Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis »

Piet,

Dank voor de uitleg, maar waarom is een onderschildering zo belangerijk?, en als je aquamarijn/ultra marijn neemt met sienna dan is dit sienna naturel neem ik aan.
Dat wordt denk ik een beetje paars /violet?

Gr
Denis

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Piet Bruijns »

Hoi Denis,

Het is natuurlijk allemaal zeer persoonlijk, maar een somber getint schilderijtje begin ik nooit op een witte ondergrond.
Altijd eerst de ondergrond met b.v. gebrande sienna acryl geheel egaal bruin maken, zo ongeveer de houtkleur van je palet.
Dan kan je je niet zo makkelijk vergissen in de kleuren die je op het palet aanmaakt.
Dan de ondertekening in de combinatie: aquamarijn- of Pruisisch blauw en gebrande sienna (complementair aan elkaar). in acrylverf.
Daarna drogen, desnoods met de haarföhn van je vrouw drogen. (mag best wel eventjes) en vervolgens met olie (of acryl) aan de slag.
Zo ben je snel weg....

groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis »

Ok Piet slim plan, ga ik proberen.
Meestal begin ik zo maar een beetje en kijk hoe het gaat, maar daar ben ik met dat laatste schilderijtje wel een beetje mee de bietenbrug op gegaan.
Bedankt, fijne jaarwisseling en een goed 2014

Gr
Denis
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis »

Bijgaand een schilderijtje van Deventer.
Acryl op canvas.

Gr
Denis
Bijlagen
Deventer acryl op canvas 90x50 cm Coll. veldhoen.JPG
Deventer acryl op canvas 90x50 cm Coll. veldhoen.JPG (229.63 KiB) 1308 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

schilderijtje van Deventer.
Zelfs de ouwe Dansschool van Toto Verhoeks staat er nog op, zouden "ze" daar nog steeds dansles geven :lol: :mrgreen:
En nou we toch dan eventjes aan de boorden van 'sNeerlands mooiste rivier vertoeven hier nog een mooi Ijsselportretje inclusief luchies van de kwast van Denis met wat kleine scheepies.
" Gezicht op Welsum zomer 1933-2008"
Bijlagen
IJsselRoeitocht-zomer-2008-Olst.JPG
IJsselRoeitocht-zomer-2008-Olst.JPG (49.74 KiB) 1263 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis »

Nog effe op de valreep 2x reddingsboot de Kon.Juliana, oude versie( 60 er jaren) en nieuwe versie.( nu)
Bovenste is de nieuwe versie.
Geschilderd voor Mariner die meer dan een beetje tijd heeft gestoken in het varend houden van deze boot.
Gr
Denis
Bijlagen
IMG_1194.JPG
IMG_1194.JPG (402.04 KiB) 1226 keer bekeken
IMG_1226.JPG
IMG_1226.JPG (293.34 KiB) 1226 keer bekeken
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Piet Bruijns »

Denis schreef:Piet,

Dank voor de uitleg, maar waarom is een onderschildering zo belangerijk?, en als je aquamarijn/ultra marijn neemt met sienna dan is dit sienna naturel neem ik aan.
Dat wordt denk ik een beetje paars /violet?

Gr
Denis
Hallo Denis,
Sorry voor de verschrijving: ik bedoelde natuurlijk ultramarijn.
Voor Aquamarijn moet je in het juwelenkistje van mijn vrouw zijn.

Mooie kleur van het onderste water, hoe heb je dat bereikt?

Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis »

Mooie kleur van het onderste water, hoe heb je dat bereikt?
Piet,

ik neem aan dat je het water van onderste schilderij bedoelt, tja en dat weet ik dus niet, aanvankelijk was het te groen, maar omdat dit olieverf is ben ik er een mengsel van wit /painesgrijs en een beetje indigo, doorheen gaan werken,daarna nog wat vermengde oker hier en daar een vlekkie wet niet precies waarom maar vond dat er wel bij horen,ik ben er zelf iets minder tevreden over maar het is wel redelijk gelukt, persoonlijk vindt ik het water van het bovenste schilderij beter. Maar goed zoveel mensen zoveel smaken.
Ik vind water schilderen toch altijd moeilijk, soms staat het er in een keer en soms zit je eindeloos te etteren.
meestal stop ik er dan even mee wacht een week of zo en ga dan weer verder.
Bedankt voor je reactie.

Gr
Denis
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor wat het waard is, Denis: dat onderste schilderij viel mij ook meteen op door de kleur(en) van het water. Ook ik vind dat het meest natuurgetrouw. Nu verandert de zee uiteraard wel elke seconde, maar dit is toch wel een zeer herkenbaar beeld.
Je schilderij van Deventer is weer heel iets anders, maar ik vind het erg mooi. Voor iemand die daar gewoond heeft en dat beeld kent, moet het erg waardevol zijn.
Ik wou dat ik mijn eigen tekenkunsten vroeger wat verder had ontwikkeld en les had genomen bij iemand als Piet. Woonde ik nog in Holland, ging ik het alsnog doen. Ik worstel vreselijk met wat eenvoudige illustraties bij mijn verhalen en dat ergert me. Ik doe het zo graag zelf, maar het moet wel iets lijken, dat spreekt. Maar dar hebben we het HIER als eens over gehad.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Ik spreek Willem Oldenburg af en toe bij de sluizen van IJmuiden als ik daar ben om schepen te fotograferen en dan komen ook vaak de schepen van de SMN ter sprake. Hij vertelt dan over zijn vaartijd en schreef daar over bij het onderwerp SMN.
Ik heb hem wel eens verteld dat ik in Amsterdam op een school gewerkt heb waar de leerlingen contact hadden met de bemanning van de Neder Elbe van de SMN.
Dat gebeurde in de 60-er jaren veel dat scholen contact hadden met schepen. Later is dat verwaterd en is de NEVAS ter ziele gegaan.
Hierbij een aquarel van een SMN-schip

Afbeelding
1956 gebouwd als Batang, in 1957 werd het Balong.
In de Nedlloyd periode heeft ze onder dezelfde naam gevaren.
In 1976 verkocht naar Thailand en daar onder de Jutha Dhipya in de vaart gebracht.
Gesloopt in 1980 op Taiwan.

Ik heb ook wel eens een schilderijtje met olieverf geschilderd en op dit moment ben ik bezig met een voorstelling van een paar golftoppen in acryl, die achter een patrijspoort geplaatst moet worden om de indruk te wekken dat je door de patrijspoort de zee ziet.
Ik ben al weken geleden aan het laatste schilderijtje begonnen, maar ik moet eerlijk zeggen dat acryl en olieverf mij niet zo ligt. Ik ben al jaren gewend aan aquarel en dat is heel anders werken.
Bij aquarel moet je wit uitsparen bijvoorbeeld, terwijl je bij acryl en olieverf bij wijze van spreken wel met wit over zwart kunt schilderen. Zo heeft ieder zijn of haar eigen werkwijze.
En ook heeft iedereen bij het schilderen zo zijn of haar eigen 'handschrift', net als bij het schrijven.
Het is zelfs zo, als je goed oplet, dat vaak wel te zien is op Kombuispraat of Kustvaartforum van wie de foto's zijn die geplaatst worden. Je plaatst bijvoorbeeld het schip midden op de foto of iets naar links of rechts. Anderen nemen een laag standpunt in om een foto te maken (net of je in een roeiboot op het water zit bijvoorbeeld) en weer anderen nemen een foto met weinig lucht en veel water of andersom.

Misschien kun je ook niet spreken of iets goed is of minder goed, het gaat er meer om of een schilderij, foto, beeldhouwwerk je aanspreekt of niet.

groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie