Pagina 26 van 43

Re: Loggers

Geplaatst: 26 mei 2019 11:53
door Roy
Bedankt voor je reactie Jan.We wachten een evt. vervolg gewoon af.
Het steekt nu ook niet meer op een jaar................... :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Loggers

Geplaatst: 09 jun 2019 14:29
door Jan de Reus
Roy,

Van Jan van Welie uit Katwijk kreeg ik de volgende info:

Hoi, de motor moet dan al een tijdje in de opslag gestaan hebben. De KW.53 werd in 1956 voorzien van een Bolnes 3L motor van 150 pk. In 1959 werd de kotter verkocht aan Urkers en die lieten er een Caterpillar in zetten. Gr, Jan.

Jan vroeg me nog of de kempenaar nog in de vaart is. Weet jij daar meer over?

Mvg

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 09 jun 2019 19:53
door Roy
Bedankt voor het speurwerk Jan.
Nee die kempenaar is inmiddels in 's Gravendeel gesloopt. Ik zal eens zoeken of ik kan vinden wanneer.
Het schip was bij Boot in Leiden als sleepschip gebouwd.
Kreeg in de jaren 50 een A.B.C., daarna een Lister Blackstone en toen in het najaar van 1966 die 2e hands Bolnes.
Het schip heeft haar leven lang "Oranje" geheten.
Aanvullende info komt nog.

m.v.g., Roy

Re: Loggers

Geplaatst: 10 jun 2019 10:25
door jdbvos
Als die Kempenaar het hele bestaan "Oranje" heeft geheten, vraag ik me af welke dat dan was Roy, want de weinige schepen in de databank die onder die naam vermeld staan, lijken me geen Kempenaars....
Nou heb ik ze niet allemaal bekeken, en die Kempenaar kan natuurlijk ook een tanker zijn geweest, maar gezien de databank zou ik op het eerste oog zeggen dat ze wellicht meerder namen heeft gehad...
Of was de naam "Oranje + een nummer" ??

Re: Loggers

Geplaatst: 10 jun 2019 12:58
door Roy
Je hebt helemaal gelijk Jan, deze "Oranje" staat niet in die databank van ver. De Binnenvaart.
Wel vreemd daar zij jarenlang van de grootste zand en grind handelaar van Nederland geweest is, n.l. Van Nieuwpoort uit Gouda.
Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar zoek het wel na wanneer ze gesloopt is. Nadat Van Nieuwpoort de "Oranje aan een IJsselman verkocht had, bleef ze ook "Oranje" heten. Dat was geloof ik een Speksneijder. Een naam die veel langs de Hollandse IJssel te vinden is.

m.v.g., Roy

Re: Loggers

Geplaatst: 10 jun 2019 15:11
door cor
Hallo Roy ben je niet in de war met het voormalig sleepschip oranje
zie deze link van de buren https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... =14&t=7138

Cor Boer

Re: Loggers

Geplaatst: 10 jun 2019 22:46
door Roy
Helaas heb ik het grootste gedeelte van de dag op bed gelegen. Dit van wege behoorlijke rugklachten...………….
'k Heb er vandaag dus weinig aan kunnen doen...………….
Maar goed, Cor heeft de juiste link gegeven waar de nodige foto's van de "Oranje" tussen zitten. De foto waar zij nog de theeroef had moet stammen uit de tijd dat de A.B.C. er in stond. Ik meen dat daar maar 80 apk. uit kwam. Er was dus geen vaart in te branden. Ik meen dat ze in 1956 bij het toenmalige zeer bekende Frans Driessen in Roermond totaal verbouwd is, in die zin de hele roef en stuurhut zijn verwijderd en vervangen door een salonroef, nieuwe stuurhut en schoorsteen. Ook werd de 2e hands Lister-Blackstone van 200 apk. toen geïnstalleerd.
Van origine is het schip inderdaad als sleepschip gebouwd. Dat is te zien aan de oorspronkelijke theeroef en aangehangen roeren. Aan dat laatste is altijd te zien dat het een gemotoriseerd sleepschip is. Oorspronkelijk hing er één groot roer aan, maar na motorisering werden dat twee kleinere roeren waar het schroefwater tussendoor stroomde en zo een betere kracht op de roeren genereerde.
Ik denk dan ook niet dat er nog veel aan toegevoegd hoeft te worden als de link van Cor even gevolgd wordt. Blijft wel overeind staan dat het zeer vreemd is dat deze "Oranje" niet in de databank van Vereniging De Binnenvaart staat !.

m.v.g., Roy

Re: Loggers

Geplaatst: 14 jun 2019 10:37
door Jan de Reus
SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70 pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200 pk

1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 27 jun 2019 14:12
door Jan de Reus
Neeltje Jacoba

De motorreddingboot Neeltje Jacoba is in 1929 gebouwd op de werf van Gebroeders Niestern te Delfzijl voor rekening van de Noord en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM). Het schip was een geschenk van de Effectenhandel te Amsterdam. Zusterschip was de beroemde Insulinde uit 1927. Beide schepen waren de eerste zelfrichtende reddingboten.

De Neeltje Jacoba werd op 7 december 1929 te water gelaten en was vanaf 13 juli 1930 gestationeerd te IJmuiden. Tijdens haar loopbaan heeft de Neeltje Jacoba meer dan 250 reddingsacties uitgevoerd en werden in totaal 206 personen gered.

Waterverplaatsing: 55 ton
Afmetingen: 18,80 x 4,05 x 1,45 m
Motor: twee 2 cil. Kromhout M.D. 2 x 60 pk max snelheid: 9 knopen (in 1949 zijn de Kromhout motoren vervangen door twee 6 cil. Gleniffer dieselmotoren type DC6 met een vermogen van 2 x 120 pk. Max snelheid: 10 knopen

Geschiedenis:
1930 Indienststelling en gestationeerd te IJmuiden
1949 Vervanging motoren
1968 Reserve schip van station IJmuiden
1969 Verkoop aan Loodswezen en ingezet te Den Helder als loodsvaartuig onder de naam Zeeduiker. Het open stuurhuis werd vervangen door een gesloten stuurhuis.
1973 Verkocht aan particulier
1985 Gekocht door Floor Kersten
1987 Verbouwd tot plezierjacht
1989 Vervanging motoren
1989 Verkocht aan Klaas Bruinsma
1991 Verkocht voor 300.000 NLG aan de stichting “Tot Behoud van de Traditionele Motorbedrijfsvaartuigen”te Enkhuizen
1991 Beslaglegging door belastingdienst
1993 Verkocht aan Floor Kersten
1994 Verkocht aan Harm Roosendaal en ondergebracht in de “Stichting Neeltje Jacoba 1929” te Enkhuizen
2011 Verkocht aan Jaap Boersma. Nieuwe thuishaven Museumhaven Zeemanshoop op Ameland

Jan

Re: Loggers

Geplaatst: 05 jul 2019 21:39
door Jan de Reus
SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser

Jan