Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 567
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

ms Servaaskerk

Het motorschip Servaaskerk is in 1962 onder bouwnr. 808 gebouwd bij de werf V/d Giessen te Krimpen a/d IJssel in opdracht van de Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij te ‘s Gravenhage. De Servaaskerk behoorde tot de S-kerk klasse welke in totaal uit 9 stuks heeft bestaan.

Inhoud: 8.288 brt Na verlenging bij Wilton-Feijenoord in 1970: 9.831brt
Lengte: 161 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 11,9 m

Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 9 cilinder Smit B&W motor met een vermogen van 10.600 apk waarmee een max. snelheid van 18 knopen kon worden bereikt.

Roepletters: PHLR

Geschiedenis:
1962-1970: VNS
1970-1973: Nedlloyd
1973-1977: KJCPL als Straat Forcados
1977-1984: Nedlloyd als Nedlloyd Forcados
1984-1985: Premier Shipping Na. Panama als New Horse
1985: gesloopt te Zhongsha (China)

Jan
Bijlagen
Servaaskerk2_150kB.jpg
Servaaskerk2_150kB.jpg (130.12 KiB) 607 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 567
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Romance

De eikenhouten brigantijn ROMANCE is in 1936 gebouwd bij de scheepswerf van J. Ring Andersen te Svendborg (Denemarken) als GRETHE. Ze was bestemd voor de kleine handelsvaart binnen Europa en had een laadvermogen van 200 ton.
De GRETHE werd in 1965 door de bekende kapitein Allen Villiers aangekocht om te worden gebruikt voor de filmindustrie. Villiers heeft naam gemaakt als een van de laatste Europese Kaap Hoorn vaarders en heeft vele maritieme boeken op zijn naam staan. Nadat het schip gebruikt was voor de filmindustrie is het in 1966 aangekocht door Arthur en Gloria Kimberley die het de naam Romance gaven.
Van 1966 tot 1989 hebben de Kimberly’s met de Romance gevaren voornamelijk in de tropische wateren van de Stille Oceaan en de Caribische Zee
In 1995 werd het schip door een verwoestende orkaan zwaar beschadigd en was reparatie niet meer mogelijk. In 1996 is het schip in de buurt van de Britse Maagdeneilanden afgezonken.

Jan
Bijlagen
Romance_150kB.jpg
Romance_150kB.jpg (71.34 KiB) 499 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 959
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Kaloekoe KPM 20210128.jpg
Kaloekoe KPM 20210128.jpg (157.18 KiB) 439 keer bekeken
In 1948 gebouwd in opdracht van de Nederlandse Staat bij de NDSM in Amsterdam en in beheer bij de KPM.
In 1952 overgedragen aan de KPM.
In 1952 lag de Kaloekoe aan de steiger in Ambon toen ze door de Camphuys aangevaren werd, waarbij beide schepen zwaar beschadigd werden.
In 1963 is het schip verkocht aan Indonesië en in 1964 geleverd.
In 1980 is het schip gestrand op de kust van Sulawesi en verloren gegaan.
Het schip kan, ten tijde van de KPM 12 eerste klas passagiers, 18 tweede klas passagiers, 28 derdeklas passagiers en 824 dekpassagiers vervoeren, bij een bemanning van 69.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 567
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Shamrock III

Het jacht Shamrock III is ontworpen door William Fife en is onder werfnr. 685 gebouwd bij William Denny & Brothers of Dumberton (Schotland) in opdracht van Sir Thomas Lipton.
De tewaterlating vond plaats of 17 maart 1903. Het schip had een tonnage van 278 brt (139 nrt)
Thuishaven was Greenock

De Shamrock III heeft namens de Royal Ulster Yacht Club meegedaan aan de America’s cup van 1903 en moest het opnemen tegen het Amerikaanse jacht Reliance van de New York Yacht Club. De Reliance wist echter alle 3 races te winnen.
In 1920 is de Shamrock III nog gebruikt om te racen tegen de nieuwe Shamrock IV waarna het schip is gesloopt.

Jan
Bijlagen
ShamrockIII_150kB.jpg
ShamrockIII_150kB.jpg (86.01 KiB) 362 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 959
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Swartenhondt 20210213-03.jpg
Swartenhondt 20210213-03.jpg (127.78 KiB) 255 keer bekeken
Swartenhondt 1924 - 1959
Onderstaande tekst is van H. Pronk en geplaatst door Anne Mulder op het onderwerp KPM van Kombuispraat op 21 maart 2009.
img044 pag. 73.jpg
img044 pag. 73.jpg (244.79 KiB) 255 keer bekeken
img045 pag 74.jpg
img045 pag 74.jpg (269.34 KiB) 255 keer bekeken
img046 pag 75.jpg
img046 pag 75.jpg (276.1 KiB) 255 keer bekeken
img047 pag. 76.jpg
img047 pag. 76.jpg (158.78 KiB) 255 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 567
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Stad Amsterdam

De driemast klipper Stad Amsterdam is in de periode 1997-2000 te Amsterdam. Architect was Gerard Dijkstra. De romp werd gebouwd bij de Oranjewerf van Damen te Amsterdam. De afbouw vond plaats bij het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Opdrachtgever was Randstad Holding en de Gemeente Amsterdam. Het schip is op 1 juni 2000 gedoopt door Rita Kok, echtgenote van de toenmalige premier Wim Kok.

Inhoud: 723 brt
Afmetingen: 76 x 10,50 m
Diepgang: 4,8 m
Hoogte: 46,25 m
Aantal zeilen: 31 met een totaal zeiloppervlakte van 2.200 vierkante meter
Motorvermogen: 749 kW
Max snelheid (zeilend): 17 knopen
Max snelheid (motor): 11 knopen
Kruissnelheid: 9 knopen
Aantal bemanningsleden: 30
Aantal passagiers: 68 – 115

Geschiedenis:
2001 winnaar van de Cutty Sark Tall Ships Race
2005 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2009 in opdracht van de VPRO voor 8 maanden op reis met als thema ‘in het kielzog van Charles Darwin’
2010 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2015 Vlaggenschip Sail Amsterdam

Jan
Bijlagen
Stad-Amsterdam_150kB.jpg
Stad-Amsterdam_150kB.jpg (90.35 KiB) 128 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 959
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Van der Lijn KPM 20210222.jpg
Van der Lijn KPM 20210222.jpg (156.38 KiB) 37 keer bekeken
Van der Lijn
Gebouw in 1929 in Amsterdam
Begin februari vertrokken naar Tandjong Priok, maar liep kort daarna aan de grond bij de Goodwin Sands, een 10 mijl lange zandplaat tussen Ramsgate en Dover.
Daarna ging het schip terug naar Rotterdam om de schade op te nemen en te repareren.
Op 23 januari 1942 nam de Van der Lijn, samen met de Sloet van der Beele, Both, Reael, Reijnst en Van Swoll in de baai van Ratai, bij Lampong aan de Zuidkust van Sumatra 5000 militairen over van de grote Aquitania (van de Red Star Line). Deze militairen waren bestemd om Singapore te verdedigen tegen de Japanse opmars, maar al op 15 februari van dat jaar viel Singapore, die als onneembare stad werd aangemerkt.
Na terugkeer in Tandjong Priok ontvluchte het schip op 21 februari 1942 de haven en kwam behouden aan in Australië.
Na de oorlog, bij terugkeer naar Indië, verdaagde het door een vloedgolf op de kust bij Saidor (Nieuw Guinea).
Nadat het schip vlot gekomen was werd het naar Sydney gesleept voor de definitieve reparatie.
Één van de kapiteins in de oorlog was Boy Brijl. Zijn levensverhaal is hier te vinden:https://javapost.nl/2013/01/22/van-zeev ... agvoerder/
In juli 1958 kwam het schip aan bij de sloopwerf in Hong Kong.

groeten
Evert Sikkema



Plaats reactie