Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

SlepersWeismuller.jpg
SlepersWeismuller.jpg (114.49 KiB) 1552 keer bekeken
Deze slepers van Weismuller heb ik geschilderd voor een kennis die op deze schepen gevaren heeft.
Groeten van Jaap

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Jason, KNSM, 25032006.jpg
Jason, KNSM, 25032006.jpg (118.96 KiB) 1450 keer bekeken
de aquarel van dit KNSM schip heb ik wel eens eerder geplaatst, maar de foto is foetsie.
De foto die TINA in 2006 geplaatst heeft is er nog wel, maar daar kun je geen chocola meer van maken omdat Photobucket de foto "afgezwakt" heeft en het logo eroverheen heeft 'geplakt'.
Gebouwd in 1955 bij de ADM en in 1967 verlengd bij Boele in Bolnes.
In 1973 verkocht naar Cyprus als Captain Stelios.
1976 onder Griekse vlag als Notis en in 1980 als Sun Spirit onder Panamese vlag.

Die ON-schepen waren prachtige schepen om te zien, vind ik.

groeten
Evert Sikkema
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

In de jaren 1965 / 1969 werkte ik in Amsterdam als administrateur op een Detailhandelsschool in de Waldeck Pyrmontlaan (ik ben er in de zomer van 2013 nog geweest, maar toen was het een heel luxe kindercrèche).

In de 60-er jaren van de vorige eeuw hadden veel scholen via de NEVAS contact met bemanningen van schepen. De leerlingen uit de hoogste klassen van 'onze' school hadden (onder mijn leiding) contact met de bemanning van de Neder Elbe van de SMN.
Later is dat overal verwaterd en is de NEVAS ter ziele gegaan.
Neder Elbe.jpg
Neder Elbe.jpg (146.5 KiB) 1321 keer bekeken
De Neder Elbe was één van de schepen uit de serie met de Neder Eems en Neder Waal, gebouwd bij de Howaldswerke in Hamburg.
Misschien behoorden andere Neder...... schepen ook wel tot die serie, maar sommige Neder-schepen werden ook in Nederland gebouwd.
Neder Waal SMN 20101206 (01).jpg
Neder Waal SMN 20101206 (01).jpg (157.19 KiB) 1321 keer bekeken
De Neder Waal heb ik lang geleden ook al eens geplaatst.
groeten
Evert Sikkema
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Senegalkust 01 .jpg
Senegalkust 01 .jpg (178.08 KiB) 1259 keer bekeken
Vorig jaar, op 11 juli, heb ik ook een aquarel van de Senegalkust geplaatst, maar toen lag ze in de haven van Amsterdam.

groeten
Evert Sikkema
Patru (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Evert Sikkema schreef: 01 feb 2020 11:56 De Neder Elbe was één van de schepen uit de serie met de Neder Eems en Neder Waal, gebouwd bij de Howaldswerke in Hamburg.
Misschien behoorden andere Neder...... schepen ook wel tot die serie, maar sommige Neder-schepen werden ook in Nederland gebouwd.
Goedemorgen Evert,
Wat kleine opmerkingen bij je mooie schilderijen van de Neder-schepen.
Het derde schip uit de serie van Neder Elbe en -Eems was de Neder Ebro, inderdaad alle drie gebouwd in Hamburg.
De Neder Waal was een zusterschip uit de serie Karachi, Karakorum, Neder Waal en Neder Weser. De eerste 3 gebouwd bij van der Giessen, de 4e bij P.Smit. De Neder Waal zou oorspronkelijk "Karikal" hebben geheten en de Neder Weser "Karpatos".
Maar gaande de bouw was er een beleidswijziging in de benamingen.
Na de Waal en Weser zijn er geen Neder-schepen meer gebouwd in Nederland.
Groet, Paul Gortworst
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt, Paul voor je toelichting.
Het waren prachtige schepen. Daarna kwamen nog een aantal met Stulcken masten (bijvoorbeeld Neder Lek) en toen was het tijdperk van de "pakjesboten" met eigen laad- en losgerei voorbij en kwamen, volgens mij vlugger dan voorzien, de containerschepen.
groeten
Evert Sikkema
Patru (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja. dat klopt. De Neder Linge en -Lek heb ik zelf nog op gevaren in de jaren 1967 tot 1969.
Ik heb geen schilderij maar wel nog een tekening op mijn schijf staan. Uit de SMN-nieuws van maart 1969.
Eerder geplaatst op het SMN-topic.

Neder Linge SMN-nieuws maart 1969.jpg
Neder Linge SMN-nieuws maart 1969.jpg (168.38 KiB) 1185 keer bekeken
Groet, Paul G.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Kasimbar 20200105-02.jpg
Kasimbar 20200105-02.jpg (157.85 KiB) 1092 keer bekeken
Kasimbar 1948 / 1952 -1964
Gebouwd bij de NDSM in Amsterdam
2.149 brt
Sulzer / Werkspoor motor 2 tew 5 cylinders van 1.300 apk voor een snelheid van 10,5 kn.
68 passagiers verdeeld over 3 klassen en 825 dekpassagiers, later teruggebracht tot 770
In de nacht van 4 op 5 december 1957 door de Indonesische bemanning over genomen, waarna de officieren op 5 december van dat jaar in Balipapan aan land waren gezet.
In februari 1958 met een Indonesische kapitein en bemanning vanuit Soerabaja vertrokken naar Balikpapan en andere haves aan de oostkust van Borneo. Ook waren er 14 militairen en 22 passagiers aan boord.
Het schip voer toen onder Nederlandse vlag.
Op 20 december 1958 werd het schip in Straat Makassar door Hr. Ms. Drenthe beschoten, aangehouden en opgebracht naar Manokwari in Nederlands Nieuw Guinea.
In beslagname Kasimbar.jpg
In beslagname Kasimbar.jpg (295.01 KiB) 1092 keer bekeken
Kasimbar opgebracht naar Sorong door Hr Ms Drenthe in 1957.jpg
Kasimbar opgebracht naar Sorong door Hr Ms Drenthe in 1957.jpg (182.93 KiB) 1092 keer bekeken
Kasimbar _ De Goede Hoop en Banjoewangi.jpg
Kasimbar _ De Goede Hoop en Banjoewangi.jpg (132.48 KiB) 1092 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Breeze »

Zo, dat is een interessante geschiedenis. Nog nooit van gehoord, maar ik was toen ook nog maar 11 jaar.
Een "Casus belli" notabene.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Dat klinkt als een Cassius Clay op vergevorderde leeftijd met een flink buikje.... :lol:

Mooie foto's daarvan...
Maar er wordt nog wel melding gemaakt van (gegijzelde ?) passagiers, maar geen woord over de Indonesische bemanning.... Of zouden die allemaal vrijwillig zijn meegegaan na de inbeslagname ?
Als ze dan in beslag genomen was, waarom dan onder de oorspronkelijke naam + NLse vlag ??? Om ontdekking te voorkomen ?

Ja in die tijd zijn daar wel meer incidentjes geweest, hoorde ik zo hier&daar wel eens...
Oost, west...ook best


Plaats reactie