Loggers
Re: Loggers
Weer een logger in Shetlandse wateren, naar ik aanneem Jan.
Persoonlijk vind ik de logger het fraaiste scheepstype die we in de visserij gekend hebben.
Er schijnt ook iemand in Scheveningen te zijn die er zeer fraaie gedetailleerde modellen van maakt...………..
Op Texel heb ik bij een gepensioneerde visserman eens een model van zijn hand gezien. Werkelijk schitterend !.
m.v.g., Roy
Persoonlijk vind ik de logger het fraaiste scheepstype die we in de visserij gekend hebben.
Er schijnt ook iemand in Scheveningen te zijn die er zeer fraaie gedetailleerde modellen van maakt...………..
Op Texel heb ik bij een gepensioneerde visserman eens een model van zijn hand gezien. Werkelijk schitterend !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
KW201 Tatjana
De kotter KW201 Tatjana is in 1962 voor rekening van Rederij Rijnmond uit Katwijk aan Zee gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam onder bouwnr. 278, De afbouw vond plaats bij Machinefabriek Zwitser te Katwijk aan Zee.
Inhoud: 145,54 bruto ton
Lengte: 26,94 m
Breedte: 6,74 m
Diepgang: 3,16 m
Het schip beschikte over een Stork dieselmotor met een vermogen van 508 pk.
Geschiedenis:
1970: Verlengd (lengte 30,54 m en inhoud 158,91 brt);
1972: TX 94 Avontuur van fa. gebr. Boersen uit Oudeschild, voorzien van nieuwe Stork Werkspoor motor met een vermogen van 1015 pk;
1973: ZK 57 Ernst Eduard van fa. T. Bolt & zonen uit Zoutkamp;
1974: eigenaar gewijzigd in vof. T. Bolt & zn. uit Zoutkamp;
1980: scheiding der vennoten: mede eigenaar B. Bolt nu alleen eigenaar;
1984: nieuwe motor 1000 pk., 736 kw. Stork Werkspoor uit 1983;
1985: koop en verkoop vervallen, B. Bolt uit Zoutkamp eigenaar;
1985: motor vervangen vermogen 1350 pk;
1988: ontrokken aan de visserij en opgelegd;
1989: ZK 157 Aaltje Postma van de zelfde eigenaren;
1990: motor vermogen: 1049 pk., 772 kw;
1991: ingezet als safety standby ship onder de naam "Aphrodite I"
Jan
De kotter KW201 Tatjana is in 1962 voor rekening van Rederij Rijnmond uit Katwijk aan Zee gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam onder bouwnr. 278, De afbouw vond plaats bij Machinefabriek Zwitser te Katwijk aan Zee.
Inhoud: 145,54 bruto ton
Lengte: 26,94 m
Breedte: 6,74 m
Diepgang: 3,16 m
Het schip beschikte over een Stork dieselmotor met een vermogen van 508 pk.
Geschiedenis:
1970: Verlengd (lengte 30,54 m en inhoud 158,91 brt);
1972: TX 94 Avontuur van fa. gebr. Boersen uit Oudeschild, voorzien van nieuwe Stork Werkspoor motor met een vermogen van 1015 pk;
1973: ZK 57 Ernst Eduard van fa. T. Bolt & zonen uit Zoutkamp;
1974: eigenaar gewijzigd in vof. T. Bolt & zn. uit Zoutkamp;
1980: scheiding der vennoten: mede eigenaar B. Bolt nu alleen eigenaar;
1984: nieuwe motor 1000 pk., 736 kw. Stork Werkspoor uit 1983;
1985: koop en verkoop vervallen, B. Bolt uit Zoutkamp eigenaar;
1985: motor vervangen vermogen 1350 pk;
1988: ontrokken aan de visserij en opgelegd;
1989: ZK 157 Aaltje Postma van de zelfde eigenaren;
1990: motor vermogen: 1049 pk., 772 kw;
1991: ingezet als safety standby ship onder de naam "Aphrodite I"
Jan
- Bijlagen
-
- KW201-Tatjana_150kB.jpg (76.76 KiB) 2857 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
...............................................................................................................................................................................
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
IJM82 Rotterdam
De motortrawler IJM82 Rotterdam is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitsland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.
Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m
Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800 pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000 pk.
Geschiedenis:
1941: tewaterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjager UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180 pk
Jan
De motortrawler IJM82 Rotterdam is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitsland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.
Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m
Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800 pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000 pk.
Geschiedenis:
1941: tewaterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjager UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180 pk
Jan
- Bijlagen
-
- IJM82-Rotterdam2_150kB.jpg (86.06 KiB) 2414 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Mooi slank schip en zal ook goed gelopen hebben Jan !.
Maar als ik zo naar de lengte / breedte verhouding kijk, zou ze niet te rank geweest zijn ?.
m.v.g., Roy
Maar als ik zo naar de lengte / breedte verhouding kijk, zou ze niet te rank geweest zijn ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
Roy,
Daar heb ik nog nooit iets over gehoord maar ik kan het eens navragen.
Jan
Daar heb ik nog nooit iets over gehoord maar ik kan het eens navragen.
Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Bedankt Jan, we wachten het gewoon af.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Loggers
Och, eigenlijk niks abnormaals: menig khv- of ghv-schip had een vergelijkbare L/B-verhouding van rond de 7....Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Zelfs de Waalekerk was 7,3, dus ik bedoel maar...
Ze was een ietsje aan de slanke kant met 6,9 ,maar niks bijzonders...Misschien is ze ooit verlengd ??
Oost, west...ook best
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH16 Aafke
De motortrawler Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.
Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor: 2 x 8 cil. Stork 976 pk
Geschiedenis
Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk). In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.
Jan
De motortrawler Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.
Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor: 2 x 8 cil. Stork 976 pk
Geschiedenis
Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk). In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH16-Aafke2_150kB.jpg (60.97 KiB) 2561 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl