Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
Groeten van Jaap
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
De foto die TINA in 2006 geplaatst heeft is er nog wel, maar daar kun je geen chocola meer van maken omdat Photobucket de foto "afgezwakt" heeft en het logo eroverheen heeft 'geplakt'.
Gebouwd in 1955 bij de ADM en in 1967 verlengd bij Boele in Bolnes.
In 1973 verkocht naar Cyprus als Captain Stelios.
1976 onder Griekse vlag als Notis en in 1980 als Sun Spirit onder Panamese vlag.
Die ON-schepen waren prachtige schepen om te zien, vind ik.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
In de jaren 1965 / 1969 werkte ik in Amsterdam als administrateur op een Detailhandelsschool in de Waldeck Pyrmontlaan (ik ben er in de zomer van 2013 nog geweest, maar toen was het een heel luxe kindercrèche).
In de 60-er jaren van de vorige eeuw hadden veel scholen via de NEVAS contact met bemanningen van schepen. De leerlingen uit de hoogste klassen van 'onze' school hadden (onder mijn leiding) contact met de bemanning van de Neder Elbe van de SMN.
Later is dat overal verwaterd en is de NEVAS ter ziele gegaan. De Neder Elbe was één van de schepen uit de serie met de Neder Eems en Neder Waal, gebouwd bij de Howaldswerke in Hamburg.
Misschien behoorden andere Neder...... schepen ook wel tot die serie, maar sommige Neder-schepen werden ook in Nederland gebouwd. De Neder Waal heb ik lang geleden ook al eens geplaatst.
groeten
Evert Sikkema
In de 60-er jaren van de vorige eeuw hadden veel scholen via de NEVAS contact met bemanningen van schepen. De leerlingen uit de hoogste klassen van 'onze' school hadden (onder mijn leiding) contact met de bemanning van de Neder Elbe van de SMN.
Later is dat overal verwaterd en is de NEVAS ter ziele gegaan. De Neder Elbe was één van de schepen uit de serie met de Neder Eems en Neder Waal, gebouwd bij de Howaldswerke in Hamburg.
Misschien behoorden andere Neder...... schepen ook wel tot die serie, maar sommige Neder-schepen werden ook in Nederland gebouwd. De Neder Waal heb ik lang geleden ook al eens geplaatst.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Goedemorgen Evert,Evert Sikkema schreef: ↑01 feb 2020 11:56 De Neder Elbe was één van de schepen uit de serie met de Neder Eems en Neder Waal, gebouwd bij de Howaldswerke in Hamburg.
Misschien behoorden andere Neder...... schepen ook wel tot die serie, maar sommige Neder-schepen werden ook in Nederland gebouwd.
Wat kleine opmerkingen bij je mooie schilderijen van de Neder-schepen.
Het derde schip uit de serie van Neder Elbe en -Eems was de Neder Ebro, inderdaad alle drie gebouwd in Hamburg.
De Neder Waal was een zusterschip uit de serie Karachi, Karakorum, Neder Waal en Neder Weser. De eerste 3 gebouwd bij van der Giessen, de 4e bij P.Smit. De Neder Waal zou oorspronkelijk "Karikal" hebben geheten en de Neder Weser "Karpatos".
Maar gaande de bouw was er een beleidswijziging in de benamingen.
Na de Waal en Weser zijn er geen Neder-schepen meer gebouwd in Nederland.
Groet, Paul Gortworst
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Bedankt, Paul voor je toelichting.
Het waren prachtige schepen. Daarna kwamen nog een aantal met Stulcken masten (bijvoorbeeld Neder Lek) en toen was het tijdperk van de "pakjesboten" met eigen laad- en losgerei voorbij en kwamen, volgens mij vlugger dan voorzien, de containerschepen.
groeten
Evert Sikkema
Het waren prachtige schepen. Daarna kwamen nog een aantal met Stulcken masten (bijvoorbeeld Neder Lek) en toen was het tijdperk van de "pakjesboten" met eigen laad- en losgerei voorbij en kwamen, volgens mij vlugger dan voorzien, de containerschepen.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Ja. dat klopt. De Neder Linge en -Lek heb ik zelf nog op gevaren in de jaren 1967 tot 1969.
Ik heb geen schilderij maar wel nog een tekening op mijn schijf staan. Uit de SMN-nieuws van maart 1969.
Eerder geplaatst op het SMN-topic.
Groet, Paul G.
Ik heb geen schilderij maar wel nog een tekening op mijn schijf staan. Uit de SMN-nieuws van maart 1969.
Eerder geplaatst op het SMN-topic.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Gebouwd bij de NDSM in Amsterdam
2.149 brt
Sulzer / Werkspoor motor 2 tew 5 cylinders van 1.300 apk voor een snelheid van 10,5 kn.
68 passagiers verdeeld over 3 klassen en 825 dekpassagiers, later teruggebracht tot 770
In de nacht van 4 op 5 december 1957 door de Indonesische bemanning over genomen, waarna de officieren op 5 december van dat jaar in Balipapan aan land waren gezet.
In februari 1958 met een Indonesische kapitein en bemanning vanuit Soerabaja vertrokken naar Balikpapan en andere haves aan de oostkust van Borneo. Ook waren er 14 militairen en 22 passagiers aan boord.
Het schip voer toen onder Nederlandse vlag.
Op 20 december 1958 werd het schip in Straat Makassar door Hr. Ms. Drenthe beschoten, aangehouden en opgebracht naar Manokwari in Nederlands Nieuw Guinea. groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Zo, dat is een interessante geschiedenis. Nog nooit van gehoord, maar ik was toen ook nog maar 11 jaar.
Een "Casus belli" notabene.
Adri
Een "Casus belli" notabene.
Adri
Re: Scheepsschilderijen
Dat klinkt als een Cassius Clay op vergevorderde leeftijd met een flink buikje....
Mooie foto's daarvan...
Maar er wordt nog wel melding gemaakt van (gegijzelde ?) passagiers, maar geen woord over de Indonesische bemanning.... Of zouden die allemaal vrijwillig zijn meegegaan na de inbeslagname ?
Als ze dan in beslag genomen was, waarom dan onder de oorspronkelijke naam + NLse vlag ??? Om ontdekking te voorkomen ?
Ja in die tijd zijn daar wel meer incidentjes geweest, hoorde ik zo hier&daar wel eens...
Mooie foto's daarvan...
Maar er wordt nog wel melding gemaakt van (gegijzelde ?) passagiers, maar geen woord over de Indonesische bemanning.... Of zouden die allemaal vrijwillig zijn meegegaan na de inbeslagname ?
Als ze dan in beslag genomen was, waarom dan onder de oorspronkelijke naam + NLse vlag ??? Om ontdekking te voorkomen ?
Ja in die tijd zijn daar wel meer incidentjes geweest, hoorde ik zo hier&daar wel eens...
Oost, west...ook best