jij daar meer over?

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11139
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 09 jun 2019 19:53

Bedankt voor het speurwerk Jan.
Nee die kempenaar is inmiddels in 's Gravendeel gesloopt. Ik zal eens zoeken of ik kan vinden wanneer.
Het schip was bij Boot in Leiden als sleepschip gebouwd.
Kreeg in de jaren 50 een A.B.C., daarna een Lister Blackstone en toen in het najaar van 1966 die 2e hands Bolnes.
Het schip heeft haar leven lang "Oranje" geheten.
Aanvullende info komt nog.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Loggers

Bericht door jdbvos » 10 jun 2019 10:25

Als die Kempenaar het hele bestaan "Oranje" heeft geheten, vraag ik me af welke dat dan was Roy, want de weinige schepen in de databank die onder die naam vermeld staan, lijken me geen Kempenaars....
Nou heb ik ze niet allemaal bekeken, en die Kempenaar kan natuurlijk ook een tanker zijn geweest, maar gezien de databank zou ik op het eerste oog zeggen dat ze wellicht meerder namen heeft gehad...
Of was de naam "Oranje + een nummer" ??

roy
Berichten: 11139
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 10 jun 2019 12:58

Je hebt helemaal gelijk Jan, deze "Oranje" staat niet in die databank van ver. De Binnenvaart.
Wel vreemd daar zij jarenlang van de grootste zand en grind handelaar van Nederland geweest is, n.l. Van Nieuwpoort uit Gouda.
Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar zoek het wel na wanneer ze gesloopt is. Nadat Van Nieuwpoort de "Oranje aan een IJsselman verkocht had, bleef ze ook "Oranje" heten. Dat was geloof ik een Speksneijder. Een naam die veel langs de Hollandse IJssel te vinden is.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1844
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door cor » 10 jun 2019 15:11

Hallo Roy ben je niet in de war met het voormalig sleepschip oranje
zie deze link van de buren https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... =14&t=7138

Cor Boer

roy
Berichten: 11139
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy » 10 jun 2019 22:46

Helaas heb ik het grootste gedeelte van de dag op bed gelegen. Dit van wege behoorlijke rugklachten...………….
'k Heb er vandaag dus weinig aan kunnen doen...………….
Maar goed, Cor heeft de juiste link gegeven waar de nodige foto's van de "Oranje" tussen zitten. De foto waar zij nog de theeroef had moet stammen uit de tijd dat de A.B.C. er in stond. Ik meen dat daar maar 80 apk. uit kwam. Er was dus geen vaart in te branden. Ik meen dat ze in 1956 bij het toenmalige zeer bekende Frans Driessen in Roermond totaal verbouwd is, in die zin de hele roef en stuurhut zijn verwijderd en vervangen door een salonroef, nieuwe stuurhut en schoorsteen. Ook werd de 2e hands Lister-Blackstone van 200 apk. toen geïnstalleerd.
Van origine is het schip inderdaad als sleepschip gebouwd. Dat is te zien aan de oorspronkelijke theeroef en aangehangen roeren. Aan dat laatste is altijd te zien dat het een gemotoriseerd sleepschip is. Oorspronkelijk hing er één groot roer aan, maar na motorisering werden dat twee kleinere roeren waar het schroefwater tussendoor stroomde en zo een betere kracht op de roeren genereerde.
Ik denk dan ook niet dat er nog veel aan toegevoegd hoeft te worden als de link van Cor even gevolgd wordt. Blijft wel overeind staan dat het zeer vreemd is dat deze "Oranje" niet in de databank van Vereniging De Binnenvaart staat !.

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door roy op 14 jun 2019 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 466
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus » 14 jun 2019 10:37

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70 pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200 pk

1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

Jan
Bijlagen
SCH159-Martina_3_150kB.jpg
SCH159-Martina_3_150kB.jpg (143.34 KiB) 198 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie