Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Piet Bruijns »

Coloriet is de totale kleurstelling; de sfeer als het ware. Heel belangrijk.
Dat wisten de jongens van de Haagse school heel goed. Kijk maar naar het werk van Van Mesdag.
Wat de spiegelingen betreft, deze zijn op zwart wit foto's vaak bij geretoucheerd en dus deels afhankelijk van de fantasie van de retoucheur.

Een handige truc om weerspiegelingen betrouwbaar weer te geven is een leeg cd doosje haaks op de waterlijn zetten en er de boot in laten weerspiegelen. Je kunt het beeld dan zo overtrekken.
Probeer het maar eens. Het is even "vøgelen", maar het werkt feilloos.
Trouwens, een schilder die niet kan vøgelen maakt compromisloze plaatjes.
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

vøgelen
Oei, dát woord ken ik in een iets andere context.....
Ik kreeg ooit een kaartje kado van een Duitse vrind waar in de tekst dat woord voorkwam....
Ik stuurde dat kaartje naar een eveneens Duitse vriendin, die meteen mijn ex-vriendin werd...... :cry:
De tekst was:
"Wär' ich ein Vogel: ich fliege zu dir...
...kann leider nicht fliegen, und fögele hier ! "

En echt !: ik schilderde niet eens: tekende hooguit wat met m'n zwarte ballpennetje of m'n Chinese-inkt-(vul-)pennetje.... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Piet Bruijns »

Tja, Jan. De volgende gedachte komt zomaar in me op:
Ik denk dat schilders vögelen en tekenaars met zwarte balpennekes en o.i.inkt fögelen.
En das toch een heel verschil; die krijgen juist de kous over de kop!
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

De COCCINELLE
Speert hier full-speed de Waterweg op:bestemming Merwehaven.Met links de Noorderpier en seinpost van Hoek v. Holland,rechts de Koningin Juliana,van Stoomv.Mij.Zeeland en daarachter de Avalon van British Rail. De Coccinelle was van Van Uden,geb.1961,brt.499, Gouache,30x42cm,
grn,Frits Hoogstrate
Bijlagen
ROTTERDAM-70-950.jpg
ROTTERDAM-70-950.jpg (227.05 KiB) 4481 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mooie plaat van een schip dat ik totaal vergeten was, Frits.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

De" Verrassing" in de Hammen
Geschilderd voor de eigenaar uit Arnemuiden.Het schip is een Zeeuwse Hengst (jawel!),gebouwd bij werf Verras,Zeeuws Vlaanderen-dit is leuk in de naam van het schip verwerkt.Afgebeeld op Denis Van Epscheute z'n thuiswater,met in de verte Burghsluis (wanneer zie ik je daar eens,Denis.....!)
Gouache
grn,Frits Hoogstrate
Bijlagen
De Verrassing Rev-950.jpg
De Verrassing Rev-950.jpg (227.76 KiB) 4354 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

de ALNATI in de Lekhaven
Gouache,68x48 cm
grn, Old Fart Frits Hoogstrate
Bijlagen
ALNATI-950.jpg
ALNATI-950.jpg (345.46 KiB) 4214 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

Hollands Diep
Gebouwd in 1961 bij de Biesbosch in Dordrecht
Bruto 9.632 ton, netto 5.793 en deadweight 13.897 ton
LxBxH in meters: 155,12 x 19.42 x 11,21
Motor B&W / P. Smit Rotterdam
5.400 apk
47 bemanningsleden.
In 1970 naar Nedlloyd (Holland Bulk Transport)
In 1970 weer verkocht naar Argentinië (Pampa Argentina)
1980 onder Panamese vlag als Santiago
In 1983 werd de naam Aishan
In 1985 in Pakistan gesloopt.

groeten
Evert Sikkema
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis »

Mooi Evert , aquarel heeft toch altijd een speciaal effect .

Gr
Denis
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

De Java-China-Japan Lijn voer sinds 1903 met vrachtschepen, maar later ook met passagiersschepen tussen Java, Celebes (nu Sulawesi), de Filippijnen, Hongkong, China en Japan.
Dit schip, de Tjisadane, van om en nabij de 9.000 ton werd gebouwd in Amsterdam en opgeleverd in 1931 (er was ook nog een zusterschip de Tjinegara).
Op de schepen was plaats voor 160 hutpassagiers en 1.800 dekpassagiers (koelies).
Deze twee schepen waren de eerste motorschepen van de JCJL.
In (het begin van) de tweede wereldoorlog in het verre oosten voer de Tjisadane in charter voor de Amerikanen.
Tussen september en november 1942 werd het schip in San Francisco tot troepentransportschip verbouwd.
In het begin vervoerde ze troepen van de westkust van de VS naar de eilanden rondom Nieuw Guinea.
Later vervoerde ze ook troepen naar meer noordelijker gelegen eilanden, zoals in mei 1943 naar Kiska één van de eilanden van de Aleoeten (westelijk van Alaska). Deze troepen waren bestemd om de japanners van de eilandengroep te verdrijven, maar die waren al vertrokken toen het schip daar arriveerde.
Aan het eind van de oorlog werden met de Tjisadane ook troepen vervoerd naar Japans grondgebied, zoals naar Okinawa, waar hevige aanvallen op het schip plaats vonden door Japanse vliegtuigen en schepen.
In 1946 heeft het schip ook enkele reizen gemaakt met evacué's van Nederlands Indië naar Amsterdam.
Daarna kwam ze weer in dienst van van JCJL (later KJCPL).
In 1962 was het over en werd ze in Hongkong gesloopt.

groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie