Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 925
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Both 20200614a.jpg
Both 20200614a.jpg (152.81 KiB) 536 keer bekeken
De Both (het tweede schip voor de KPM met deze naam) is in 1931 gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam. De voortstuwing bestond uit een Lentz-dubbel C4 cylinders Gebroeders Stork van 1.650 ipk.
Op 17 februari 1942 wist de Both, samen met de Stagen en Balikpapan vanuit Oosthaven (aan de zuidkust van Sumatra) te ontkomen naar Australië, onder escorte van het Britse schip Hr Ms Ship Goulborn.
De Both heeft de oorlog overleefd, maar werd op 16 april 1958 in de haven van Padang (West Sumatra) tijdens een opstand tegen het Centrale Bewind tot zinken gebracht.
Groeten
Evert Sikkema


Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Havengezicht Rotterdam
Bijlagen
Haven-Rotterdam2_150kB.jpg
Haven-Rotterdam2_150kB.jpg (79.67 KiB) 480 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)
Bijlagen
Haven-Rotterdam3_150kB.jpg
Haven-Rotterdam3_150kB.jpg (127.17 KiB) 425 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 12362
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door roy »

Mooi zooitje R.D.M. stoomslepers Jan !.
Met op de achtergrond een Lloyd schip en links misschien een schip van Wilh.Wilhelmsen ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

RMS Olympic

De RMS Olympic was een lijnschip van de White Star Line dat dienstdeed van 1911 tot 1935. De bouw vond plaats bij de werf Harland and Wolff te Belfast (Noord Ierland). Het was een zusterschip van de Titanic en van de Britannic en de eerste van de drie schepen die de White Star Line liet bouwen. Kiellegging vond plaats op 16 december 1908 en de tewaterlating was op 20 oktober 1910. Het schip kwam op 14 juni 1911 in de vaart met als thuishaven Liverpool.
Met een lengte van 269 meter was het schip destijds het langste schip ter wereld. De romp bevatte 15 waterdichte schotten, die het schip in 16 waterdichte compartimenten verdeelden. Het schip zou nog kunnen drijven als een kwart van die compartimenten ondergelopen was. Een centraal trappenhuis verbond drie dekken en de eetzaal was de grootste drijvende eetzaal ter wereld. Bij de tewaterlating werd 23 ton vet, olie en zeep gebruikt om het schip van de helling te laten glijden. Het duurde exact 62 seconden om het schip in de rivier te krijgen. Vervolgens werd de luxueuze inrichting van het schip afgebouwd. 29 enorme stoomketels werden geïnstalleerd en in een speciaal gebouwd droogdok werden de drie enorme schroeven aan de assen gezet. Op de dag dat de Titanic te water werd gelaten, kon de Olympic als volwaardig schip worden overgedragen aan de White Star Line.

Afmetingen:
Inhoud: 45.324 BRT waterverplaatsing: 52.067 ton
Lengte: 269 m
Breedte: 28,2 m
Diepgang: 10,5 m

Voorstuwing:
24 x double-ended en 5x single-ended Scotch stoomketels op 215 psi.
2 x viercilinder stoomaangedreven zuigermotoren van elk 16.000 pk (12 MW) voor de twee buitenste (bronzen, driebladige) schroeven.
Eén lagedruk (7psi absoluut) stoomturbine met 18.000pk (13,5MW) voor de centrale (bronzen, vierbladige) schroef.
Max snelheid: 21 knopen

Passagierscapaciteit: 2.584 (in drie klassen)
Bemanning: 1.100

Geschiedenis:
14 juni 1911 aanvang maiden voyage naar New York
20 september 1911: aanvaring met de kruiser HMS Hawke bij het eiland Wight
1915 omgebouwd tot troepen-transportschip
15 mei 1934 aanvaring met het lichtschip LV-117 42 mijl ten zuiden van Nantucket
27 maart 1935: start van haar 257e en laatste reis
12 april 1935: uit de vaart genomen

Jan
Nadat een poging om het schip om te bouwen tot drijvend hotel op niets waren uitgelopen is het schip uiteindelijk in 1937 gesloopt te Schotland
Bijlagen
Olympic_150kB.jpg
Olympic_150kB.jpg (122.85 KiB) 157 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 12362
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door roy »

Fraaie weergave Jan !.
Tevens, zoals altijd bij jou, een kompleet historisch overzicht. Dat maakt een mens blij !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie