Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Haven van IJmuiden

De haven van IJmuiden na de oorlog tijdens vlaggetjesdag. Voor de kant liggen de stoomtrawlers IJM24 Vios en de IJM2 Herman van de VEM.

IJM 24 Vios

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen ketel kolengestookte Schotse ketel

Geschiedenis:
In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.

IJM2 Herman

De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.

bruto inhoud: 555,83 ton
afmetingen: lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m
machine: 3 cilinder triple expansie 810 pk met “abdampfturbine”

Geschiedenis:
1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg)
1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij)
1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem)
1960 als Juno onder Panamese vlag
1965 Perico
1973 Deborah III
Bijlagen
Haven-IJmuiden3_150kB.jpg
Haven-IJmuiden3_150kB.jpg (80.33 KiB) 307 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH307 Margaretha

De motortrawler SCH307 Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij de Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.

Het schip kwam in 1964 in de vaart.

Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.

Jan
Bijlagen
SCH307-Margaretha3_150kB.jpg
SCH307-Margaretha3_150kB.jpg (87.98 KiB) 253 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Uitgaande hektrawler te Scheveningen
Bijlagen
Uitgaande-hektrawler_150kB.jpg
Uitgaande-hektrawler_150kB.jpg (117.57 KiB) 194 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7395
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door jdbvos »

Heel mooi sfeerplaatje, Jan !
Vooral die mensen op de voorgrond
Goed gedaan man ! Prachtig !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH64 Frank Vrolijk

De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk

Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk – van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering

Jan
Bijlagen
SCH64-Frank-Vrolijk_150kB.jpg
SCH64-Frank-Vrolijk_150kB.jpg (123.9 KiB) 96 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH52 Jacob Pronk

De motortrawler SCH52 Jacob Pronk is in 1957 onder bouwnr. 1436 gebouwd in Leiden bij de werf De Hoop v/h Gebr. Boot voor rekening van de N.V. Visserij Mij. J. de Jong uit Scheveningen.
De tewaterlating vond plaats op 24 mei 1957 en het schip kwam op 3 oktober 1957 in de vaart.

Inhoud: 274 brutoton
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 8 cil Deutz 1000pk

Geschiedenis:
1961 in exploitatie bij Verre Visserij Mij te Scheveningen
1965 overgegaan naar Jacob Pronk NV, Visserij Mij J. de Jong te Kaapstad, Zuid Afrika
1982 vergaan

Jan
Bijlagen
SCH52-Jacob-Pronk_150kB.jpg
SCH52-Jacob-Pronk_150kB.jpg (80.62 KiB) 54 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11763
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy »

Mooi Jan !.
Da's nog een echte motortrawler. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie