Loggers
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
Haven van IJmuiden
De haven van IJmuiden na de oorlog tijdens vlaggetjesdag. Voor de kant liggen de stoomtrawlers IJM24 Vios en de IJM2 Herman van de VEM.
IJM 24 Vios
Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.
bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen ketel kolengestookte Schotse ketel
Geschiedenis:
In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.
De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.
IJM2 Herman
De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.
bruto inhoud: 555,83 ton
afmetingen: lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m
machine: 3 cilinder triple expansie 810 pk met “abdampfturbine”
Geschiedenis:
1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg)
1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij)
1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem)
1960 als Juno onder Panamese vlag
1965 Perico
1973 Deborah III
De haven van IJmuiden na de oorlog tijdens vlaggetjesdag. Voor de kant liggen de stoomtrawlers IJM24 Vios en de IJM2 Herman van de VEM.
IJM 24 Vios
Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.
bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen ketel kolengestookte Schotse ketel
Geschiedenis:
In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.
De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.
IJM2 Herman
De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.
bruto inhoud: 555,83 ton
afmetingen: lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m
machine: 3 cilinder triple expansie 810 pk met “abdampfturbine”
Geschiedenis:
1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg)
1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij)
1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem)
1960 als Juno onder Panamese vlag
1965 Perico
1973 Deborah III
- Bijlagen
-
- Haven-IJmuiden3_150kB.jpg (80.33 KiB) 2234 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH307 Margaretha
De motortrawler SCH307 Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij de Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
Jan
De motortrawler SCH307 Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij de Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH307-Margaretha3_150kB.jpg (87.98 KiB) 2180 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
Uitgaande hektrawler te Scheveningen
- Bijlagen
-
- Uitgaande-hektrawler_150kB.jpg (117.57 KiB) 2597 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Heel mooi sfeerplaatje, Jan !
Vooral die mensen op de voorgrond
Goed gedaan man ! Prachtig !
Vooral die mensen op de voorgrond
Goed gedaan man ! Prachtig !
Oost, west...ook best
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH64 Frank Vrolijk
De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.
Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk
Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk – van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering
Jan
De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.
Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk
Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk – van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering
Jan
- Bijlagen
-
- SCH64-Frank-Vrolijk_150kB.jpg (123.9 KiB) 2499 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH52 Jacob Pronk
De motortrawler SCH52 Jacob Pronk is in 1957 onder bouwnr. 1436 gebouwd in Leiden bij de werf De Hoop v/h Gebr. Boot voor rekening van de N.V. Visserij Mij. J. de Jong uit Scheveningen.
De tewaterlating vond plaats op 24 mei 1957 en het schip kwam op 3 oktober 1957 in de vaart.
Inhoud: 274 brutoton
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 8 cil Deutz 1000pk
Geschiedenis:
1961 in exploitatie bij Verre Visserij Mij te Scheveningen
1965 overgegaan naar Jacob Pronk NV, Visserij Mij J. de Jong te Kaapstad, Zuid Afrika
1982 vergaan
Jan
De motortrawler SCH52 Jacob Pronk is in 1957 onder bouwnr. 1436 gebouwd in Leiden bij de werf De Hoop v/h Gebr. Boot voor rekening van de N.V. Visserij Mij. J. de Jong uit Scheveningen.
De tewaterlating vond plaats op 24 mei 1957 en het schip kwam op 3 oktober 1957 in de vaart.
Inhoud: 274 brutoton
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 8 cil Deutz 1000pk
Geschiedenis:
1961 in exploitatie bij Verre Visserij Mij te Scheveningen
1965 overgegaan naar Jacob Pronk NV, Visserij Mij J. de Jong te Kaapstad, Zuid Afrika
1982 vergaan
Jan
- Bijlagen
-
- SCH52-Jacob-Pronk_150kB.jpg (80.62 KiB) 2457 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Mooi Jan !.
Da's nog een echte motortrawler.
m.v.g., Roy
Da's nog een echte motortrawler.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH6 Alida
De motorlogger SCH6 Alida is in 1940 gebouwd bij scheepswerf Vuyck en Zn te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen
Inhoud: 185,12 brutoton
Afmetingen: 35,75 x 6,84 x 2,99 m (lengte x breedte x holte)
Motor: dieselmotor MWM 6 cil 500pk (1955)
Geschiedenis
1940: In aanbouw gevorderd Duits Nr. MFL 661-M3205
15-06-1946 aankomst te IJmuiden
29-09-1946 vrijgegeven en als SCH 6 Alida in de vaart voor eig. A. v/d Zwan en Zonen
09-03-1954 SCH 6 Alida eig. NV A. van der Zwan
08-08-1955 SCH 6 Alida wijziging motor
18-01-1961 SCH 6 Alida eig. R. van der Zwan en Zn
04-05-1962 SCH 6 Alida eig. NV R. van der Zwan en Zn
14-05-1964 SCH 6 Alida Red. Vuurbaak in huurkoop
17-03-1965 SCH 6 Alida eig. Red. Vuurbaak. dir. J.Verbaan
03-11-1966 vernummert en wijziging naam SCH 49 Oceaan I
19-03-1968 SCH 49 Oceaan I eig. Rederij "Oceaan" dir. P.Taal.
01-11-1970 verkocht voor sloop naar Hendrik Ido Ambacht
SCH118 Oceaan V
Deze motorlogger is in 1936 gebouwd bij A. Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij A. van der Zwan & Zonen te Scheveningen.
Inhoud: 161,31 brt na verlenging 191,12 brt
Afmetingen: 33,5 (37,98) x 6,83 x 3,00 m
Motor: 4 cil. Industrie 240pk later vervangen door een 6 cil. Industrie 450pk
Geschiedenis:
1937 SCH 118 Oceaan V eig. Arie van der Zwan & Zonen.
1940 SCH 118 Oceaan V gevorderd, M4302 - M 3403.
1945 SCH 118 Oceaan V vrijgegeven te IJmuiden
1951 SCH 118 Oceaan V verlengd en hermeten.
1954 SCH 118 Oceaan V eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 118 Oceaan V eig. R. v/d Zwan & Zn N.V.
1962 SCH 118 Oceaan V exploitatie bij de Fa. Oceaan beëindigt.
1964 SCH 118 Oceaan V in huurkoop aan de Red. "Vuurbaak".
1965 SCH 118 Oceaan V eig. Red. "Vuurbaak", dir. J.Verbaan.
1967 SCH 118 Oceaan V voor onbepaalde tijd verhuurd aan P.Taal
1968 SCH 118 Oceaan V eig. Red. Oceaan. dir. P.Taal.
1969 SCH 118 Oceaan V niet meer voor de visserij gebruikt, bestemming onbekend.
SCH47 Oceaan II
De motorlogger SCH47 Oceaan II is in 1931 onder briefnr. 6572 gebouwd bij de scheepswerf fa. Vuyck te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen.
Inhoud: 141,97 brt
Afmetingen: 30,18 x 6,86 x 2,78 m
Motor: 120 pk Industrie (1939)
Geschiedenis:
1931: in de vaart voor A.v/d Zwan en Zn
1942 gevorderd door de Duitsers en ingezet voor de Ned. Zeereddingsdienst als ZRD32
1961 SCH47 Oceaan II eigenaar W. v/d Zwan en Zn
1962 SCH 47 Oceaan II Fa. Oceaan ontbonden, exploitatie in eigen beheer
1965 SCH 47 Oceaan Eig P.Taal in Huurkoop
1968 verkocht aan J.P Groen voor de Sportvisserij Zeelandia
1975 Zeelandia omgebouwd tot zeilschip
Jan
De motorlogger SCH6 Alida is in 1940 gebouwd bij scheepswerf Vuyck en Zn te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen
Inhoud: 185,12 brutoton
Afmetingen: 35,75 x 6,84 x 2,99 m (lengte x breedte x holte)
Motor: dieselmotor MWM 6 cil 500pk (1955)
Geschiedenis
1940: In aanbouw gevorderd Duits Nr. MFL 661-M3205
15-06-1946 aankomst te IJmuiden
29-09-1946 vrijgegeven en als SCH 6 Alida in de vaart voor eig. A. v/d Zwan en Zonen
09-03-1954 SCH 6 Alida eig. NV A. van der Zwan
08-08-1955 SCH 6 Alida wijziging motor
18-01-1961 SCH 6 Alida eig. R. van der Zwan en Zn
04-05-1962 SCH 6 Alida eig. NV R. van der Zwan en Zn
14-05-1964 SCH 6 Alida Red. Vuurbaak in huurkoop
17-03-1965 SCH 6 Alida eig. Red. Vuurbaak. dir. J.Verbaan
03-11-1966 vernummert en wijziging naam SCH 49 Oceaan I
19-03-1968 SCH 49 Oceaan I eig. Rederij "Oceaan" dir. P.Taal.
01-11-1970 verkocht voor sloop naar Hendrik Ido Ambacht
SCH118 Oceaan V
Deze motorlogger is in 1936 gebouwd bij A. Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij A. van der Zwan & Zonen te Scheveningen.
Inhoud: 161,31 brt na verlenging 191,12 brt
Afmetingen: 33,5 (37,98) x 6,83 x 3,00 m
Motor: 4 cil. Industrie 240pk later vervangen door een 6 cil. Industrie 450pk
Geschiedenis:
1937 SCH 118 Oceaan V eig. Arie van der Zwan & Zonen.
1940 SCH 118 Oceaan V gevorderd, M4302 - M 3403.
1945 SCH 118 Oceaan V vrijgegeven te IJmuiden
1951 SCH 118 Oceaan V verlengd en hermeten.
1954 SCH 118 Oceaan V eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 118 Oceaan V eig. R. v/d Zwan & Zn N.V.
1962 SCH 118 Oceaan V exploitatie bij de Fa. Oceaan beëindigt.
1964 SCH 118 Oceaan V in huurkoop aan de Red. "Vuurbaak".
1965 SCH 118 Oceaan V eig. Red. "Vuurbaak", dir. J.Verbaan.
1967 SCH 118 Oceaan V voor onbepaalde tijd verhuurd aan P.Taal
1968 SCH 118 Oceaan V eig. Red. Oceaan. dir. P.Taal.
1969 SCH 118 Oceaan V niet meer voor de visserij gebruikt, bestemming onbekend.
SCH47 Oceaan II
De motorlogger SCH47 Oceaan II is in 1931 onder briefnr. 6572 gebouwd bij de scheepswerf fa. Vuyck te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen.
Inhoud: 141,97 brt
Afmetingen: 30,18 x 6,86 x 2,78 m
Motor: 120 pk Industrie (1939)
Geschiedenis:
1931: in de vaart voor A.v/d Zwan en Zn
1942 gevorderd door de Duitsers en ingezet voor de Ned. Zeereddingsdienst als ZRD32
1961 SCH47 Oceaan II eigenaar W. v/d Zwan en Zn
1962 SCH 47 Oceaan II Fa. Oceaan ontbonden, exploitatie in eigen beheer
1965 SCH 47 Oceaan Eig P.Taal in Huurkoop
1968 verkocht aan J.P Groen voor de Sportvisserij Zeelandia
1975 Zeelandia omgebouwd tot zeilschip
Jan
- Bijlagen
-
- SCH6-Alida&118&47_150kB.jpg (123.66 KiB) 2288 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Jan de Reus,
mooi weergegeven, bedankt,
pete
mooi weergegeven, bedankt,
pete
Re: Loggers
mooi gelijnde schepen....en met die steilsteventjes…
En idd: heel mooi geschilderd...dat canvas, bedoel ik...niet die rompjes
En idd: heel mooi geschilderd...dat canvas, bedoel ik...niet die rompjes
Oost, west...ook best