Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Roy »

Mooi Evert !.
Nu eens geschilderd voor de wal en vanaf de wal.
Enne, uiteraard weer een K.P.M.er. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Eigenlijk vind ik de KPM-ers de mooiste schepen om te zien. Allemaal toeters en bellen aan boord, een beetje rommelig, zeg maar.
Echt schepen die bij zo'n eilandenrijk als Indonesië (toen Nederlandsch Oost Indië) horen, als een soortement Van Gendt en Loos te water.
Beb Vuyk schrijft daar over in haar boek "Het laatste huis van de wereld" : In die jaren deed de K.P.M.-boot eens in de twee maanden Kajeli aan.
Dat was om daar Kajoepoethi olie te laden. En dan ging de Nederlandse gemeenschap die daar op één van die eilanden in de Molukken woonde aan boord om het laatste nieuws uit de buitenwereld te horen.
Later hadden ze ook een bosperseel en dan kwam de KPM daar het hout halen, maar dan moest er wel voldoende zijn, zodat het de moeite waard was om ergens bij een strand te ankeren.
Dat er genoeg hout was werd aangegeven door de (Nederlandse) vlag op het strand te plaatsen, zodat de kapitein of stuurman kon zien dat het de moeite waard was om een tussenstop te maken. Stond de vlag er niet, dan voer het sxchip door.
Ook de manier waarop kooplieden met zo'n schip reisden. Dan kochten ze bij de stuurman een kaartje van Soerabaja naar Ambon bijvoorbeeld, maar dan hadden ze niet genoeg geld. Dan vroegen ze de stuurman: "Tot waar kan ik dan (als dekpassagier met mijn handeltje) meereizen?" Nou dan reisden ze dus zover mee als ze konden betalen en als daar dan hun handeltje genoeg opgebracht had reisden ze met het volgende schip weer verder tot de eindbestemming.
Ik vind het trouwens ook leuk om op rommelige terreinen rond te dwalen, bijvoorbeeld bij de Vissershavens van IJmuiden, waar men bezig is netten te repareren, schepen te lossen, een kabel uit een scheepsschroef te halen enz. enz.
groeten
Evert Sikkema
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Westland.jpg
Westland.jpg (153.9 KiB) 1231 keer bekeken
Gebouwd in 1931 bij de Kockums Mekaniska Verksteds in Zweden
L x B x D (afgerond) in meters 138 x 18 x 7,80
5.888 BRT
Geen passagiersaccomodatie
In 1931 onder Noorse vlag als Nansenville
in 1937 onder dezelfde naam varend voor de KHL.
In 1938 werd de naam WESTLAND
in 1962 in Joegoslavië gesloopt.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Ton Pekel »

Evert, je maakt altijd prachtige werkjes en ik geniet hier al jaren van. Fred Boom is ook zo'n schilder die van die mooie werkjes maakt. Met plezier doe ik hier de Katsedyk erbij, vertrek Rotterdam in een ochtend nevel.
Bijlagen
Katsedyk Fred Boom schilderij.jpg
Katsedyk Fred Boom schilderij.jpg (119.02 KiB) 1223 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

xx20160302_132613.jpg
xx20160302_132613.jpg (98.99 KiB) 1218 keer bekeken
Evert, ik vindt je schilderijen geweldig mooi. Ik ben ook groot bewonderaar van Fred Boom, mijn buurtgenoot. Ik heb al zijn boeken en ook zijn exposities bezocht. Hierbij nog een schilderij van mij van een windjammer in de late middagzon.
Groeten, Jaap
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi hoor, die windjammer.
Ik heb wel eens gelezen dat de aquavit die in Noorwegen gemaakt werd eerst met een windjammer heen en weer naar Australië ging om het "op smaak" te maken. Of het waar is weet ik niet.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Dat verhaal ken ik ook, Evert... Het schijnt wél waar te zijn. We lagen met de Celtic ooit eens veurdeveurdeur bij die fabriek in Aalborg, en daar stond dat ook ergens vermeld, meen ik me vaag te herinneren...
En ook iets over die vaten: dat waren houten vaten waar een ander product (wijn ??) in had gezeten....

Maar of dat aquavit was, of Russische Vodka (dat op die manier aan het roze kleurtje kwam) weet ik niet meer precies... :roll:
...de melk hebben horen klotsen, maar niet meer weten waar de tepel hangt... Je (her)kent het vast wel...
Oost, west...ook best
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Ja, ik hou wel van zulke verhalen.
groeten
Evert Sikkema
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Roy »

Ik meen dat de schepen van de E.A.C. destijds ook met dat spul de evenaar over voeren en weer terug. Thuis werd het weer gelost en dan had je Linien Aquavit. Mogelijk deed Wilh. Wilhelmsen, ( de T-schepen ), dit ook.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Henk van der Moolen »

Ja dat is waar. Op de reis zoop de bemanning de aquaviet op en piste het vat weer vol op de terugreis.
Noren vonden dat lekker dus iedereen blij.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie